دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
مراسم بزرگداشت آیت الله قرهی

خطیب حوزه علمیه قم با اشاره به پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت ارتحال آیت الله قرهی، گفت: رهبر معظم انقلاب در این پیام بر همراهی وفادارانه و صمیمانه این عالم ربانی با امام راحل(ره) در قم و نجف تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری شامگاه جمعه در مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله قرهی که در حسینیه شهدای قم برگزار شد، با اشاره به شخصیت علمی و عرفانی این یار دیرین امام راحل(ره)، اظهار داشت: این شخصیت عمر خود را در علم و حوزه و محضر ولایت گذرانده است.

وی با اشاره به اینکه قرآن به انسان ها دو جایگاه داده است، گفت: یک جایگاه انسان در ردیف خداوند و ملائکه و جایگاه دیگر بشر در ردیف حیوانات است. 

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با اشاره به آیه 13 سوره حجرات «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِي»، اظهار داشت: این آیه به تقوا به عنوان معیار عزت و عظمت در دنیا و آخرت اشاره می کند.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با اشاره به آیه 83 سوره قصص «تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِي»، گفت: براساس این آیه رمز عاقبت به خیری در آخرت، پرهیزکاری در دنیا است.

وی با اشاره به آیه 37 سوره فاطر «وَهُمْ يَصْطَرِخُونَ فِيهَا رَبَّنَا أَخْرِجْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا غَيْرَ الَّذِي كُنَّا نَعْمَلُ أَوَلَمْ نُعَمِّرْكُم مَّا يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَن تَذَكَّرَ وَجَاءكُمُ النَّذِيرُ فَذُوقُوا فَمَا لِلظَّالِمِينَ مِن نَّصِي»، ابراز داشت: براساس این آیه دوزخیان از خداوند بازگشت مجدد به دنیا را برای انجام کارهای نیک طلب می کنند و خداوند به آنها پاسخ می دهد مگر به شما عمر دراز ندادیم؟

این خطیب توانا، با بیان اینکه آیات قرآن کریم بهترین انذار دهنده نسبت به اعمال انسان است، گفت: گذر عمر را باید با فرسوده شده جسم متوجه شد و به این حقیقت یقین آورد که فرصت زیادی در دنیا نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت ارتحال آیت الله قرهی، گفت: رهبر معظم انقلاب در این پیام بر همراهی وفادارانه و صمیمانه این عالم ربانی با امام راحل(ره) در قم و نجف تاکید کردند.

وی با اشاره به بیانات حضرت علی(ع) در خطبه 224 نهج البلاغه مبنی بر اینکه «به راستى كه دنياى شما در پيش من از برگى كه ملخ آن را به دندان گرفته و آن را جويده است، پست تر است»، گفت: امام علی(ع) به دلیل عدم دنیاپرستی در دوران خود تنها بود.

این محقق حوزه علمیه با اشاره به نظرات عوام و خواص نسبت به امام خمینی(ره)، ابراز داشت: شهید مطهری معتقد بود امام راحل(ره) نسبت به پروردگارش، به ملت ایران و راه و دینش مومن است.

وی تصریح کرد: امام راحل فرزند امام علی(ع) است که نسبت به عدالت بسیار دقت می کرد و به همین دلیل زندگی کردن با امام خمینی(ره) کار آسانی نبود و هرکسی نمی توانست همدم ایشان باشد، اما مرحوم آیت الله قرهی به خوبی رسم وفاداری را ادا کرد.

این استاد حوزه علمیه در پایان یکی از مهم ترین خصیصه های مرحوم آیت الله قرهی را یاد خدا در تمام امور عنوان کرد و گفت: شخصیت علمی و عرفانی این یار دیرین امام(ره) برای طلاب الگو است.

انتهای پیام/313/33  

 

 

 

 

      

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha