جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رویت هلال

حوزه/ مدیر مرکز مطالعات فلکی و نجومی دفتر آیت الله العظمی سیستانی گفت: چنانچه شرایط جوی مساعد باشد، احتمال رویت هلال ماه مبارک رمضان در غروب روز چهارشنبه وجود دارد.

محمد صالح نجف، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: البته در حال حاضر شرایط جوی و هوا چندان مساعد نیست، اما این نکته قابل توجه است که ارتفاع هلال پایین است، اما نورش در حدود 1/5 درصد است.

وی افزود: برخی مشخصه های هلال در غروب چهارشنبه چنان است که امکان رویت را به ما می دهد، هر چند این هلال از آن دسته هلال هایی نیست که به راحتی دیده شود و لذا باید در رویت آن دقت زیادی به خرج داد.

نجف ادامه داد: به هر حال و طبق پیش بینی ها، احتمال رویت به صورت جدی در این روز وجود دارد مخصوصاً هر چقدر به سمت جنوب حرکت کرده و به سمت خط استوا برویم این احتمال شدت بیشتری می گیرد، به طوری که در قاره آفریقا و آمریکای جنوبی و حتی آمریکای شمالی، امکان رویت کامل وجود دارد.

وی همچنین در خصوص برنامه های این مرکز در خصوص رصد هلال اول ماه مبارک رمضان نیز گفت: سه گروه از مرکز فلکی نجومی اعزام می شوند که شامل یک گروه رصد عمومی در بوستان علوی قم ، یک گروه در رصدخانه مرکزی واقع در منطقه کهک و گروه دیگر جای مناسبی که هنوز آنرا تعیین نکرده ایم جهت رصد هلال ماه  مستقر خواهند شد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha