یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت‌الله سبحانی

حوزه / امروز قدرت‌هاى بزرگ، حفظ شخصيت و ملّيت خود را در سايه سلاح و ابزار جنگى مى‌دانند، در حالى كه همين ابزار امنيت‌آفرين نيست، امنيت در چنين شرايط بسان امنيت در دوران جاهليت است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت اللّه سبحانی در پیام به چهارمین اجلاس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه تصریح کردند: لازم است خردمندان جهان، و انديشمندان بزرگ ملل عالم، با تشكيل همايش‌هاى  علمى و فكرى به دور از سياست در دعوت به صلح و صفا پيشگام باشند، تا همگان با قلبى آرام و فكرى آزاد به زندگى ادامه دهند.

متن کامل این پیام که در اختیار خبرگزاری «حوزه» قرار گرفته به این شرح است:

 بسم اللّه الرحمن الرحیم

صلح و صفا از مفاهيم ارزشمند اسلام است كه كتاب و سنت در شرايط خاصى بر آن دعوت كرده است، گاهى صلح در محيط كوچكى انجام مى‌گيرد مانند صلح ميان دو برادر يا دو خانواده، اميرمؤمنان(ع) درباره اهميت برقرارى صلح و دوستى ميان دو متخاصم چنين مى‌فرمايد :

«وَصَلاَحِ ذَاتِ بَيْنِكُمْ، فَإِنِّي سَمِعْتُ جَدَّكُمَا(ص) يَقُولُ: «صَلاَحُ ذَاتِ آلْبَيْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلاَةِ وَالصِّيَامِ».

«من شما فرزندانم را سفارش مى‌كنم كه براى برقرارى صلح ميان دو متخاصم كوشش كنيد، چه، من از جد شما پيامبر اكرم(ص) شنيدم، فرمود: صلح و صفا ميان دو متخاصم از يك سال نماز و روزه برتر است».

گاهى دايره صلح بين دولتها و ملتهاست، اسلام علاقمند است تمام ملّت‌ها با داشتن ايده‌هاى مختلف زير خيمه صلح و برابرى به سر ببرند، تا آنجا كه پيامبر(ص) در سرزمين حديبيه خودگذشتگى عظيمى از خود نشان داد و پيمان صلح را امضاء كرد و ميوه شيرين آن را بعدها چيد، و به آيه كريمه (وَالصُّلْحُ خَير) تحقق بخشيد. امروز قدرت‌هاى بزرگ، حفظ شخصيت و ملّيت خود را در سايه سلاح و ابزار جنگى مى‌دانند، در حالى كه همين ابزار امنيت‌آفرين نيست، امنيت در چنين شرايط بسان امنيت در دوران جاهليت است كه اميرمؤمنان فرمود : «وَشِعَارُهَا آلْخَوْفُ، وَدِثَارُهَا السَّيْفُ».

«لباس زيرين آنها ترس و لباس رويين آنان شمشير بود، يعنى در باطن مى‌ترسيد و به سلاح مجهز مى‌شد». انسان گل سرسبد عالم آفرينش است و مصداق آيه (وَلَقَدْ كَرَّمْنا بَنى آدَم) مى‌باشد، چرا بايد بر اثر خودخواهى‌ها گرانبهاترين مظهر خلقت، قربانى خودخواهى‌ها شود. در اين صورت لازم است خردمندان جهان، و انديشمندان بزرگ ملل عالم، با تشكيل همايش‌هاى  علمى و فكرى به دور از سياست در دعوت به صلح و صفا پيشگام باشند، تا همگان با قلبى آرام و فكرى آزاد به زندگى ادامه دهند.

اميرمؤمنان على بن ابى طالب(ع) براى همگان اسوه است او از اين كه يك زن غير مسلمان در دوران حكومت او از طرف مخالفان، مظلوم واقع شده اظهار تأسّف مى‌كند و مى‌گويد: «وَلَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ كَانَ يَدْخُلُ عَلَى آلْمَرْأَةِ آلْمُسْلِمَةِ، وَآلاُخْرَى الْمُعَاهَدَةِ، فَيَنْتَزِعُ حِجْلَهَا وَقُلْبَهَا وَقَلاَئِدَهَا وَرُعُثَهَا، مَا تَمْتَنِعُ (تمنع) مِنْهُ إِلاَّ بِالاِسْتِرْجَاعِ وَالاِسْتِرْحَامِ».

«به من خبر رسيد كه سربازان معاويه در نقطه‌اى از نقاط عراق وارد خانه‌هاى مردم شده‌اند و از زنان مسلمان و كتابى زيورآلات و وسايل زندگى آنان را ربوده‌اند».

او امامى است كه براى استاندار مصر سفارش مى‌كند كه از همه طبقات حمايت كند همچنين مى‌گويد انسان‌هاى مصر «إِمَّا أَخٌ لَکَ فِي الدِّينِ، أَوْ نَظِيرٌ لَکَ فِي آلْخَلْقِ»، «يا برادر دينى تو هستند يا در انسانيت با تو شريك‌اند».

آقايانى كه در اين همايش گرد آمده‌اند پيام همايش را به سران دولت‌ها برسانند و بگويند شما اثر جنگ و خون‌ريزى را از دو جنگ بين‌المللى آزموديد كه نتيجه‌اى جز ويرانگرى نداشت. بياييد صلح و دوستى را بيازماييد، در كنار همديگر بنشينيد با يك رشته تصميمات منافع همه ملت‌ها را يكسان در نظر بگيريد و رأفت و محبّت را جايگزين عداوت و دشمنى قرار دهيد.

اينجانب از اين راه دور  اين تشكل علمى را پيرامون «ضرورت صلح و امنيت جهانى از ديدگاه اسلام» تبريك مى‌گويم و اميد دارم ان شاءالله مقالاتى كه مطرح مى‌شود نتايج آن به سمع بزرگان كشورها برسد تا روشن شود اسلام طرفدار صلح پايدار و مستمر است، صلحى كه منافع همه طبقات را تأمين كند.

و لذا در آيه كريمه مى‌فرمايد : (وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُوْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا).

در پايان از همه افرادى كه در اين همايش حضور دارند تشكر و سپاسگزارى نموده بالأخص از اعضاى محترم  هيئت رئیسه و رئیس و نائب رئیس آن اتحادیه، صميمانه متشكرم.

قم ـ جعفر سبحانى

مؤسسه امام صادق(ع)

21/3/1394

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha