شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
موسوی شاهرودی

حوزه/ همه علمای اسلامی بر لزوم اهمیت رویت هلال تاکید دارند؛ رویت به معنای علم است و باید این مفهوم را مورد بازشناسی قراردهیم؛ همه فتاوا بر این استوار است که اگر هلال را ببینیم می توانیم به آن حکم کنیم.

به گزارش خبرگزاری ««حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین موسوی شاهرودی در همایش رویت هلال و تقویم در مجتمع یاوران مهدی(عج) گفت: یکی از مشکلات بحث رویت هلال این است که ما از اجتماعات باشکوه اسلامی چون عید فطر محروم هستیم و مشکل دیگر این است که غربی ها  ما را متهم به فقر علمی و جهالت در حوزه علمی می کنند؛ زیرا همه مسلمانان در روز عید فطر از یک تکلیف واحد برخوردار نیستند.

وی افزود: وهن اسلام از جمله آسیب های عدم اطلاع کافی از مساله رویت هلال و عدم حل این مساله است؛ این مشکل از نظر علمی کاملا قابل حل است و آنگونه که در حج همت گزیده اند که این مشکل را حل کنند، در خصوص عید فطر اینگونه نبوده است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی شاهرودی بیان کرد: در رابطه با عیدقربان همین رویت هلال موردبحث است؛ ولی در آنجا این اختلاف نظر را مشاهده نمی کنیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: متاسفانه این اختلاف نظر را حتی در افق واحد هم داریم، که البته در گذشته و در صدر اسلام این مشکل وجود نداشته است؛ این مشکل؛ مشکلی است که  آیت الله  العظمی سبحانی نیز به خوبی به آن اشاره کردند که باید این مسایل حل شود.

وی گفت: بیان اختلاف در رویت هلال، بیان "وقت اسلامی" است که متاسفانه در جوامع اسلامی مورد فراموشی واقع شده است؛ در قرآن نیز این مباحث به روشنی بیان شده است، ولی در تحقیقات علمی از آن غافل بوده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی شاهرودی خاطرنشان کرد: وقت شناسی شرعی امروز در حوزه های علمیه ما نیز مغفول واقع می شود و کلاس های زیادی در این زمینه برگزار نمی شود؛ البته این همایش ها می تواند نقش خوبی در به راه انداختن این جریان در حوزه باشد.

وی افزود: وقت اسلامی مورد عنایت آیات و روایات است، ولی آنچه که جوامع اسلامی دست روی آن گذاشته اند در عید فطر و اول ماه مبارک است؛ این اختلاف همیشگی است و باید همیشه مراقب این مساله باشیم.

این منجم حوزوی بیان کرد: در رابطه با اینکه اول ماه رمضان و عید فطر موضوع اختلافات واقع شده است این است که، در قرآن آمده؛ اگر ماه رمضان را درک کردید روزه بگیرید، حال این سوال مطرح می شود که اگر کسی چشم ندارد این رویت حاصل نشده است؟ این رویت در حقیقت طریق است.

وی گفت: راه های شهود اول ماه از پنج طریق حاصل می شود که نخستین آن رویت شخصی است؛ این رویت مبنی بر علم داشتن فرد است؛ اول ماه به پیشگویی منجمان حاصل نمی شود؛ پیشگویی در حقیقت وجود ندارد، بلکه کسی که این هلال را پیشگویی می کند بر اساس اصول علمی و ریاضی بیان می کند و نه پیشگویی.

وی اظهارکرد: این بیان امام علی(ع) در خصوص اینکه ایشان منجمان را به کاهن تعبیر کردند رمالان و کف بینان را بیان کردند و نه علما؛ کسی که علم تقویم دارد با منجمان سطحی و رمال تفاوت دارد.

این مدرس حوزه بیان کرد: همه علمای اسلامی بر لزوم اهمیت رویت هلال تاکید دارند؛ رویت به معنای علم است و باید این مفهوم را مورد بازشناسی قراردهیم؛ همه فتاوا بر این استوار است که اگر هلال را ببینیم می توانیم به آن حکم کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha