شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله بروجردی

حوزه/ اطلاع بر فضايل، مناقب، سجاياي علمی و اخلاقی آن بزرگمرد تاريخ مكتب تشيّع، آن هم از زبان شاگرد خاصّ آن استاد بزرگ،(حضرت آیت الله صافی گلپایگانی) مي‌تواند راهبر و راهنماي ارزشمندي براي مشتاقان علم و فقاهت باشد.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، «فخر دوران» نام اثر ارزشمند مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی است که به قلم رسای معظّم‌له و گردآوری حجت‌الاسلام والمسلمین محسن اکبری شاهرودی گردآوری و منتشر شده است.

به گفته تدوینگر این کتاب، خاطرات زندگی آن استاد بزرگ شیعه می‌تواند الگوی سبک زندگی اسلامی قرار گیرد و همین امر، نیاز ما را به مطالعه کتاب‌هایی معتبر که در سیره و روش زندگانی آن فقیه والامقام نگاشته شده‌اند، روشن‌تر می‌سازد.

حجت‌الاسلام شاهرودی با اشاره به این‌که سیزدهم شوّال برابر با سالروز رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی (ره)، بزرگمرد عرصه فقه، تاریخ و سیاست است، درباره امتیاز کتاب «فخر دوران» نسبت به سایر آثاری که تاکنون در این موضوع نوشته شده‌اند، اظهار کرد: تاکنون در بیان اوصاف و حکایت‌های زندگی مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) کتاب‌های زیادی به رشته تحریر درآمده، اما هر یک از نویسندگان این آثار تنها به ابعادی از شخصیت عالم فقید پرداخته‌اند.

وی ادامه داد: یکی از کتاب‌هایی که در عین اختصار توانسته ابعاد مهمّ و زیادی از شخصیت آن مرجع عالی‌مقام را با قلمی رسا و بیانی شیوا طرح کند، این کتاب ارزشمند و بی‌نظیر است.

تدوینگر «فخر دوران» یکی از امتیازهای کتاب مذکور را ویژگی‌های شخصیّتی مؤلّف آن دانست و گفت: حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی به عنوان شاگرد ویژه استاد، تنها واسطه‌ در نقل خاطرات، حکایات و اوصاف مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) است.

گردآورنده کتاب «فخر دوران» افزود: اطلاع بر فضايل، مناقب، سجاياي علمی و اخلاقی آن بزرگمرد تاريخ مكتب تشيّع، آن هم از زبان شاگرد آن استاد بزرگ، مي‌تواند راهبر و راهنماي ارزشمندي براي مشتاقان علم و فقاهت باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که «این کتاب از چه بخش‌هایی تدوین یافته ؟» بیان داشت: این اثر در چهار بخش گردآوری شده؛ بخش نخست شامل پیام پرمحتوای معظّم‌له به مناسبت سالروز رحلت آیت‌‌الله ‌العظمى بروجردی است که به ابعاد مختلف شخصیت آن فقیه عالی‌مرتبه در عباراتی موجز و بسیار رسا می‌پردازد.

بخش دوّم کتاب، متن دفتر خاطراتی است که با دست خطّ حضرت آیت الله صافی حدود چهل سال پس از فوت مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی نوشته شده که تاریخ معتبری برای برخی وقایع آن زمان محسوب می‌شود.

وی در ادامه گفت: بخش سوم این اثر متن مصاحبه مجله حوزه با معظم‌له است که دارای مباحثی درباره سبک علمی مرحوم استاد و بعضی خاطرات ایشان است. همچنین بخش چهارم این کتاب، به سخنان معظم‌له درباره سبک اصولی و اجتهادی آن فقیه بزرگ که در مجله نقد و نظر به طبع رسیده است، اختصاص دارد.

گردآورنده کتاب «فخر دوران» درباره پیشینه آشنایی معظم‌له با مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) هم اظهار کرد: آشنایی و رابطه حضرت آیت الله صافی با استاد بزرگوارشان محدود به جلسات درس و استفتا نبوده است، بلکه پدر ایشان، مرحوم آیت‌الله العظمی آخوند ملامحمد جواد صافی سابقه آشنایی دیرینه‌ای با آیت‌الله العظمی بروجردی داشت و نزد ایشان از احترام بالایی برخوردار بود، طوری که آن مرحوم خطاب به والد معظم‌له گفته‌ بودند که «من يک شب هم شما را از دعا فراموش نمي‌كنم.»

وی افزود: از آغاز استقرار آیت‌الله العظمی بروجردی در قم و زعامت حوزه علميه تا پايان عمر شريفشان، حضرت آیت‌الله حصافی و برادر بزرگوارشان مرحوم آيت‌الله علي صافي(ره) در خلوت و جلوت، مجلس درس، مجالس استفتا و اغلب مجالس ايشان حضور داشتند و آن مرحوم همیشه علاقه‌مند بودند كه مجالس‌شان به ویژه جلسات درس و استفتا از معظم‌له فوت نشود.

وی با اشاره به خاطراتی که می‌تواند برای خوانندگان کتاب فخر دوران جالب باشند، گفت: ماجرای نامه دانشمند بزرگ مسیحیت «جرج جرداق مسیحی» به آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) و ارجاع آن نامه و کتاب به حضرت آیت‌الله صافی از خاطرات جذاب و معرفت‌بخش این کتاب است، زیرا هنگامی که جرج جرداق، دانشمند مسيحي، کتاب «الإمام على صوت العدالة الانسانية» را به آن مرحوم اهدا كرد، ایشان به طور اختصار آن را مطالعه کردند و سپس برای مطالعه دقیق و اظهار نظر و نقد، کتاب را به معظم‌له دادند؛ حضرت آیت‌الله صافی هم آن كتاب را مطالعه کردند و در 19 مورد نظر جرج جرداق را دارای اشکال دانستند که آن‌ها را به معظم‌له ارائه کردند. البته این قضیه شرح زیادی دارد که علاقه‌مندان می‌توانند آن را در این کتاب مطالعه کنند. خاطرات بسیار زیبا و درس‌آموز دیگری هم در بخش‌های مختلف کتاب آمده که می‌تواند مورد استفاده خوانندگان قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha