شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نماز

حوزه/ اهمیتِ فرهنگ غنی نماز توسط والدین به خوبی برای جوانان تبیین نمی شود و بدون توجه به سیره ائمه(ع) غالباً با تکیه بر زور و تهدید جوان را وادار به نماز می کنند، که نتیجه آن روی گردانی آنان از نماز خواهد بود.

حجت الاسلام حمید محمودی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،در تهران، با اشاره به فوائد ترویج فرهنگ نماز در جامعه، گفت: پیامبر(ص) می فرماید "اولین چیزی که در قیامت مورد سئوال واقع می شود نماز است". لذا اگر نماز مقبول درگاه حضرت حق قرار بگیرد، دیگر اعمال انسان مؤمن نیز پذیرفته می شود و اگر خدای ناکرده نمازی که اقامه کرده موجب رضایت حضرت حق نباشد، در آن صورت باید خسران زیادی را متحمل گردد.

وی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان زمینه ساز درک حقیقت نماز و عبادت است، افزود: حقیقت نماز آن است که بازدارنده ی فرد از فحشا و منکر باشد و ثمره ی نورانی آن در وجود انسان آشکار گردد. و لذا انسان مؤمن که در پرتو نماز خود را از انواع گناهان محفوظ نگه داشته، هیچ گاه حق الناس را پایمال نمی کند، غیبت نمی کند، از تهمت و افترا به دیگران، به شدت اجتناب می کند، در مواجهه با مردم خوش رو بوده و در رفتار با والدینش و در محیط خانواده مهربان و خوش خلق است.

معاون آموزش مدرسه علمیه امام صادق(ع) فیروزکوه با ابراز تأسف از بی توجهی برخی جوانان به مسئله نماز، ادامه داد: یکی از عوامل بی رغبتی جوانان به اقامه نماز، به نوع رفتار و عملکردِ والدین مربوط می شود. به نظر می رسد اهمیتِ فرهنگ غنی نماز توسط والدین به خوبی برای جوانان تبیین نمی شود و بدون توجه به سیره ائمه(علیهم السلام) غالباً با تکیه بر زور و تهدید جوان را وادار به نماز می کنند، که نتیجه آن در دراز مدت روی گردانی جوانان از اقامه نماز و کاهلی نسبت به این امر مهم و واجب خواهد بود.

حجت الاسلام محمودی در پایان با تاکید بر فراهم کردن شرایط بهتر برای حضور جوانان در مساجد و نماز جماعت، گفت: امام جماعت، نقش بسیار مهمی در جذب و تشویق جوانان به حضور در مسجد و اقامه نماز دارد.  و  برای تاثیرگذاری بر مردم باید زی طلبگی را رعایت کندو با داشتن خلق و خوی جذاب، روح پرسش گری را در جوانانِ کنجکاوِ به دین زنده نگه دارد و پاسخ های قابل قبولی برای اقناع آنان ارائه کند و با تقوی عملی خود، یک الگوی نمونه برای آنان باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha