دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مقتدایی

حوزه / دبیر شورای عالی حوزه های علمیه گفت: رهبر انقلاب بیان می کنند که قرآن در زندگی مردم پیاده شود؛ این پیاده سازی قرآن در زندگی با فهم قرآن میسر می شود؛ همانگونه که مسابقاتی برای حفظ قرآن برگزار می شود باید برنامه هایی برای فهم قرآن انجام شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله مقتدایی شنبه شب در گردهمایی انجمن قرآن پژوهی حوزه، در دارالقرآن علامه طباطبایی  اظهارداشت: پس از پیروزی انقلاب، به برکت این انقلاب و تاکیداتی که حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری داشته و دارند، توجه به قرآن در کشور ما بیشتر شده است.

وی افزود: در رژیم قبل معروف بود که قرآن فقط در مجالس ختم در نظرها هویدا می شد و یا اگر مسافری قصد سفر داشت او را از زیر قرآن رد می کردند؛ ولی پس از انقلاب توجه به قرآن بیشتر شد.

دبیر شورای عالی حوزه بیان کرد: امروز نیز در همه جای این کشور قرآن حضور دارد و حتی بین دانشگاهیان و ارتشیان وبسیجیان و... جلسات متعددی برگزار می شود و جلسات تجوید و حفظ و قرائت و روخوانی و... دارند و مسابقات مختلف بسیاری در این زمینه برگزار می شود.

آیت الله مقتدایی بیان کرد: دغدغه ای که رهبر انقلاب و مراجع تقلید در این رابطه دارند که دغدغه بسیار مهمی است، این است که تمام برنامه های قرآنی همه به جا و به موقع است و باید هم باشد، ولی آنچه که اصل است و برای آن هدف قرآن نازل شده است، در بین ما کمرنگ است.

وی گفت: حوزه پس از پیروزی انقلاب به خصوص اخیرا جلسات تفسیر فراوانی برگزار می کند بسیار خوب است، ولی در عموم مردم و در سطح جامعه این فهم قرآن و فهم آیات و اینکه به مفاهیم قرآن آشنا شوند کم است.

وی افزود: رهبر انقلاب بیان می کنند که قرآن در زندگی مردم پیاده شود؛ این پیاده سازی قرآن در زندگی مساله ای است که با فهم قرآن میسر می شود؛ همانگونه که مسابقاتی برای حفظ قرآن برگزار می شود باید برنامه هایی برای فهم قرآن انجام شود.

دبیر شورای عالی حوزه بیان کرد: هدف هم از نزول قرآن تدبیر در قرآن است؛ قرآن نازل شد که مردم در آن تدبر کنند و راه زندگی را پیدا کنند؛ باید آثار تدبر در قرآن در مردم بیان شود؛ مردم باید با عبرت های قرآنی و هماهنگی آیات قرآن و... درس زندگی خود را از این کتاب آسمانی فرابگیرند.

آیت الله مقتدایی بیان کرد: قرآن بیان می کند که چرا تدبر نمی کنید که ببیند که اگر قرآن کلام بشر بود ذره ای در آن ناهماهنگی دیده می شود و حال اینکه چنین چیزی در قرآن محال است.

وی گفت: از کسانی که قرآن تلاوت می کنند انتظارات زیادی وجود دارد؛ در خطبه همام امام علی(ع) در توصیف افراد متقی بیان می کنند که در شب به پا می خیزند، قرآن می خوانند، به وسیله قرآن در خود ایجاد حزن می کنند و از آیات قرآن شفای دردهای خود را می خواهند؛ آنها در خصوص آیاتی که بشارتی به مومنان می دهند بسیار شوق پیدا می کنند و این آیات را نصب العین خود قرار می دهند و اگر آیاتی در خصوص عذاب می بینند با تمام وجود گوش می دهند و به شکلی توجه می کنند که گویی صدای شعله های آتش را می شنوند.

وی افزود: در این زمینه باید فکری اساسی در این زمینه انجام شود؛ مرحوم علامه طباطبائی  20 سال در قرآن کار قوی و طاقت فرسا کردند و تمام وجودشان غرق در مطالعه بودند؛ ایشان می فرمود در هر دوره از مطالعه مسایلی را می فهمیدم که در گذشته به آن نرسیده بودم؛ آیت الله العظمی مکارم بیان می کردند که چند جلد دیگر احتمالا به تفسیر نمونه اضافه می شود و خود بنده به 80 نکته قرآنی رسیدم که در گذشته به آن نرسیده بودم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha