دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
علمای شیعه اروپا

حوزه / حضور مسلمانان در جامعه¬ی اروپایی فرصتی است که ضمن آشنایی نزدیک شهروندان با مسلمانان و ایجاد پیوندهای مودّت و دوستی متقابل، دولت¬ ها می¬ توانند از توان نخبگان و نیروی فکری و کارآمد آنان بهره مند گردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» چهارمین اجلاسیه­ عمومی اتحادیه­ اروپایی علما و تئولوگ­های شیعه با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

در همین رابطه، علما و تئولوگ های شیعه اروپا خاطر نشان کردند: امروزه اسلام بخشی پیوسته، جدایی ناپذیر و ارزشمند برای اروپاست. وجود چندین نسل از مسلمانان از جمله مسلمانانی که آباء و اجدادشان در این قاره می­زیستند مؤیّدی بر این پیوستگی است.

حضور اسلام در کنار ادیان آسمانی دیگر نمایشی با شکوه از همبستگی پیروان ادیان بزرگ در جستجویِ معنویت و جلوه­ای از «وحدت» در عین کثرت و «کثرت» در عین وحدت است که نظر به تنوّع و گونه­­گونی ادیان و فرهنگ­های موجود در اروپا از یک سو و انسجام عملی بین آنان از سوی دیگر می­تواند به ثمر بخشی فرهنگ این قارّه بیفزاید.

این در حالی است که قرآن کریم با معرّفی خدای «رحمان» و «رحیم» بنیان­ های اسلام راستین را بر پایه­ های معنویت، عقلانیت، رحمت جهانی و اعتدال استوار فرموده تا با تمسّک به سیره­ پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلّم، ثمره­ شیرین دوستی، صلح، همزیستی مسالمت آمیز و امنیت پایدار را برای همه بشریت به بار نشاند.

و اینک، چهارمین اجلاسیه­ عمومی اتحادیه­ اروپایی علما و تئولوگ­ های شیعه در شرایطی برگزار می­ گردد که مع الأسف افراطی­ گری، فرقه گرایی و خشونت سازمان یافته به اسم دین و البته با مدیریت پنهان و آشکار قدرت­ها و دست­ های آلوده بیش از هر زمان دیگری صلح و امنیت جهانی را با مخاطره مواجه ساخته­ است.

ما شرکت کنندگان در اجلاسیه چهارم در آستانه ماه مبارک رمضان حلول این ماه مبارک را پیشاپیش به همه­ی امّت بزرگ اسلامی تبریک گفته و به درگاه الهی شاکریم که به عنوان عالمان و صاحب نظران دینی توفیق یافتیم طی سه روز مذاکره و مباحثه در موضوع «الأمن و السلام فی الاسلام» به گفتگو و هم اندیشی بپردازیم در راستای عمل به وظایف ذاتی عالمان دینی و تعهّد راهبردی خود برای عینیت بخشیدن به اهداف و آرمان­های اسلام راستین انجام وظیفه نماییم و با استفاده از خرد جمعی در بایسته ­های اجرایی آن چاره اندیشی کنیم؛ چراکه معتقدیم آشنایان با تعالیم قرآن کریم و سنّت حقیقی رسول گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم می­توانند با تبیین و معرفی اسلام به عنوان دین رحمت، رسالت خود را در تحقّق معنویت، عقلانیت و اعتدال بیش از هر زمان دیگری ایفا نمایند.

بندهای ده گانه­ بیانیه

بدینوسیله بیانیه اجلاسیه چهارم اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ­ های شیعه در ده بند به شرح زیر اعلام می­گردد:

1ـ اتحادیه از دول و ملل اروپایی که زمینه و بستر مناسب برای حضور و انجام فعالیت­ های دینی را فراهم می ­سازند به ویژه دولت و ملّت آلمان تقدیر می­ نماید و اعلام می ­دارد که مسلمانان به عنوان بخشی از شهروندان شایسته­ اروپا، خود را در مسایل و سرنوشت این جامعه شریک و سهیم می­دانند و بر نفی خشونت گرایی و پشتیبانی از تفاهم و تقارب سلایق و افکار، همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان، قانون گرایی و حفظ کرامت انسان تأکید می ­ورزند.

2ـ حضور مسلمانان در جامعه­ی اروپایی فرصتی است که ضمن آشنایی نزدیک شهروندان با مسلمانان و ایجاد پیوندهای مودّت و دوستی متقابل، دولت­ ها می­ توانند از توان نخبگان و نیروی فکری و کارآمد آنان بهره مند گردند. همچنین حضور علمای برجسته و اعتدال گرای اسلام موجب ثبات و امنیت و گسترش فرهنگ معنویت و نشاط روحی جامعه بوده و در کنار پیشرفت علم و صنعت بر زیبایی و نشاط اروپا خواهد افزود.

3ـ هر گونه خشونت، ارهاب و ترور از ذات اسلام بیگانه است و خارج از تعالیم پیامبر رحمت و موجب آزردگی روح مطهّر ایشان می­باشد. از این جهت، از این امور و مصادیق آن بیزاری جسته و هر گونه سوء استفاده­ برخی از گروه های تکفیری از مفاهیم مقدّسی همچون جهاد را محکوم می­کنیم؛ چرا که جهاد حقیقی در اسلام رویکردی انسان گرا دارد و هرگز به معنای ویرانگری نیست؛ بلکه در معنای وسیع خود حتی شامل گروه هایی است که وظیفه خدمت رسانی به محرومین و نیازمندان را بر عهده می­گیرند. لذا آنچه که تحت عنوان داعش یا دولت اسلامی مطرح شده از نظر ما به هیچ وجه قابل انتساب به اسلام نبوده و رفتار و قواعد به کار گرفته شده توسط آنان خارج از چارچوب­ های شناخته شده اسلام نزد شیعه و سنّی می باشد.

4ـ مقابله با جریان­ های افراطی و طرد آن از جامعه­ اروپا از دغدغه­های اصلی و همگانی است و بهترین راه مقابله با آن آموزش و روشن سازی اذهان عمومی جوانان مسلمان اروپایی می باشد. امروزه بر همگان روشن است که خروجی ها و تربیت شدگان مراکز اسلامی مربوط به این اتحادیه، نظیر مرکز اسلامی هامبورگ، هیچگاه جذب جریانات تندرو نشده­ و نخواهند شد. لذا مناسب است عموم دول اروپایی با پشتیبانی و حمایت لازم و عملی از مراکز اسلامی اعتدال گرا و گسترش دانشگاه های اعتدال محور به مقابله با تفکّر افراطی باطل برخیزند.

5ـ  اتحادیه نگرانی خود را از روند رو به گسترش افراطی­گری و خشونت در برخی مناطق جهان، مانند: عراق، یمن، سوریه، بحرین، لبنان و ... ابراز می­ دارد و از عموم علمای اسلام، امّت اسلامی و جوامع جهانی می­خواهد برای بازگشت آرامش و امنیت به این مناطق بیش از گذشته تلاش کنند.

6ـ اتحادیه از حکومت عربستان سعودی می­خواهد حکم ظالمانه­ اعدام عالم بزرگوار قطیف آیت الله نِمِر باقر النمر را لغو نماید و حق، شأن و حریم علمای اسلام را مراعات نماید.

7ـ آزادی بیان از ارزش­های پذیرفته شده است و حدّ و مرز آن تا جایی است که آزادی و امنیت دیگران به خطر نیفتد. از این رو، توهین به اعتقادات و علاقه مندی­ های دیگران و خصوصاً رهبران و مقدّسات ادیان، مصداق آزار و اذیّت روانی پیروان مذاهب، عامل تحریک کننده و جریحه­دار کننده عواطف، ناسازگار با منطق دیالوگ و احترام متقابل به عقائد مخالف و منافی با اخلاق و ادب عمومی و حتی ناقض قوانین جزائی موجود در برخی از کشورهای اروپایی است. لذا از همه­ رسانه­های جمعی می­خواهیم با احترام گذاشتن به افکار و عقاید، از نشر اهانت به مقدّسات دینی بپرهیزند.

8ـ حقوق شهروندی از قبیل دسترسی به امکانات آموزشی و شغلی یکسان، لازمه­ عدالت در عمل و شعار است. در این راستا انتخاب حجاب توسط زن مسلمان از آن جهت که مصداقی از آزادی ­های فردی بوده و سنّتی دینی در فرهنگ اسلام و برخی از ادیان ابراهیمی دیگر است، باید محترم شمرده شود.

9ـ مراجع شیعه در طول تاریخ همیشه نماد معنویت، عقلانیت و اعتدال بوده و هستند و ارتباط مسلمانان با آنان یک ارتباط مبتنی بر فرهنگ اسلامی است. در این راستا از آیات عظام و مراجع بزرگوار و فتاوای سازنده­ آنان در الزام به قوانین شهروندی، حفظ نظم و امنیت اجتماعی، محکومیت خط افراط گری و ترویج اندیشه­ی تقریب بین امّت بزرگ اسلامی و ضرورت حفظ وحدت بین برادران سنّی و شیعه تشکّر می­ نماییم و پیام­های سازنده و راهگشای آنان به اجلاسیه چهارم و خصوصاً نامه­ پر مهر مرجعیت عالی شیعه به جوانان اروپا و آمریکای شمالی را بر دیدگان می­نهیم.

10ـ همکاری و هم افزایی مراکز شیعی به مثابه کانون­های اسلام اعتدالی، ترسیم گر آینده­ا­ی روشن خواهد بود و می تواند خیر و برکت و آثار مطلوب به دنبال داشته باشد. اتحادیه ضمن تأکید بر گسترش این همکاری­ها، از همه­ مراکز اسلامی خصوصاً مجموعه­ مرکز اسلامی هامبورگ به عنوان نگین رخشنده­ انگشتری اسلام در غرب و نیز مدیریت ارجمند آن جناب آیت الله رمضانی در هر چه بهتر برگزار شدن اجلاسیه چهارم تقدیر و تشکّر به عمل می­آورد.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه

هامبورگ-15/6/2015

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha