یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
برناردو کشیش ایتالیایی

حوزه/ ممکن است بر اثر تبلیغات رسانه ها، کسی که ایران را ندیده فکر کند در این کشور ، روحیه گفتگو وجود ندارد، اما وقتی از نزدیک مشاهده کردم که در ایران آن هم در یک شهر مذهبی، متون سایر ادیان را مطالعه می کنند، از انفتاح فکری در این شهر عمیقاً متعجب و شگفت زده شدم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، "برناردو چروئه لا" کشیش ایتالیایی و مدیر عامل خبرگزاری کاتولیکی آسیا نیوز است.

 وی اوایل امسال در سفر به جمهوری اسلامی ایران و شهر مقدس قم، ضمن حضور در آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، از خبرگزاری حوزه و دانشگاه ادیان و مذاهب بازدید کرد. "خوش و بش مدیران رسانه ای قم و واتیکان"، عنوانی بود که آن روزها پس از دیدار آقای برناردو چروئه لا با حجت الاسلام والمسلمین مولایی مدیرعامل خبرگزاری حوزه در رسانه ها تیتر شد. چند ماه بعد، حسن صدرایی دبیر بین الملل خبرگزاری حوزه که از طرف این خبرگزاری برای شرکت در دوره "واتیکان شناسی" عازم  ایتالیا شده بود، در محل «خبرگزاری آسیا نیوز در شهر رم» حاضر شد و ضمن دیدار و گفتگو با آقای "چروئه لا" از نزدیک با روند تولید و انتشار خبر در این رسانه کاتولیک آشنا شد.

 متن ذیل حاصل گپ و گفت خبرگزاری حوزه با "برناردو" است:

 

* شما چند ماه قبل به ایران سفر کردید. آن سفر چطور بود؟ ایران و به خصوص شهر قم را چطور دیدید؟

سفر جالبی بود. من قبلا سفرهایی به کشورهای آسیایی داشته ام، اما عمدتا مربوط به شرق آسیا بوده. در سفر به ایران به شهر قم آمدم و دیدارهای خوبی با دوستان ایرانی داشتم. من هنوز کارت های ویزیت را که در آن سفر دریافت کردم روی میز کارم دارم و با خاطرات خوبی از سفر ایران به ایتالیا بازگشتم. به نظرم طلبه های قم از تلاش و تکاپوی بالای علمی برخوردارند و کتابخانه های خوب و مجهزی در این شهر وجود دارد. تدریس رشته های مختلف و وجود دانشگاه ادیان و مذاهب برایم جالب بود، به خصوص احساس کردم این دانشگاه از روحیه بالایی برای گفتگو با دیگران و آشنایی از سایر ادیان و فرهنگها برخوردار است.

 

* آیا از قبل هم فکر می کردید ایران و قم اینگونه باشد؟

راستش را بخواهید نه. چون معمولا اخبار خاورمیانه که به ما گفته می شود، مربوط به خشونت علیه مسیحیان و بدرفتاری با پیروان سایر ادیان است؛ به همین دلیل ممکن است کسی که ایران را ندیده باشد فکر کند که در این کشور ، روحیه گفتگو وجود ندارد اما وقتی از نزدیک مشاهده کردم که در ایران آن هم در یک شهر مذهبی، متون سایر ادیان را مطالعه می کنند، از فکر باز در این شهر عمیقا متعجب و شگفت زده شدم.

 

* سایر برنامه های تان در سفر به قم چگونه بود؟برناردو کشیش ایتالیایی در مصاحبه با خبرگزاری حوزه

ما در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) حاضر شدیم. آرامش خوبی در حرم وجود داشت. گاهی برخی افراد را می دیدم که گوشه ای نشسته یا به دیوار تکیه داده اند و خیلی آرام مشغول گریستن بودند و بقیه به آرامی عبادت می کردند. کاشی کاری ها و لوسترهای درخشان حرم هم برایم جالب بود.

من در این سفر با آقای شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی دیدار و مصاحبه داشتم. حرفهای خوبی در این مصاحبه رد  و بدل شد.

 

* این مصاحبه منتشر شده است؟

نه هنوز. به محض انتشار برای شما ایمیل می کنم.

 

* باتوجه به تجربه حضور در قم و بازدید از خبرگزاری حوزه، چه رویکردی در ارتباط و همکاری رسانه ای بین قم و واتیکان پیشنهاد می کنید؟

به نظر بنده ابتدا همه ما انسان هستیم و حتی اگر متعلق به فرهنگ یا ادیان متفاوتی باشیم، باز هم انسان هستیم و تلاش می کنیم تا از طریق ارتباط با خداوند و برای ما مسیحیان با مسیح به خوشوقتی دست یابیم . در این سطح اگر ما دوست داشتن و مراقب یکدیگر بودن را آغاز کنیم و سپس ما دوست داریم تا تجربه های خود را به ویژه در رسانه به یکدیگر ابراز کنیم. بنده گمان می کنم اگر ما ارتباط رسانه ای داشته باشیم بدون اینکه در زندگی واقعی با هم مرتبط باشیم این بی فایده است . زیرا اینگونه ارتباط همان پروژه قدرت است که معمولا توسط قدرتهای اقتصادی و سیاسی برای جهت دهی به افکار مردم از آن استفاده می کنند. ما قبل از ارتباط رسانه ای، باید در زندگی واقعی با هم مرتبط شویم و آنگاه به واسطه انعکاس این رفت و آمدها در رسانه هایمان، خود به خود این تعامل شکل می گیرد.

 

* شما هدف خود از سفر به ایران را گفتگو میان اسلام و مسیحیت عنوان کرده بودید. به نظر شما چه گامهای عملی برای رسیدن به این هدف نیاز است؟

من به دوستانم در ایران گفتم که نخست باید همدیگر را بیشتر بشناسیم و سپس زبان و نشانه های فرهنگی همدیگر را بهتر بشناسیم.

 

* اینها در زمینه تئوری است در زمینه عملی چه باید کرد ؟

فکر می کنم باید دولتهایمان آزادی دینی را در دو کشورها تضمین کنند، برای مثال؛ در ایتالیا موفق شدیم، آزادی کامل دینی را برای مسلمانان فراهم آوریم همانگونه که امیدواریم شاهد همین اتفاق در همه کشورها باشیم. و این مساله مهمی است، اگر فکر می کنید ایران و ایتالیا یا مسلمانان و مسیحیان می توانند به دنبال مطالبه آزادی دینی بیشتری در مثلا چین یا ویتنام یا جای دیگری باشند . نظر من این است که آزادی دینی مبنایی ترین حق  انسان است . اگر این حق پشتیبانی نشود، تمام حقوق بشری دیگر حقیقتا محقق نمی شوند . پس برای بنده و هم پایگاه خبری آسیا نیوز آزادی دینی یکی از مهمترین موضوعات است .

 

* اما بر خلاف آن چیزی که ما در کشورهای اروپایی مثل ایتالیا می شنویم ، شاهد نوعی فقدان آزادی دینی در اینجا هستیم . برای مثال در ایران ما حدود 20 هزار یهودی و کمی کمتر از آنها مسیحی داریم و آنها دارای نمایندگان خود در مجلس هستند . آنها همچنین کلیسا، کنیسه و ظرفیت های عبادی و دینی را دارا دارند، با این حال شاهد این نیستیم که مسلمانان در اروپا، نمایندگان خاص خود را در مجلس داشته باشند .

نماینده مسلمان نیز در مجلس ایتالیا داریم .

 

* اما نه به عنوان یک نماینده مسلمان بلکه تنها به عنوان یک شهروند.

بله می پذیرم او به عنوان یک مسلمان در پارلمان حضور ندارد .

برناردو کشیش ایتالیی در مصاحبه با خبرگزاری حوزه

* به نظر می رسد در اروپا بیشتر مطالعات اسلام شناسی معطوف به مذهب اهل سنت است و عموما اروپایی ها از اسلام تنها نسخه سنی آن را می شناسند.

البته همگان اینگونه نیستند، اما من می توانم بگویم در ایتالیا این بدان علت است که مسلمانانی که به ایتالیا مهاجرت کرده اند غالبا از مراکش، تونس و مصر هستند. البته کمی مهاجر عراقی نیز داریم و غالب آنها سنی هستند و تنها تعداد کمی از این مهاجران شیعه هستند.

 

* البته پس از مطالعه در رسانه های اروپایی، متوجه شدیم که تنها مذهب اسلام را سنی معرفی می کنند .

مشکل اصلی و حقیقی این است در غرب درباره اسلام در رسانه ها سخن نمی گویند. رسانه های غرب درباره تفکر خشونت سخن می گویند که با اسلام تفاوت دارد  و این بخشها تنها قسمت کوچکی از اسلام و جامعه مسلمانان است . عموما در رسانه ها درباره تجربه دینی اسلام یا مباحث اعتقادی اسلام سخن نمی گویند . بله ممکن است که در برخی از کنفرانس ها و جلسات درباره مسائل اعتقادی اسلام بحث شود، اما در روزنامه ها و رسانه اینگونه نیست بلکه تنها درباره تروریسم و کشتار سخن می گویند که شیعه وسنی با هم در جنگ هستند و همدیگر را می کشند .

 

*به نظر می رسد در این زمینه بزرگنمایی و افراط می شود .

البته همین طور است .

 

* شما به کشورهای بسیاری سفر کرده اید و گمان می کنم با بسیاری از اشخاص شیعه و سنی دیدار کرده اید، به نظر شما تفاوت میان این دو مذهب اسلامی در چیست ؟

آیا منظورتان آن است که من یکی از آنها را انتخاب کنم ؟ (باخنده )

 

* نه البته که اینطور نیست. چون به قول شما غربی ها اولین نگاه، تصور شما از یک چیز را می سازد می خواهم بدانم شما چه برداشتی کرده اید ؟

من اطلاعات عمیقی درباره اسلام ندارم، فقط دوستان شیعه وسنی زیادی دارم . اما آنچه می توانم بگویم از این ارتباطات دوستانه فهمیده ام که دوستان سنی بسیار مقید به ظواهر احکام اسلام هستند و در تفسیر ظاهری قرآن متوقف شده اند و جلوه هایی از تحجر در اندیشه و رفتار آنها مشاهده می شود اما در تشیع مسائل عرفانی بیشتر از تسنن وجود دارد. به طور کلی احساس می کنم شیعیان روحیه بازتری در تفسیر قرآن دارند و به همین دلیل، زمینه های بیشتری برای گفتگو در میان تشیع فراهم است.

 

* من روزانه روزنامه های واتیکان را می خوانم و حداقل نیم نگاهی به تیتر آنها می اندازم، به ویژه "اسرواوتوره رومانو". طبیعتا این روزنامه به مباحث مسیحیت و اساقفه واتیکان اختصاص دارد ولی جاهایی که اخبار جهان اسلام را منتشر می کند فقط بر مسائل سیاسی متمرکز می شود نه بر رویدادهای فرهنگی، دینی و یا اخبار گفتگوی ادیان.

 من یک خواننده پرو پاقرص روزنامه اسرواوتوره رومانو نیستم، اما اصلی ترین هدف این روزنامه چاپ و انتشار سخنان پاپ است و ممکن است در زمینه اسلام سخن زیادی نگفته باشد، با این حال حق با شماست که ما باید بیشتر درباره تشیع مطالعه کنیم.

 

* از میزبانی شما و انجام این گفت و گو ممنونم.

خواهش می کنم. من هم اقامت خوبی برای شما در رم آرزومندم. لیست اساتیدی که در دوره آموزشی شما تدریس دارند ملاحظه کردم، همه از اساتید طراز اول واتیکان هستند و امیدوارم که این رفت و آمدها، تقویت گفتگوی اسلام و مسیحیت را به دنبال داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha