شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سریال های ماه رمضان

حوزه/ رضا رویگری بازیگر سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرگزاری حوزه دلایل نقاط قوت و ضعف سریال های ماه مبارک رمضان را تشریح کرد.

وی به خبرنگار «حوزه» گفت: من در سریال مناسبتی «ملکوت» نقش آفرینی کرده‌ام. با اینکه توانست مخاطبان زیادی را جذب کند، اما درباره ویژگی کیفی کارهای این حوزه معمولا حرف‌های متفاوتی زده می‌شود، حال باید بررسی کرد چرا بخش عمده ای از سریال های ماه مبارک رمضان کیفیت لازم را ندارند.

وی افزود: وقتی با اکثر کسانی که در حوزه سریال‌های ماه رمضان فعالیت کرده‌اند درباره ویژگی این کارها می‌پرسیم، همه بر یک امر تاکید دارند، اینکه آثاری که در این زمینه تولید می‌شود، همگی دستخوش عجله هستند. این وضعیت نیز تنها کارگردان و تهیه کننده را آزار نمی‌دهد، بلکه از بازیگر گرفته تا نویسنده و دیگر عوامل مجموعه از این آسیب‌ها در امان نیستند.

*کار متراکم کیفیت سریال ها را می گیرد

بازیگر سریال «مختارنامه» ادامه داد: در مورد مشکلات موجود در کارهای مناسبتی به سریالی که خود در آن بازی داشتم اشاره می‌کنم. در «ملکوت» برخی مواقع مجبور می‌شدیم سر صحنه بخوابیم، چون شب نمی‌توانستیم به خانه برویم، زیرا فیلمنامه لحظه به لحظه نوشته می‌شد و هیچکس از نقش خود خبر نداشت، برای همین مجبور بودیم در صحنه حضور داشته باشیم. این فشار را می‌شد در دیگر عوامل سریال مشاهده کرد. با این توضیح آیا می‌شود توقع داشت کاری خوب تولید شود، البته خوشبختانه این کار با همت کارگردان و عوامل توانست گلیم خود را از آب بیرون کشد، ولی ممکن است این اتفاق برای همه نیافتد.

*مشکلات مالی سر راه سازندگان

این بازیگر سینما و تلویزیون در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: چرا بعد از سال‌ها هنوز چنین ضعفی در کارهای مناسبتی وجود دارد را باید از مسئولان پرسید، اما اینگونه به نظر می‌رسد، ضعف مالی موجود در سیما سبب شده مسئولان برای کمتر شدن هزینه‌ها حداقل زمان تولید را برای کارها در نظر بگیرند، درصورتیکه اینگونه صرفه‌جویی‌ها مطمئنا به نتایج مطلوبی نخواهد انجامید. مطلب دیگری در این زمینه وجود دارد این است ‌که با وجود چنین صرفه جویی‌هایی، هنوز برای بسیاری از کارهایمان از سیما طلب کار هستیم؟!

*ضعف فیلم نامه نویسی را جبران می کنیمرضا رویگری در مصاحبه با خبرگزاری حوزه

وی در پاسخ به این سوال که غیر از عجله و شتاب در ساخت سریال ها چه مسأله دیگری باعث شده تا کیفیت سریال‌های مناسبتی پایین بیاید؟ گفت: به نظرم ضعف فیلمنامه را باید مهمترین دلیل چنین اتفاق‌هایی عنوان کرد. این اتفاق نیز به این دلیل نیست که فیلمنامه‌نویسان کارشان مناسب نیست، بلکه بها ندادن کافی به این حوزه سبب شده تا نویسنده، زیاد به روی کارشان تمرکز نکرده و تنها در پی این باشد کاری تولید کند، بدون اینکه برای آن وقت لازم را گذاشته باشد.

*چند نمونه موفق از سریال های مناسبتی

وی در پاسخ به این سوال که وی از چه کاری می‌تواند به عنوان نمونه‌ای موفق در آثار مناسبتی نام ببرد، گفت: در این حوز چندین کار موفق داشته‌ایم، شاید نام تعدادی از آنها را به خاطر نیاورم، اما دو سریال «صاحبدلان» و «شب دهم» کارهایی بودند که همیشه در یاد مخاطبان سیما از آنها به عنوان نمونه‌ای خوب نام برده می‌شود، چون هم وقت کافی برای ساخت آنها لحاظ شده، هم از فیلمنامه بسیاری خوبی بهره برده بودند.

*اهرم مهم سریال های مناسبتی

رویگری در پاسخ به این سوال که چه امتیازی را باید برای سریال‌های مناسبتی متصور شد؟ گفت: آنچه مسلم است، سریال‌های مناسبتی عمدتا کارهای پر تماشاگری هستند، چون زمان بعد از افطار عموما مردم در خانه‌هایشان هستند و وقت استراحت خود را صرف تماشای برنامه‌های مناسبتی می‌کنند. برای همین این امتیاز می‌تواند اهرم بسیار خوبی برای تولید کنندگان این قبیل آثار باشد. به این معنا هم در جذب تماشاگر به موفقیت لازم دست پیدا کنند هم این‌که می‌توانند مضامین دینی را به راحتی به بیننده منتقل کنند.

*یک پیشنهاد

وی در پایان برای بهتر شدن کیفیت سریال‌های مناسبتی پیشنهاد کرد: باید توجه داشت؛ ساخت سریال‌های مناسبتی را نمی‌توان در اختیار هر فیلمسازی قرار داد، چون کسی که خود اهل نماز یا روزه نیست و پیام مورد نظر کار برایش اهمیت ندارد، چگونه می‌خواهد کاری برای ماه رمضان تولید کند که بیننده را تحت تاثیر قرار دهد

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha