شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
رضا ایرانمنش

حوزه/ سینمای امروز همخوانی لازم با موضوعات دینی را ندارد، حتی می‌توان گفت این مسئله تا به آنجا مشخص شده که دیگر نمی‌توان آن را مخفی کرد.

حوزه/ رضا ایرانمنش، بازیگر سینما و جانباز جنگ تحمیلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، درباره وضعیت جسمانی خود و کارهایی که می‌خواهد در عرصه سینما و تلویزیون انجام دهد، اظهار کرد: آنچه مرا آزار می‌دهد بیماری نیست، هرچند آن نیز به لحاظ جسمانی بسیار دردآور است، اما چون این سختی ها را برای دفاع از کشور و اسلام قبول کرده ام لذت بخش است، اما چیزی که برای من قابل درک نیست، برخوردی است که کارهای ارزشی و انقلابی از طرف سینما و تلویزیون می‌شود!

وی افزود: اخیرا فیلمنامه یک کار سینمایی را به قلم خودم در بیمارستان به پایان رسانده‌ام که در آن به نوعی مشکلات بچه‌های جنگ به ویژه جانبازان را بیان کرده‌ام، البته می‌دانم حرف من در این حوزه بسیار ناقص است و آنچه جانبازان با آن درگیر هستند، بسیار بزرگتر از آن است که بخواهم در قالب یک فیلم بیان کنیم. فیلمنامه مذکور را خود کارگردانی و بازی خواهم کرد و از خدا می‌خواهم انرژی به من دهد تا در انجام این خواسته موفق باشم، البته در راه تولید این فیلم که اثری تازه در حوزه سینمای دفاع مقدس است، هنوز سرمایه گذاری انجام نشده، اما همه تلاش خود را برای تولید آن انجام می‌دهم.

بازیگر فیلم «سجاده آتش» ادامه داد: برای تولید این کار به هر بخش و نهاد دولتی متوسل می‌شوم تا بودجه ای فراهم شود، زیرا به هیچ وجه خجالت نمی‌کشم از اینکه به هر قیمتی بخواهم حرف جانبازان را در کاری سینمایی بزنم. برای همین دست یاری به سوی مردم دراز می‌کنم و از آنها می‌خواهم اگر رغبتی به تولید چنین کاری دارند از کمک به این فیلم دریغ نکنند. مسئله دیگر در راه تولید «موقعیت من» این است که کار سعی دارد واقعیت‌هایی را بگوید که کمتر بیان شده، تا به مردم نشان دهم آنچه در فیلم‌هایی نظیر «اخراجی‌ها» بیان می‌شود تصویر درستی از دفاع مقدس و شهدای ما نیست.

*مسئولان سینمایی خود را به خواب زده اند

این بازیگر با بیان این‌که مسئولان سینمایی خود را به خواب زده‌اند، گفت: وقتی رفتار مسئولان سینمایی را با سینمای دفاع مقدس می‌بینیم، این تصور در ذهن به وجود می‌آید یا آنها به خواب رفته‌اند، یا اینکه این گونه سینمایی برای آنها بی‌اهمیت شده، والا تا به این اندازه نسبت آثار جنگ بی توجهی نمی‌کردند؟! در اینجا دوست دارم نکته‌ای را به آنها گوشزد شوم و این که صندلی که آنها به روی آن نشسته‌اند به برکت خون شهدا و ایثار جانبازان به دست آمده، اما قرار نیست تا به آخر در اختیار آنها باشد، پس تا زمان باقی است تلاش کنند تا در جهت اعتلای سینمای دینی و انقلابی قدم بر دارند. مسیری که سعادت دنیا و آخرت آنها را در پی خواهد داشت.

*سینمای امروز با آموزه های دینی همخوانی ندارد

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت سینمای فعلی تا چه حد با آرمان‌های دینی همخوان است؟ گفت: جواب این پرسش را حتما نباید یک سینماگر بدهد، بلکه فردی عادی هم می‌تواند متوجه شود سینمای امروز همخوانی لازم با موضوعات دینی را ندارد، حتی می‌توان گفت این مسئله تا به آنجا مشخص شده که دیگر نمی‌توان آن را مخفی کرد. این موضوع زمانی دردآورتر می‌شود که بدانیم سینمای ما در دهه 60 سینمایی ارزش‌مدار بود که در آن موضوعات دینی جایگاهی ویژه داشت، اما پس از گذشت سه دهه، امروز چنان آثاری را شاهد نیستم! چرایی این مسئله را هم باید مسئولان پاسخگو باشند که با سیاست گذاری‌های خود چنین وضعیتی را به وجود آورده‌اند.

 ایرانمنش با بیان این‌که مردم ایران، دینمدار هستند، بیان کرد: نکته جالب اینجاست وقتی از برخی مسئولان درباره عدم توجه مناسب به سینمای دفاع مقدس یا انقلاب پرسش می‌شود، آنها ادعا می‌کنند این دست کارها مخاطب خود را از دست داده‌اند، کاملا نادرست و با واقعیت هیچ همخوانی ندارد، زیرا در سال‌های اخیر ثابت شده هر فیلم خوب در این حوزه ساخته شده توانسته مخاطب لازم را پیدا کند. گواه بارز این ادعا فیلم «شیار 143» است. این کار بدون بهره بردن از زرق برق فیلم‌های شهری توانست با بیان ایثار یک مادر شهید تمام مردم ایران را تحت تاثیر خود قرار دهد.

*سینما برای مقابله با جنگ نرم کاری نکرده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود تهاجم فرهنگی دشمن را جدی توصیف کرد و گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی وقتی دشمن بعثی به ما حمله کرد، جوانان غیرتمند مثل همت‌ها، باکری‌ها، زین الدین‌ها و... تنها نمونه‌‌هایی از آن بزرگان بودند که در مقابل دشمن ایستادند و امروز کشوردر اوج اقتدار و استقلال است. در زمان حال وضعیت فرق کرده و همان گونه که حضرت آقا بارها اعلام کرده‌اند، جنگ نرم از سوی دشمن آغاز شده. برای همین ضروریست ما هر آنچه که در توان داریم انجام دهیم تا در مقابل این هجمه‌های بایستیم. این اتفاق نیز تنها با زبان فرهنگ روی خواهد داد.

*مجلس به اعتلای سینمای انقلابی کمک کند

وی در پایان توضیح داد: برای اعتلای سینمای دینی و انقلابی دولت و مجلس ورود کنند و برنامه ای منسجم تدوین شود تا مسیر پیش روی مسئولان سینمایی و هنرمندان مشخص باشد و کسی نتواند خارج از آن عمل کند، البته باید توجه داشت که با سرمایه گذاری در سینمای دینی و انقلابی، تنها در حوزه هنر موفق نخواهیم بود، بلکه به نوعی مبلغ ارزش‌های انقلاب به دیگر کشورهای دنیا نیز خواهیم بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha