جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اعرافی در دیدار وزیر بهداشت

حوزه/ رئیس جامعه المصطفی با اشاره به طرح دانشگاه علوم پزشکی قم در خصوص راه‌اندازی دانشکده طب اسلامی، گفت: این دانشکده باید در تعامل با نهادهای حوزوی، دانشگاهی و شخصیت‌های مهم باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی عصر جمعه در دیدار با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: سه جریان اصلی در جهان اسلام قابل ملاحظه است؛ نخست جریان اهل سنت که نماینده آن الازهر است و در بیشتر نقاط جهان این جریان را مشاهده می‌کنیم که قابلیت تعامل دارند ولی جریان دوم که منشأ بسیاری از مشکلات شده، ریشه در برخی مناطق عربستان دارد، یعنی همان مناطقی که تبلیغ خشونت و تکفیر صورت می‌گیرد.
وی افزود: جریان و قطب سوم اسلامی در جهان، تشیع است که محوریت آن در قم قابل بررسی است؛ جریانی معتقد به پیشرفت کشورها که برای آرای مردم ارزش قائل است و وحدت امت اسلامی را در دستور کار دارد.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه المصطفی به این جریان اعتقاد دارد گفت: امروز در قم بیش از 200 مرکز پژوهشی و تحقیقاتی اسلامی فعال هستند.
وی ادامه داد: تاکنون 40 هزار نفر از حدود 120 کشور از المصطفی فارغ‌التحصیل شده‌اند و با بیش از نیمی از آنها در ارتباط هستیم ضمن اینکه ده‌ها هزار نفر در حال حاضر مشغول تحصیل در این مرکز دانشگاهی بزرگ هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به اینکه برخی از فارغ‌التحصیلان المصطفی هم اکنون به عنوان مدرس، محقق، معلم و پژوهشگر در کشورهای خود مشغول بکار هستند خاطرنشان کرد: علاوه بر این برخی از فارغ‌التحصیلان نیز به ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی و مذهبی می‌پردازند و همچنین در کشورهای خود دارای مناصبی شده‌اند.
وی افزود: نظام آموزشی المصطفی به گونه‌ای است که فارغ‌التحصیلان بتوانند در مراکز علمی مختلف به فعالیت بپردازند.
رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه 30 هزار نفر از 120 کشور در قم و مراکز المصطفی در کشورهای دیگر جهان مشغول تحصیل هستند گفت: این افراد با احتساب خانواده‌هایشان چندین ده هزار نفر را تشکیل می‌دهند که زیر پوشش برنامه‌های این مرکز هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: در بیش از 60 کشور دنیا، مراکز وابسته به المصطفی وجود دارند البته به دنبال این مسئله هستیم که این مراکز را به بالای 100 کشور برسانیم.
وی به حوزه‌های گوناگون آموزشی و پژوهشی در این مرکز پرداخت و گفت: با احتساب خانواده‌های طلاب محصل در المصطفی، می‌توان گفت حدود 100 هزار نفر از اتباع خارجی را با زبان فارسی آشنا کرده‌ایم.
امام جمعه موقت قم با بیان اینکه جریان شیعی توسط المصطفی در بسیاری از کشورها به راه افتاده است خاطرنشان کرد: از نظر مذهبی، شیعی و ملی، فعالیت‌های المصطفی در سطح گسترده‌ای قابل توجه است.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به ده‌ها رشته تحصیلی که در جامعه المصطفی تدریس می‌شوند گفت: 10 مرکز پژوهشی و 10 قطب زبانی هم در مجموعه المصطفی مشغول فعالیت هستند تا کتاب‌ها و آثار علمی را به این زبان‌ها تولید و ترجمه کنند.
وی افزود: علاوه بر این موارد، چند هزار نفر از دانش‌پذیران المصطفی را بانوان تشکیل می‌دهند.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به شهر قم و ویژگی‌های آن پرداخت و گفت: قم پایگاه علم و اندیشه و انقلاب است و قطبی بین‌المللی از نظر علمی و دانشگاهی و شیعی محسوب می‌شود؛ با توجه به مهاجرپذیری قم و خصوصیات ویژه آن، قم مستحق توجه بیشتری از سوی دولت است زیرا قم در خدمت جهان تشیع است.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی تصریح کرد: از دولت می‌خواهیم شاخصه‌ها و سرانه‌های قم در امور مختلف را ارتقا دهند تا به تراز بین‌المللی دست یابیم.
وی با بیان اینکه در دوره جدید وزارت بهداشت، گام‌های خوبی در حوزه بهداشت و درمان برداشته شده است گفت: خواسته ما این است که دانشگاه علوم پزشکی قم از سوی دولت مورد توجه بیشتری قرار گیرد و در زمینه ساخت بیمارستان و مراکز درمانی هم بیش از پیش اهتمام شود.
این عضو جامعه مدرسین به طرح دانشگاه علوم پزشکی قم مبنی بر راه‌اندازی دانشکده طب اسلامی اشاره کرد و گفت:  این دانشکده باید در تعامل با نهادهای حوزوی، دانشگاهی و شخصیت‌های مهم باشد؛ فقه و اخلاق پزشکی از جمله ابعاد مهمی هستند که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های مهم قم، به آنها پرداخت.
همچنین براساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم حضور وزیر بهداشت در قم و دیدار با علما و مراجع تقلید موجب خیر و برکات بیشتری در حوزه بهداشت و درمان قم شود و مردم نتیجه این گونه دیدارها و سفرها را به زودی مشاهده کنند.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha