جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آل سعود اسرائیل

حوزه/ شاهزاده ولید بن طلال گفت: تمام برادران و خواهران مسلمان باید بفهمند که بر تمام مردم خاور میانه واجب اخلاقی است که از دشمنی سخیف خود با مردم اسرائیل دست بردارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، پایگاه خبری المسلة در تحلیلی نسبت به اوضاع جدید در منطقه و به خصوص مواضع سران سعودی نوشت:

این روزها افزایش روز افزون قدرت ایران در منطقه و جهان و تبدیل شدن ایران به عنصری تاثیرگذار در معادلات بین المللی، دست پاچگی مقامات عربستان و آل سعود را به دنبال داشته و در این میان چاره را در این دیده اند که خود را به آغوش اسرائیل بیندازند.

در این میان ولید بن طلال شاهزاده سعودی اعلام کرده که برای یک سفر هفت روزه به اسرائیل آماده می شود و از تمام کشورهای عربی منطقه خواسته برای تقویت صلح و آرامش و همزیستی در خاور میانه تلاش کنند.

چرایی رابطه با اسرائیل

ناظران بر این باورند که تلاش عربستان برای تقویت روابط خود با اسرائیل به ترس و هراس عربستان از پیامدهای تحولات داخلی و خارجی اخیر صورت می گیرد؛ چرا که در روزهای اخیر و پس از مرگ ملک عبدالله و روی کار آمدن ملک سلمان و تعیین فرزند او محمد بن سلمان به عنوان جانشین ولی عهد موجب بروز اختلافاتی در سران آل سعود شده به ویژه پس از آنکه شاهزاده جوان سعودی تصیم گرفت به یمن حمله کند که این کار نیز تا کنون به شکست عربستان منجر شده و هیچ نتیجه ای را برای آنها در پی نداشته است.

دوستی با اسرائیل، واجب اخلاقی!

روزنامه عکاظ عربستان نیز از قول شاهزاده ولید بن طلال نقل کرده که: تمام برادران و خواهران مسلمان باید بفهمند که بر تمام مردم خاور میانه واجب اخلاقی است که از دشمنی سخیف خود با ملت یهود دست بردارند.

ولید بن طلال افزوده: ملک سلمان به من توصیه کرده که گفتگوی مستقیمی را با جامعه فکری اسرائیل آغاز کنم و روابط دوستانه ای با همسایگان اسرائیلی خود برقرار سازم.

وی همچنین گفته امیدوار است سفر او به اسرائیل نوید بخش آغاز جدیدی برای صلح و برادری میان اسرائیل و همسایگان عرب باشد و در این زمینه لازم است روابط نظامی و اطلاعاتی بهتری با هم داشته باشیم. وی همچنین گفته قرار است در بازدید از شهر قدیمی قدس در مسجد الاقصی نماز بخواند.

دوستی با اسرائیل برای دشمنی با ایران

روزنامه جروزالیم پست نیز از قول مقامات سعودی گفته که با وجود دشمنی تاریخی میان عربستان و اسرائیل و اینکه عربستان در طول تاریخ کشور یهودی را به رسمیت نشناخته، اما این اقدام عربستان گامی دیپلماتیک برای کاهش نفوذ رو به گسترش ایران در منطقه است.

این روزنامه اسرائیلی افزوده: اسرائیل و عربستان در گذشته نیز از ابتدای سال 2004 تا کنون پنج نشست سرّی برای بررسی تهدید مشترک خود یعنی جمهوری اسلامی ایران تشکیل داده اند و این پنج نشست در 17 ماه گذشته در هند و ایتالیا و جمهوری چک برگزار شده است.

بنا به گفته این روزنامه اسرائیلی انور ماجد عشقی افسر سابق اطلاعات عربستان با دوری گولد از مشاوران ارشد نخست وزیر اسرائیل در نشستی پشت درهای بسته دیدار کرده و این نشست در شورای روابط خارجی واشنگتن برگزار شده است که این نشست و نشست های پس از آن برای بررسی روش های محاصره ایران صورت گرفته است.

ترجمه: سید احمد احمدزاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha