سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
اوباما آمریکا

حوزه/ آمریکایی ها با از دست دادن اکثر قسمت‌های مختلف آمریکای لاتین، تلاش کردند با برقراری ارتباط با کوبا و اظهار ندامت از رفتارهای گذشته نشان دهند می خواهند نوع روابطشان را تغییر دهند...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، آمریکا همواره اعلام کرده آمریکای لاتین را حیات خلوت خود می داند. در همین زمینه پایگاه "الوقت" گزارش داد در اين ميان در خصوص کوبا بايد به اين نكته توجه كرد، كوبا کشوری است که ٤٠٠ سال در یوغ استعمار اسپانیا بوده و بعد از جنگی که بین آمریکا و اسپانیا شکل گرفت، این دو کشور توافق کردند کوبا و تعدادی از جزایر دیگر را به آمریکا واگذار کنند. زمانی که در سال ٥٩ انقلاب کوبا به نتیجه رسید و دولت کاسترو روی کار آمد، روابط دو کشور وخیم شد و در سال ١٩٦٠ و ١٩٦١ این روابط به طور کلی قطع شد. بر همين اساس کاسترو شرکت ها و اراضی را که آمریکایی ها در این کشور داشتند مصادره کرد و به همین دلیل، رئیس جمهور وقت آمریکا روابط تجاری با کوبا را محدود کرد. نهایتا بعد از او جان کندی تحریم های دائمی علیه کوبا را امضا کرد و مردم کوبا را حدود ٥٠ سال تحت فشارهای زیادی قرار داد.

اما اظهارات اوباما در اجلاس اخیر با رهبران آمریکای لاتین، تحت اين عنوان که زمان دخالت در امور داخلی کشورها به سر آمده؛ مؤید شکست روحیه استعمارگری آمریکاست. با این وجود نباید تصور کرد خلق و خوی آمریکایی ها تغییر کرده است، تنها مي‌توان گفت شکل فعاليت آمريكايي ها در اين منطقه عوض شده است.

دو نگرانی آمریکا از کشورهای آمریکای لاتین

از همين رو مي‌توان چنين ارزيابي كرد اکنون آمریکایی ها از دو جهت در مورد كشورهاي آمريكاي لاتين نگرانی دارند. یکی به لحاظ اقتصادی است، چرا كه در هم‌اکنون کشوری مانند چین در حال سرمایه گذاری های عظیمی در کشورهای آمریکای لاتین است. اقتصاد آمریکایی ها، اقتصاد سرمایه داری است که به نظر می رسد در معرض تهدید و رو به افول است، حال اگر پایگاه های اقتصادی آمریکای لاتین را نیز از دست بدهند، یقینا آمریکایی ها با مشكلات مضاعفي مواجهه خواهد شد. از سوي دیگر آمریکا نگران است مناطق تحت نفوذ سنتی‌اش، توسط روس ها پر شود. به كلام ديگر، آمریکا می داند اگر بیش از این به سیاست تنش، تهدید و تحریم خود علیه امریکای لاتین ادامه دهد، روسیه به زودی جای خالی آن کشور را پر خواهد کرد. سفر سال گذشته ولادیمیر پوتین به آمریکای لاتین، پیام روشنی در این زمینه بود.

آمریکا و تغییر در شیوه های مداخله در امور کشورها

با این اوصاف، مداخله در امور این کشورها هرگز پایان نیافته است؛ بلکه مدل ها و شیوه های مداخله دستخوش تغییر شده. بر همين مبنا اظهارات اخير اوباما مبنی بر تقبیح کارهای قبلی از اين منظر قابل تحليل است كه می خواهند با برقراری رابطه با کوبا، شكل جديد سلطه گری و نفوذ به قلمرو سرزمین های آمریکای لاتین را آغاز نمايند.

 به عبارت ديگر  آمریکایی ها با توجه به این که دیدند در مقطع کوتاهی در حال از دست دادن اکثر قسمت‌های مختلف آمریکای لاتین هستند و انتخاباتی که در برزیل، آرژانتین، بولیوی، ونزوئلا و نیکاراگوئه انجام شد، حکومت هایی را روی کار آورد که ضد آمریکای بودند؛ تلاش کردند با برقراری ارتباط با کوبا و اظهار ندامت از رفتارهای گذشته نشان دهند می خواهند نوع روابطشان را تغییر دهند. در اين راستا رويكردهاي دیپلماتیک و ابزارهاي نرم‌افزارانه مورد توجه جدي آنها مي‌باشد. اما رفتارشناسی آمریکا در برابر همسایه ها و هم قاره ای های جنوبی اش، همواره نشان داده، ممکن است الگوهای مداخله جویی و سلطه گری، اندکی تغییر کند؛ اما این هرگز به معنای نفی نفس مداخله نیست. در مجموع هر چند رويكرد آمريكا به آمريكاي لاتين تنها تغيير شكل يافته اما این تغییر رویکرد نیز في نفسه حاكي از ضعف روزافزون قدرت آمريكا است؛ ضعفی که این کشور را وادار به تغيير رويكرد و  کرنش در مقابل ساير بازيگران كرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha