پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
فضای سایبری

حوزه/ مسئول قرارگاه جهاد فرهنگی بسیج استان اصفهان گفت: امروز باید با استفاده از فضای مجازی مطالب دینی خود و حقیت اسلام را به خوبی توسط مبلغین اشاعه دهیم.

دکتر بیژن شمس،  از کارشناسان جنگ نرم و آسیب‌های  فضای مجازی  استان اصفهان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان در خصوص تاثیر فضای مجازی بر جامعه امروزی، اظهار داشت: فضای مجازی که امروزه در بستر جامعه ما رشد بسیار زیادی داشته شامل چند بخش فضای اینترنتی، سایبری و مجازی است که تمام این موارد تحت لوای فضای سایبری هستند.

وی ادامه داد: امروزه یکی از سطوح ارتباطی در سطح جهان که تبادل اطلاعات، اخبار و تاثیرگذاری فرهنگ ها را داشته باشد بستر فضای سایبری، اینترنتی و مجازی است.

مسئول قرارگاه جهاد فرهنگی بسیج استان اصفهان تصریح کرد: طبیعتا پدیدآورندگان این تکنولوژی به دنبال تاثیرگذاری فرهنگ خودشان بر روی ملت ها بودند و زمینه ارتباط را از این طریق برای ایجاد یک ارتباط جهانی ایجاد کردند.

وی تاکید کرد: در این ارتباط جهانی نه تنها خرده فرهنگ ها تاثیر جهانی ندارند بلکه فرهنگ های ضعیف از بین می روند و تحت تاثیر فرهنگ بیگانه و تولیدکننده قرار می گیرند.

شمس اضافه کرد: فرهنگ های متمدن و الهی که از وحی سرچشمه می گیرند در این فضای سایبری آسیبی نمی بینند مگر اینکه از این فرهنگ ها مراقبت نشود.

وی با اشاره به اینکه گستره و پهنای ارتباطی در جهان فوق العاده زیاد شده است، بیان داشت: امروز در سطح جهان ارتباط های زیادی صورت می گیرد لذا فضای مجازی امکانی را ایجاد می کند که فرهنگ غربی را در فرهنگ جامعه ایرانی اسلامی اشاعه دهد.

مسئول قرارگاه جهاد فرهنگی بسیج استان اصفهان تصریح کرد: ما چه خود بخواهیم یا نخواهیم این گستره ایجاد شده است؛ فضای مجازی امروز فضای حقیقی جامعه را فرا گرفته و سطحی از ارتباطات را به خودش اختصاص داده که تاثیرگذاری هم داشته است.

وی افزود: با توجه به فرهنگ غنی اسلامی ایرانی که در کشور ما وجود دارد بهتر است از فضای مجازی استفاده کرده و فرصتی برای کارشناسان امر از جمله روحانیون و تحصیلکرده های حوزوی باشد.

شمس با تاکید بر اینکه روحانیون و طلاب باید سواد رسانه ای و نوع برخورد با فضای سایبری را فرا بگیرند، خاطرنشان کرد: روحانیون و طلاب با توجه به این تکنولوژی می توانند غنای اسلامی خود را بر روی این فضای مجازی ایجاد کرده و جوانان جهان که تشنه معنویت در جهان هستند را تحت تاثیر خود قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه امروز ایران اسلامی پرچم دار رشد و توسعه و نشر اسلام در سطح جهان است و ندای حق طلبی را در دنیا اشاعه می دهد، اظهار داشت:  فضای مجازی به همان اندازه که می تواند اسیب جدی برفضای فرهنگی ما بگذارد به همان اندازه بستری است برای ایجاد ارتباط، اگر متخصصان امر و عالمان دینی و تحصیل کرده های دینی سواد رسانه ای را یاد بگیرند و با آن آشنا شوند می توانند اسلام حقیقی که برگرفته از قرآن کریم و پیامبر اسلام(ص) را در سراسر جهان نشر و اشاعه دهند.

مسئول قرارگاه جهاد فرهنگی بسیج استان اصفهان ادامه داد: امروز ایران پرچم دار حقیقت گویی در کل جهان است اگر برنامه ریزی شده از فضای مجازی اشاره کنیم، می توانیم مطالب دینی خود و حقیت اسلام را اشاعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه هویت حقیقی محض در بدنه اسلام و قرآن ناب است، تاکید کرد: جوانان امروز جهان تشنه معنویت هستند و از بی هویتی رنج می برند بنابراین به دنبال چسبیدن به یک هویت حقیقی محض هستند پس با استفاده از فضای سایبری می توان اسلام حقیقی را در بین جوانان دنیا نشر داد.

شمس، نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی نمونه بارز استفاده از فضای سایبری در جهت درست و موثر عنوان کرد و گفت: نامه رهبر معظم انقلاب سبب شد جوانان در اروپا به خرید قرآن و کتب دینی روی بیاورند.

وی با اشاره به اینکه ما می توانیم بر روی جوانان اروپایی و امریکایی تاثیر بگذاریم، تصریح کرد: ما باید اطلاعات رسانه ای خود را زیاد کرده و این فضا را بشناسیم و سعی کنیم به جای تاثیرپذیری از این فضا، به سمت تاثیرگذاری برویم چرا که غنای علمی فرهنگی و متصل به وحی همان اسلام ناب محمدی(ص) است که در دست ما وجود دارد.

313/38

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha