دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دکتر لاریجانی

حوزه / رئیس مجلس شورای اسلامی موضع گیری های اخیر غربی ها را ژست هایی برای چانه زنی بیشتر خواند و گفت: آمریکایی ها بدانند اگر مذاکرات به بن بست کشیده شود، طرف غربی است که دچار اشتباه استراتژیک شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، دکتر علی لاریجانی، ظهر امروز (جمعه 19 تیرماه) در سخنرانی راهپیمایی روز قدس در تهران، با قدردانی از حضور پرشور مردم و بیان اهمیت ماه مبارک رمضان، گفت: پیامبر اعظم(ص) می فرمایند خداوند نیامرزد بنده ای را که ماه رمضان بگذرد و در آن ماه آمرزیده نشده باشد؛ انشاءالله در شب های قدر همه ملت ایران به این فیض عظیم نایل شده باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: عبادت خالصانه ملت عزیز در محافل مذهبی بسیار پرشکوه و گسترده کشور، انسان را به یاد شهید بزرگ ماه رمضان، امام  علی(ع) می اندازد که عبادت خالصانه این شب ها را برای مردان حق اینگونه توصیف کردند که شب ها پاهای خود را برای عبادت جفت می کنند و آیات قرآنی را با آرامی شمرده شمرده تلاوت می نمایند، با زمزمه این آیات و دقت در معنای آن غمی عارفانه در دل خود ایجاد می کنند و دوای دردهای خویش را بدین وسیله ظاهر می سازند. هر چه از زبان قرآن می شنوند مثل این است که به چشم می بینند. این عبارت امام علی(ع) انشاءالله شرایط و حال ملت ایران در ماه مبارک رمضان باشد و این یک پشتوانه عظیم برای ملت باشد که انشاءالله جزء اصحاب صادق امام زمان(عج) محسوب گردند.

وی در رابطه با روز جهانی قدس گفت: قصه پر غصه مردم مظلوم فلسطین که ما امروز به حمایت از آنها قیام کردیم دارای ابعاد مختلفی است. داستان از حمله محمدعلی پاشا، والی حکومت عثمانی بر کشور مصر آغاز شد، او به قصد کشورگشایی این حمله را به فلسطین آغاز کرد که بعدها همین حمله باعث ایجاد شرایطی شد که دیگران از آن بهره گرفتند؛ کوچ یهودیان از کشورهای دیگر به سرزمین فلسطین با دخالت انگلیس و طرح قیومیت بر کشورهای منطقه از  جمله فلسطین که یک طرح زوری بود برای ایجاد دولت صهیونیستی انجام گرفت.

لاریجانی افزود: قیام های مختلف و انتفاضه های مختلف که تاکنون انجام شده، زمانی که انسان به آن نگاه می کند یک سند سیاه برای قرن امروز دنیای ماست که غربی ها ایجاد کرده اند و در شرایط فعلی هر روز از گذشته پیچیده تر می شود.

*ریشه ها و دلایل شکل گیری و ادامه حیات رژیم صهیونیستی

رئیس مجلس با بیان اینکه چندین مسئله پس از فراز و فرودهای مسئله فلسطین به وجود آمده است که باید به آنها توجه کنیم، گفت: اولین مسئله این است که چه عواملی موجب شد رژیم صهیونیستی ایجاد شود مجموعه ای از مسائل داخلی امت اسلامی و طراحی که غربی ها برای کلیت وضعیت مسلمانان انجام دادند، باعث ایجاد رژیم صهیونیستی شد.

وی در ادامه سخنان خود افزود: نکته دوم این است که چه عواملی موجب دوام رژیم صهیونیستی تا کنون شده است. حوادث متعدد، مهم و تلخی به وجود آمده که به انتها رسیده و شرایط جمع شده است ولی متأسفانه مسئله رژیم صهیونیستی دوام پیدا کرده و باید ریشه های آن را مورد توجه قرار داد.

دکتر لاریجانی گفت: نکته سوم تغییراتی است که در این چند دهه به وجود آمد، شرایط رژیم صهیونیستی امروز مانند گذشته نیست و به شدت تغییر کرده است. نکته چهارم این است که در شرایط امروز، ما با چه وضعیتی مواجه هستیم این شرایط پیچیده تر منطقه باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس گفت: در مسئله اول اینکه چگونه رژیم صهیونیستی به وجود آمد چند موضوع است که مطلب را روشن می نماید نکته اول این است که باید بپذیریم همانگونه که شواهد تاریخی هم نشان می دهد تشکیل این رژیم درسرزمین فلسطین یک امر مجزا از طراحی کلی که غرب برای سرنوشت مسلمانان داشت نیست،بارها شنیده اید که برخی می گویند این یک مسئله داخلی بوده یا مربوط به اعراب است. آنهایی که این سخنان را بیان می کنند یا از سر  غفلت نسبت به طرح هایی است که غربی ها برای مسلمانان دارند یا خودشان را فریب می دهند.

وی در ادامه افزود: مسئله دخالت انگلیس و غرب در ایجاد رژیم صهیونیستی طرحی بود برای مسئله سازی، منفعل سازی مسلمانان به موضوعی که انرژی آنها را مستهلک نماید و آنها را درگیر خودشان کند شواهدی وجود دارد که وضعیت 67 سال اخیر آن را نشان می دهد.

دکتر لاریجانی گفت: براساس نوشته های یک صهیونیست معروف که این توطئه را روشن می کند؛ ملت هایی هستند که قلمروهای وسیع در اختیار دارند و زمین های آنها انباشته از گنجینه ها و منابع آشکار و پنهان است. آنها بر نقاط و شاهراه های ارتباطی جهان مشرف هستند و تسلط دارند. سرزمین های آنها مهد پیدایش تمدن ها و مذاهب مختلف است. این مردمان زبان، تاریخ، آرزوها و محرک ها و نیروهای مشترکی دارند که هیچ مانعی نمی تواند بین آنها جدایی بیندازد. اگر روزی این سرزمین ها به شکل یک حکومت متحد درآیند سرنوشت جهان را در دست گرفته، اروپا را منزوی می کند. بنابراین باید با عامل خارجی در قلب این ممالک حایلی ایجاد کرد تا مانع اتحاد و رسیدن دو طرف آنها به یکدیگر شود.

رئیس مجلس در ادامه گفت: قصد آنها فقط این نبود که یک جریانی را در سرزمین فلسطین ایجاد کند و مسئله خیلی بزرگتر از غصب یک سرزمین است . به همین دلیل ندیدن صورت مسئله در طول دهه های مختلف باعث شده است که اراده مسلمانان معطوف به مسئله اصلی نشود،هدف غرب این بود که انرژی مسلمانان را مستهلک کرده و آنها را سرگرم خودشان کنند.

وی گفت: نکته دوم در تشکیل این رژیم و این سایه شوم در منطقه بی خبری، فقدان آگاهی و غفلت مسلمانان بود،عقب افتادگی علمی و فرهنگی مسلمانان که منجر به فریب خوردن آنها و بستر سازی هایی شد که رژیم صهیونیستی کار را بر عهده بگیرد.

لاریجانی در ادامه افزود: از ابتدایی که محمدعلی پاشا والی حکومت اسلامی در مصر یک دیکتاتوری وسیعی ایجاد کرده بود وباسودای گسترش قلمرو حکومتی خود به شامات یعنی فلسطین، لبنان و سوریه حمله کرد،این اقدام بهانه ای دست انگلستان داد که نیت خودش را با ایجاد یک فتنه در منطقه عملی کند این یک اشتباه بود، اینکه برخی کشورها انجام می دادند و امروز هم از این مسائل متأسفانه وجود دارد برخی موضوعی ایجاد می کنند و دیگران از آن سوء استفاده می کنند.

وی گفت: بعد از آغاز جنگ جهانی اول که انگلستان و کشورهای غربی متشکل از فرانسه و برخی دیگر از متحدین غربی یعنی متفقین تصمیم گرفتند که کشورهای مسلمان را میان خودشان تقسیم کنند. این موضوع در انتشار بیانیه بالفور کاملا محرز شد که قصد آنها از ایجاد یک جریان یهودی در فلسطین یک موضوع مهم تر برای تقسیم کل کشورهای اسلامی بین خودشان بود که از فلسطین آغاز شد.

رئیس مجلس گفت: در مسئله فلسطین برخی مشکلات در داخل خود کشورهای مسلمان وجود داشته است به عنوان نمونه حاکم عربستان وپسران وی فیصل و عبدالله عملا فریب خوردند. درست زمانی که عثمانی ها در مقابل غربی ها ایستاده بودند انگلیسی ها با فریب شریف مکه و پسران وی از پشت به حکومت عثمانی خنجر زدند و جبهه جدیدی از جنگ را ایجاد کردند.

وی در ادامه افزود: نکته جالب اینجاست که اینها به جایی هم نرسیدند. انگلیسی ها و فرانسوی ها مدعی تشکیل حکومت عربی بودند و وعده حکومت را دادند که ما یک حکومت عربی درست می کنیم و شما پادشاه حکومت عربی می شوید ولی بعدها در کنفرانس پاریس همان طرح بالفور را عملی کردند و کشورهای منطقه را تقسیم نمودند اما چیزی نصیب مهره های آنها نشد.

رئیس مجلس گفت: مردم به دلیل اینکه خیلی در صحنه نبودند و اطمینان داشتند که عثمانی ها می توانند کاری انجام دهند عملا خیلی ورود برای تغییر شرایط انجام ندادند که این خود اثر اتفاقات بعدی شد.

*ناکامی آمریکا در عراق و افعانستان

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: پایداری مردم ایران در ۸ سال دفاع مقدس در مقابل غربی ها و اقمارشان در منطقه و همین طور ایستادگی ملت ایران در مسئله هسته ای در ذهن مسلمانان رفت که اگر می خواهید سرنوشتتان تغییر داده شود باید مقاومت کنید و باید مثل ملت ایران در مقابل غربی ها بایستید.

لاریجانی ادامه داد: ملت ها این تجربه جدید را با شرایط ناتوان ارتش سعودی در مقابل تهاجم عراق به کویت و در جنگ خلیج فارس مقایسه می کردند.

وی ادامه داد: وقتی عراق به این کشورها حمله کرد به جای اینکه به ارتش خود تکیه کنند از آمریکایی ها تقاضا کردند به جای ما بجنگید.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: ملت های مسلمان این دو رفتار را با هم مقایسه کردند و به سادگی دیدند یک کشوری مثل ایران چگونه بر روی پای خود ایستاد و 8 سال جنگ را تحمل کرد آن هم در مقابل صفی از کشورهای غربی و عربی که در نهایت نیز موفق شد.

دکتر لاریجانی افزود: وقتی بحران به وجود می آید این کشورها از کشورهای غربی که خودشان به وجود آورنده بحران هستند دعوت می کنند که این بحران را از بین ببرند.

وی با بیان اینکه ملت ایران با ایستادگی بر روی مسئله هسته ای از این مرحله عبور کردند و روی پای خود ایستادند یادآور شد: این دو تجربه متفاوت موجب شد مردم منطقه به این فکر بیفتند که روی پای خودایستاده و به فکر جهادی اعتقاد بیشتری پیدا کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شکست آمریکا و انگلیس در اشغال عراق نکته مهمی است یادآور شد: اینگونه اقدامات که با هیاهوی فراوان ایجاد شد هیچگونه ثمری برای این کشورها در پی نداشت و از همین رو شکست ناتو در افغانستان نیز می تواند مثال خوبی برای این موضوعات باشد.

وی ادامه داد: زمانی که این کشورها افغانستان را اشغال کردند گفتند ما تروریست را نابود می کنیم اما امروز پس از 12 سال وقتی نگاه می کنیم می بینیم که با اشغال افغانستان تروریسم افزایش پیدا کرده است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه می گفتند در عراق برج دموکراسی ایجاد می کنیم که سایه بیندازد بر روی کشورهای اطراف، خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم این کشورها با خجالت از عراق بیرون شدند.

رئیس مجلس با بیان اینکه آمریکایی ها تعداد بسیاری از نظامیانشان در عراق کشته شدند ادامه داد: با هزینه هایی که این کشورها در زمینه جنگ پرداخت کردند نتوانستند هیچ دستاوردی را برای خود به ارمغان بیاورند.

وی ادامه داد: رشد علمی مسلمانان در فاصله این چند دهه به نحو قابل تأملی رخ داده است از جمله این رشد های علمی می توان به افزایش آگاهی سیاسی، گسترش رسانه جدید در این کشورها اشاره کرد که موجب شد امروزه رژیم صهیونیستی در یک بن بست استراتژیک قرار بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر امروز فریاد می زنند و غرش می کنند این غرش ها برای قدرت نیست زیرا بیش از اینکه از سر قدرت باشد از نشانه ترس و ناامیدی آنهاست.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه این ترس نشانه از آینده مبهم آنها دارد و از این موضوع است که در هراس هستند خاطرنشان کرد: بدیهی است با هر تحرکی در منطقه به هراس می افتند.

وی تصریح کرد: امروزه ما با این تحولات در شرایط گذار از ناآگاهی به سمت آگاهی و از خواب به طرف بیداری و از وابستگی به سمت استقلال و از ضعف و ناتوانی به قدرت و توانایی قرار گرفته ایم و بدیهی است که مسلمانان در حال عبور از این تغییر و این گذر هستند.

دکتر لاریجانی خاطر نشان کرد: این مسیری است که تحولات مهم را در چند دهه اخیر پس از انقلاب اسلامی ایران رقم زده است این امر یک واقعیت است لذا تعریف از خود نیست.

رئیس مجلس  تصریح کرد: ملت ایران نیازمند تعریف از خود نیست زیرا ملت ایران حرکت را آغاز کردند که با رهبری امام راحل یک نتیجه بزرگ را برای مسلمانان رقم زدند.

*صهیونیست ها به دنبال انتقام از اسلام هستند

وی با بیان اینکه امروز صهیونیست ها به دنبال انتقام از خود اسلام هستند یادآور شد: چون صهیونیست ها می دانند این تحولات به دلیل ریشه های اسلامی است و آنها قصد دارند با انتقام از اسلام چهره عقلانی و رحمانی و جذاب اسلام را تخریب کنند.

دکتر لاریجانی ادامه داد: آنچه گروه های تروریستی امروز انجام می دهند چیزی جز انتقام از اسلام نیست آنها با عمل خودشان به نام اسلام صورت اسلام را تخریب می کنند.

*مجاهدت؛ کلید اقتدار و عزت مسلمانان

وی خاطرنشان کرد: مجاهدت کلید اقتدار و عزت مسلمانان بوده و هست و عامل تحولات اخیر بوده است یعنی مبارزه همه جانبه با دشمنان اسلام مانند مجاهدت ملت ایران در راستای پایداری است.

رئیس مجلس افزود: صهیونیست ها به دنبال این موضوع هستند که در میدان عمل اسلام را ترور کنند و آنها به نام اسلام دست به ترور ظاهر و باطن اسلام می زنند.

* دانش هسته ای از دانش های پیشرو برای ماست

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در موضوع هسته ای دو موضوع را عرض می کنم خاطرنشان کرد: این مذاکرات که روزهای پرتنش خود را طی می کند باید توجه داشت که اصل این دانش هسته ای از دانش های پیشرو برای ماست زیرا در طی سه دهه اخیر با جدیت ملت با رهبری امام خامنه ای موضوع هسته ای به یک دستاورد بزرگ برای ملت ایران تبدیل شده است.

وی ادامه داد: این دستاورد عظیم فنی را غربی ها به ایرانی ها ندادند که امروز به این صورت درباره اش حرف بزنند و از همین رو از حدود 3 سال پیش از طریق یکی از روسای کشورهای منطقه آمریکایی ها پیگیر بودند مذاکراتی برای حل و فصل داشته باشند.

دکتر لاریجانی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری با توجه به اینکه در این مذاکرات تردید داشتند اما برای اتمام حجت موافقت کردند زیرا درباره این مذاکرات در جلساتی بحث شد و علیرغم بی اعتمادی نسبت به آمریکایی ها چارچوبی در نظر گرفته شد تا مذاکرات انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب همانگونه که کشور را برای دستیابی به این دستاورد ملی بسیج کردند و رهنمودهای ایشان در دولت های مختلف نیز رهنما و کارساز بود، همان گونه که برای ایستادگی در برابر تحریم های ظالمانه و غیر قانونی کشور را بسیج کردند و با سیاست های اقتصاد مقاومتی مسیر استقلال اقتصادی کشور را مشخص کردند، برای شکستن تحریم ها و حرکت هجومی علیه تحریم ها نیز از هیچ کوششی دریغ نکردند.

دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد: کسانی بودند و هستند که فکر می کردند دشمنان علیه ایران قطعنامه صادر می کنند و ما هم می ایستیم و به این امر کفایت می کنیم.

وی ادامه داد: ایستادگی در مقابل اقدامات دشمن لازم است اما کافی نیست زیرا مهمتر طراحی و حرکت هجومی تر است نسبت به شکستن تحریم ها که رهبری در این عرصه این فرصت را فراهم کردند.

*سیاست نظام و رهبری همیشه کم هزینه کردن مقابله با دشمنان بوده است

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: سیاست نظام و رهبری همیشه کم هزینه کردن مقابله با دشمنان بوده است و ما هیچ وقت راه گفتگو و مذاکره را نبسته ایم زیرا در موضوع عراق هم ایشان اجازه دادند مذاکراتی انجام شود.

دکتر لاریجانی یادآور شد: آنچه موجب شد رهبری معظم انقلاب با دقت موضوع مذاکرات را مراقبت کنند مخالفت با اصل گفتگو نبود بلکه نیرنگ بازی آمریکایی ها بود که البته برخی در گذشته این امر را درست فهم نکردند.

وی خاطرنشان کرد: در آن مقطع آقای دکتر صالحی به عنوان وزیر خارجه با تمام کارشکنی هایی که با آن مواجه بودند تلاش کردند تا مراحلی از کار پیش برود اما در دولت جدید این کار با پشتکار و جدیت همراه بود از همین رو رئیس جمهور محترم، وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده با پشتکار و تلاش مثال زدنی توانستند این کار را به سامان برسانند.

رئیس مجلس با بیان اینکه این حرکت و کار بدیهی است که کار مشکل و سختی است تصریح کرد: زیرا گاهی حریف در مذاکرات نیاز خودش را به عنوان امتیاز به میدان مذاکرات می آورد.

*تحریم ها باید برداشته شود

دکتر لاریجانی افزود: علاوه بر اینکه باید دستاوردهای هسته ای حفظ شود باید تحریم ها نیز برداشته شود و از همین رو چارچوب هایی برا مذاکرات مشخص شد تا این مسیر به دقت دنبال شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه شب  گذشته وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه خود اعلام کرد مذاکرات به پیش رفته است، اما نمی توان مذاکرات را تا ابد ادامه داد، خاطرنشان کرد: شاید چنین تلقی دارند که علی رغم پیشرفت در مذاکرات در بخش پایانی آن با اینگونه ژست ها چانه زنی را بیشتر کنند.

براساس اعلام خانه ملت، وی با بیان اینکه خوشبختانه رهبر معظم انقلاب با تدابیر هوشمندانه و با طراحی سازگار مناسب هدایت امور را در دست دارند یادآور شد: همه ما پشتیبان تیم مذاکره کننده کشورمان هستیم تا انشاءالله به نتیجه ای برسیم که مطلوب ملت ما باشد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha