دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری/ شاعران بسیجی استان بوشهر

حوزه/ در حال حاضر یکی از شیوه‌های تهاجم نرم دشمن و جهان سلطه، تهاجم هنری است و با برنامه ریزی‌های بسیار این تهاجم را آغاز کرده‌اند، لذا نیازمند دفاع مقدس هنری به ویژه در حوزه شعر هستیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، در نشستی با شاعران بسیجی استان بوشهر تحت عنوان "نشست ادبی هنری باران رحمت"ضمن تسلیت ایام شهادت امیر مؤمنان امام علی (ع)، با بیان اینکه اولین هنرمند عالم وجود مقدس خداست، گفت: هنر زیباترین و مؤثرترین شکل ارائه‌ی یافته‌ها و داشته‌ها در عالم وجود است.

وی با بیان این که هنر یک ودیعه‌ی الهی است که خداوند از باب رحمت و عنایت خود با نفخ روح به جامعه انسانی به انسان ارزانی داشته است، ابراز داشت: هنر یک مقوله تنزل یافته‌‌ی عرشی است که خداوند به انسان عنایت کرده و شکرانه این نعمت و موهبت، استفاده از هنر در مسیر کرامت و هدایت انسان است.

نماینده مقام معظم رهبری در استان بوشهر تصریح کرد: اگر هنر در صراط عبودیت خدا و در مسیر کرامت و تعالی انسان قرار گیرد، صعود پیدا می‌کند و عرشی می‌شود و به مسیر خود باز‌می‌گردد، اما اگر این موهبت آسمانی در جغرافیای مادی دنیا قرار گیرد، به دنیایی و حیوانی بودن، ابتذال، انحطاط، انحراف تبدیل شده و مانع صعود انسان در مسلک کمال خواهد بود.

*تقابل جبهه استعماری و استثماری هنر با هنر آسمانی

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری ادامه داد: هنر آسمانی و هنر ابتذالی دو نوع هنر هستند که یکی مطابق با فطرت انسان و سنت نظام آفرینش است و دیگری هنر مادی و ابتذالی که کفران نعمت الهی هنری است.

امام جمعه بوشهر خاطر نشان کرد: هنر آسمانی مانند بال است که انسان را به سمت کمال و معراج خود می‌برد و هنر ابتذالی مانند وبال است که انسان را به سقوط در باتلاق متعفن گناه، ایستایی، توقف و میرایی استعدادها مبتلا می‌کند.

وی با بیان اینکه در تاریخ هنر، همواره هنرِ متعهد و آسمانی در مقابل خود جبهه استعماری و استثماری هنر را دیده، بیان داشت: این دو، یکی به دنبال کمال، رشد، فرا دنیایی کردن انسان است و دیگری به دنبال توقف و حذف کرامت انسان و به بردگی کشاندن انسان است.

* شعر؛ ماندگارترین گونه هنر در تاریخ

رئیس شورای حوزه علمیه بوشهر افزود: در مجموعه هنر، شعر جایگاه بسیار ویژه ‌ای دارد و شاید بتوان گفت، ماندگارترین گونه هنر در تاریخ، شعر است.

*چهار ویژگی شعر

نماینده مقام معظم رهبری در استان بوشهر با بیان اینکه شعر دارای چهار ویژگی مبدأیی، مقصدی، محتوا و مدل و شکل است، گفت: با تمامی این اضلاع هندسی شعر، چون شعر جامعه‌ی هدف دارد و در جامعه‌ی هدف، صورت را ملاحظه نمی‌کند، بلکه اذهان و باطن و سیرت را نشانه می‌گیرد، به همین خاطر همیشه شهر به جان می نشیند.

*دفاع مقدس هنری

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با بیان این که مقوله شعر در حوزه هنر چون جان‌ها را نشانه می‌گیرد یکی از موثرترین اشکال هنری در ارائه اندیشه های هنرمند و شاعر است، ابراز داشت: در تاریخ بشری، شعرای زیادی طلوع کردند، اما شعرایی ماندگار شدند که شعر آنها در خدمت انسان و نه در خیانت به فطرت و جامعه انسانی بوده است.

نماينده ولي فقيه در استان بوشهر در پایان با بیان اینکه در حال حاضر یکی از شیوه‌های تهاجم نرم دشمن و جهان سلطه، تهاجم هنری است و با برنامه ریزی‌های بسیار این تهاجم را آغاز کرده‌اند، گفت: یکی از مدل های تهاجم هنری، تهاجم شعری است، لذا نیازمند دفاع مقدس هنری به ویژه در حوزه شعر هستیم و شاعران بسیجی، افسران این خط دفاع مقدس هنری هستند.

برپایه این گزارش، پیش از سخنان امام جمعه بوشهر، برخی از شاعران به بیان سروده ها و شعرهای خود پرداختند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha