سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
رنگ پارچه

حوزه/ نشست علمی پژوهشی «بازشناسی رنگ پوشش در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت » سه شنبه شب با حضور اساتید و طلاب در سالن همایش های مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مولف مقاله پژوهشی «بازشناسی رنگ پوشش در الگوی اسلامی –ایرانی پیشرفت » در این نشست علمی پژوهشی درسخنان به تبیین مقوله پوشش های رنگی و نقش آن در پیشرفت جامعه پرداخت.

حجت الاسلام حسین مرادی دولت آبادی پوشش را نماد و ویترین فرهنگ فردی واجتماعی نامید و براهتمام متون دینی به رنگ پوشش انسان تاکید کرد.

*اهتمام دین به مسائل اجتماعی

این پژوهشگر حوزه دین پژوهی، پاسخ به مطالبات مقام معظم رهبری، توجه به جایگاه پوشش در چینه پیشرفت، پاسخ به درخواست فرهیختگان و نخبگان، کاربردی نمودن مفاهیم دینی و لزوم ترسیم الگوی اسلامی در مقوله رنگ پوشش را از ضرورت هایی ذکر کرد که باعث شد این پژوهش انجام شود.

وی، کمک به متولیان فرهنگی جامعه، تولید و پیشبرد علم، اثبات اهتمام دین به این قبیل امور اجتماعی و تغییرنگرش برخی افراد لائیک وسکولار را از اهداف خود در نوشتن این مقاله علمی پژوهشی ذکر کرد.

*هفتاد آیه و ششصد حدیث در خصوص رنگ‌ها

حجت الاسلام مرادی دولت آبادی از جمع آوری و تحلیل حدود هفتاد آیه از قرآن کریم و ششصد حدیث از متون روایی تشیع و اهل سنت و مطالعات تطبیقی آن خبر داد و تاکید کرد:  از مجموع یکهزار و پانصد فیش نوشته شده بیش از سیصد فیش به نوعی در این نوشتار استفاده شده است، ضمن اینکه چهار مقاله علمی همسو از جمله تاثیر پوشش های رنگی در سلامت جسم و جان و همچنین پوشش های رنگی در سبک زندگی اسلامی نیز ره آورد این مطالعات بوده است.

مشاور مدیر مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه در ادامه نشست، پژوهش حاضر را دارای نوآوری و مقوله ای با رویکرد تولید علم برشمرد و بر استفاده از نتایج نشست علمی در ترسیم الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت تاکید کرد.

این فارغ التحصیل رشته علوم حدیث حوزه  در ادامه به تشریح محتوایی پژوهش پرداخت و ضمن ذکر آیات و روایات متعدد اهتمام ویژه نصوص دینی به مقوله پوشش و رنگ آن را اثبات نمود و پوشش های زرد، سبز، قرمز، آبی را مورد بررسی قرآنی و روایی قرار داده و سپس به جرح و تعدیل و رفع تعارض روایات در برخی رنگ های خاص نمود.

*برخی خواص درمانی رنگ‌ها

وی با ذکر برخی خواص درمانی و روانشناسی رنگ ها به تطبیق دستاوردهای دانش بشری با متون دینی پرداخت و ضمن انطباق این علوم  چگونگی و جایگاه استفاده صحیح از هر رنگ بویژه در پوشش را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام مرادی دولت آبادی درباره ارتباط و نقش رنگ پوشش در پیشرفت جامعه تصریح کرد: رنگ اثرات روان‌شناختی زیادی دارد و یک رنگ خوب می‌تواند، باعث آرامش و رنگ دیگری می‌تواند باعث از بین بردن آن  فرد و کسانی که با او مرتبط هستند بشود و گاهی یک رنگ نامناسب می‌تواند ایجاد چالش کند.

وی  با بیان این که رنگ آبی و سبز نسبت به دیگر رنگ‌ها شمولیت بیشتری دارد بیان کرد: رنگ سبز و آبی دو رنگی هستند که در بیرون و درون منزل و در مجالس رسمی موضوعیت دارد، ولی رنگ قرمز و زرد جزء رنگ‌های جانبی هستند و جهت استفاده در مراسم شادی و درون منزل بر آن تاکید شده است.

*نگاه ائمه به رنگ شاد

این محقق حوزوی با تاکید بر اینکه ائمه(علیهم السلام) در مراسم شادی مانند دامادی و ... از رنگ‌های شاد استفاده می‌کردند عنوان کرد: پوشیدن رنگ‌های شاد بدون داشتن حرمت، تبرج، مفسده و تبدیل شدن به لباس شهرت  و بستگی به موقعیت استفاده برای زنان نیز منعی ندارد.

وی، در تبیین بیشتر نقش رنگ و پوشش در پیشرفت اظهار کرد: رنگ و پوشش یکی از نمادهای فرهنگی در هر جامعه محسوب می‌شود و پیشرفت نیز مقوله‌ای چندوجهی است و لازمه آن ارتقاء سطح فرهنگی و اجتماعی است؛ بنابراین ارتقاء پوشش (که رنگ لازمه انفکاک ناپذیر آن است) مبتنی بر آموزه‌های دینی و بر طبق مصالح می‌تواند ارتقاء فرهنگی جامعه را که خود یکی از مولفه‌های پیشرفت است به دنبال داشته باشد.

*تکیه بر تولیدات ملی

وی افزود: یکی دیگر از نقش‌های رنگ و پوشش در پیشرفت، بحث تاثیر آن در خودباوری، تکیه بر تولیدات ملی و پوشش‌های اسلامی و استفاده بیشتر از رنگ‌هایی است که با مصالح جامعه  اسلامی و با آموزه‌‌های دینی سازگاری بیشتری دارند و می‌تواند فضای فرهنگی جامعه را به سمت بهره‌مندی بیشتر از تولیدات ملی در پوشش سوق دهد و ما را از الگوهای بیگانه مستغنی سازد.

درادامه این نشست که به دبیری حجت الاسلام علوی نژاد برگزار شد، حجت الاسلام صهیب تقوی از اساتید و پژوهشگران علوم حدیث به عنوان ناقد ضمن برشمردن نقاط قوت پژوهش به نوآوری آن اشاره و تحقیق در این مقولات را نیاز روز جامعه برشمرد.

 وی جامعیت استفاده از متون دینی و همچنین دستاوردهای علوم بشری و انطباق آن و نیز ذکر نمونه های کاربردی و ارایه مدل واره مناسب را از  مطالب بسیار خوب مقاله ارزیابی کرد و لزوم ساختاری پویاتر، دسته بندی شکیل تر منابع و جداسازی منابع مطالعاتی، و توازن بخش های مختلف پژوهش جهت سهولت دسترسی به محتوای آن را مورد نقادی و تاکید قرار داد.

خاطر نشان می شود: این نشست علمی پژوهشی با همکاری مشترک مرکز تخصصی علوم حدیث، انجمن علمی حدیث حوزه و دبیرخانه حوزوی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی اکبر IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    نخونده عالیه