شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
سید حسن نصرالله

حوزه/ سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان با تاکید به اینکه بعداز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران جهانی جدید به روی بشریت به ویژه جوانان گشوده شد، گفت که امروز و در این دوران سخت به شخصیت هایی والا و بزرگ مانند فقیه عارف حضرت آیت الله العظمی محمد تقی بهجت و سیر و سلوک ایشان نیاز داریم.

 

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از ایرنا، سیدحسن نصرالله عصر روز چهارشنبه در مراسم تکریم آیت الله العظمی بهجت از طریق ویدئو کنفرانس سخنرانی و تصریح کرد: بعداز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، جهانی جدید با افق های روشن به روی ملت ها به ویژه جوانان گشوده شد که قبلا برای آنان ناشناخته بود.

در این مراسم که به همت موسسه معارف حکمیه و مطالعات دینی و فلسفی درهتل الساحه بیروت پایتخت لبنان برگزار شد، جمعی از محبان آیت الله بهجت و اساتید دانشگاه و حوزه ، حجت الاسلام و المسلمین علی بهجت ، شیخ محمد یزبک رییس کمیته شرعی حزب الله و محمد فتحعلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان شرکت کردند.

دبیرکل حزب الله از جمله این ناشناخته ها را عرفان ، سیر و سلوک و اهتمام به ابعاد معنوی ، روحی و اخلاقی خواند و گفت که بعداز پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه جوانان با شور و شوق زیاد برای کسب و درک آنها تلاش کردند.

وی خاطرنشان کرد: این شور و شوق فراگیری عاشقانه، جوانان را ترغیب کرد که به شخصیت هایی ممتاز ، عارف و صاحب روش و تالیفات نزدیک شوند که از لحاظ نظری ، علمی ، ارشادی و برنامه ای در سطحی بسیار بالا بودند.

سید حسن نصرالله اظهارداشت: بعداز پیروزی انقلاب اسلامی و بروز این فکر و فرهنگ، چاپ و یا بازنشر کتاب هایی که به فراموشی سپرده شده بودند و همچنین چاپ هزاران کتاب جدید احساس شد و نتیجه آن یک تحول بیسیار مهم در این زمینه بود .

دبیرکل حزب الله تصریح کرد: بعداز آن کلاس های درس و بحث جدید فعال و مجلات تخصصی منتشر شدند و شخصیت هایی بزرگ، عارف ، توانا و از اولیای الهی باید دست طلاب وعاشقان عرفان و سیر وسلوک را می گرفتند و آنها را تا رسیدن به هدف هدایت و راهنمایی می کردند.

وی به برخی از مشکلات در این زمینه اشاره کرد و گفت: بسیاری از کتاب های تخصصی که چاپ شدند، پیچیده و غیرقابل فهم بودند مگر برای کسانی که سال های طولانی دروس دینی را خوانده بودند، بنابر این نسل جوان و عامه مردم از آن محروم می ماندند.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه « مسلک ها ، گرایش ها و آرای مختلف و متضاد انسان های طالب عرفان و سیر و سلوک را متحیر می ساختند»، افزود: رسوخ افکار و اندیشه های عجیب وغریب در برخی کتاب ها در باره اسلام ، قرآن ، سیره رسول گرامی اسلام (ص)و ائمه معصومین( ع) تحت تاثیر اندیشه های گوناگون مانند هندی و یونانی، تفاوت و تمایز قائل شدن بین آنها با اندیشه های ناب و اصیل اسلامی را برای نسل جوان سخت کرده بود.

دبیرکل حزب الله، مهمترین و خطرناک ترین سختی و مشکل را تمایز قائل شدن بین رجال معروف در حوزه عرفان و سیر و سلوک به دلیل ادعاهای کاذب دانست و تاکید کرد: در آن موقع شایعاتی در وصف این مدعیان زیاد بود و به آنها « صاحبان دکان» گفته می شد و امروز هم همچنان شاهد این ادعاها در باره علائم ظهور و تطبیق علائم ظهور هستیم و شنیده می شود که فردی را سفیر ویژه، یمانی ، ابن المهدی و حفید المهدی می خوانند.

وی اظهارداشت که این روند بسیار خطرناک بوده و هست زیرا به دین ، ایمان و آخرت همه ما مرتبط است.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: برای انتخاب یک شخصیت به عنوان رهبر ، مرشد و مرجع در راه عرفان و سیر و سلوک باید بسیار محتاط و در بالاترین درجه دقت و حساسیت باشیم و این گزینش حتی ازانتخاب مرجع تقلید هم حساس تر و خطیرتر است.

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: این شخصیت باید در بالاترین درجه علم و فقاهت ، جهد و اجتهاد ، تقوی و ورع و سالک و به هدف رسیده باشد.

وی تصریح کرد:این شخصیت باید به درجاتی رسیده باشد که بتواند از تجارب و تحرکات حقیقی سخن بگوید.

سید حسن نصرالله برای روشن کردن بحث خود مثالی زد و گفت: هنگامی که می خواهید یک فرمانده برای ارتش و یا مقاومت انتخاب کنید باید آن شخص به بالاترین رتبه ها رسیده باشد، یک مدیر، رهبر و مرشد و فرمانده باید با معارف نظری مرتبط با جنگ ، راهبردها و تاکتیک ها ، تشخیص دشمن و تاکتیک های آن ، امکانات مورد نیاز ، جغرافیا و حرکت دشمن آشنا باشد.

وی افرود: فرماندهی که می خواهد جنگ را رهبری کند باید بتواند تو را به قله هدف باکمترین خسارت و بهترین نتیجه مورد انتظار برساند اما کسی که خبره و کارشناس نیست و حتی معارف نظری را نمی داند ، پا در دشت نمی گذارد، از کوه بالا نمی رود، با کمین مواجه نمی شود، با دشمن نمی جنگد و حتی نمی تواند یک گروه کوچک را فرماندهی کند پس این شخص چگونه می تواند فرماندهی یک تیپ و لشکر را برعهده بگیرد؟

دبیرکل حزب الله اظهارداشت: اما در مسئله عرفان وسیر وسلوک که مسئله ای بسیارخطیر، حساس، حیاتی و سرنوشت ساز است،ما بدنبال یک دانشمند خبیر مورد اطمینان و اعتماد می گردیم و در جهان سیر و سلوک اجازه نداریم خود را در دامان کسانی بیاندازیم که هیچ بهره ای از ویژگی های یک شخصیت عارف و سالک نبرده اند.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: در مقابل این نیازهای معنوی و روحی و این خطرها و مشکل ها و در زمانی که دست انسان خالی است یکباره خود را در مقابل نعمتی بزرگ و الهی، ولی خدا، عارف کامل ، فقیه و مرجعی مانند حضرت آیت الله العظمی شیخ محمد تقی بهجت (قدس سره) می بینی که همه خوبی ها را با هم دارد، دارای روحی بزرگ، مقامی شامخ، با صفا، با خلوص ، فقیه و با کرامات زیاد است.

وی اظهارداشت: یک عاشق واله و طالب حیران و سرگردان اگر در این زمان سخت و مشکل بخواهد به شخصیتی پناه ببرد ، باید به این ولی الله و به نور هدایت گرش پناه ببرد تا اطمینان یابد که با حرکت پشت سرش به سوی صراط مستقیم رهنمون می شود.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد که روش آیت الله العظمی بهجت دارای وجوه تمایز بسیار مهمی و از جمله آنها اصالت اسلامی بود و هیچ اندیشه وعبارت ناروایی در همه کتاب ها و دستوراتش وجود ندارد.

سید حسن نصرالله ، شفافیت ، عدم پیچیدگی و دسترسی برای عوام و خواص و اختصار را از دیگر ویژگی های این فقیه عارف دانست و گفت که ایشان هرگز طولانی سخنرانی و مسائل را پیچیده مطرح نمی کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما امروز به آیت الله بهجت ها نیار داریم و بنابر این باید این شخصیت استثنایی را بشناسیم و ایشان را به انسان های که نیاز دارند ، معرفی کنیم تا همگی با مدد او هدایت شده و انشاء الله به مقداری هر چند کم از آنچه ایشان رسیده اند، برسیم.

دبیرکل حزب الله در پایان سخنان خود خواستار شناساندن بیشتر این عارف و فقیه بزرگ و سیر و سلوک ، اندیشه ها و ارشادات ایشان به مردم به ویژه جوانان شد.

در این مراسم حجت الاسلام علی بهجت فرزند آیت الله العظمی محمد تقی بهجت نیز در باره انسان و ویژگی های آن با استناد به آیات و رویات سخن گفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha