سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
علی عباسی

حوزه/ معاون تهذیب حوزه علمیه استان قزوین گفت: با اندیشه و تفکر در نعمت‌های الهی می‌توان به سودمندی آن‌ها پی برد و حقایق خلقت را دریافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، معاون تهذیب حوزه‌های علمیه استان قزوین، در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام خمینی(ره) برگزار می شود، به تفسیر آیات 68 تا 70 سوره واقعه پرداخت و اظهار داشت: خداوند متعال نعمت‌های بسیاری را به بندگان خود ارزانی داشته است و در آیات قرآن به دفعات به این نعمت‌ها اشاره می‌کند تا بندگان را به این وا دارد که در حکمت‌های الهی تفکر کنند و آن‌ها را دریابند.

وی در ادامه طبیعت را کلاسی برای آموختن درس و حکمت دانست و افزود: خداوند بسیاری از حکمت‌هایش را در دل طبیعت نمایان ساخته و در وجود هر چیزی علم و حکمتی قرار داده است اما گاهی بشر قادر به درک آن‌ها نیست و باید با سیر و تفکر در آیات الهی و طبیعت به این رازها دست پیدا کند.

معاون تهذیب حوزه‌ علمیه قزوین، عقل را نعمتی از جانب خداوند برای درک حقایق خلقت دانست و ابراز داشت: با عقل می‌توان به حقیقت دست یافت، چون عقل حجت درونی انسان است و انسان می‌تواند به واسطه آن اندیشه کند و به این طریق حقایق خلقت را کشف کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با ابراز این نکته که رسیدن به حق نیازمند طرح فرضیه‌های مختلف از جانب افراد می‌باشد، اظهار داشت: خداوند حکمت‌هایی را دل طبیعت نهاده است که انسان باید به حقیقت آن‌ها فکر کند و به واسطه فرضیه‌هایی که برای این حکمت‌ها می‌سازد به نتیجه قابل قبولی برسد تا آن‌ها را اثبات کند.

این مفسر قرآن کریم، درک نیمه پر لیوان زندگی را عاملی برای شکرگزاری و درک نعمت های الهی دانست و اضافه کرد: اگر بشر به چیزهایی که خداوند به او داده است توجه کند و عظمت داشته‌هایش را دریابد، به حکمت‌های نعمات الهی دست پیدا می‌کند و به مرتبه‌ای می‌رسد که شکرگزاری‌اش به درگاه الهی افزایش می‌یابد و اینگونه پرده‌های بسیاری از خلقت خداوند متعال از منظرش کنار می‌رود و او حق‌بین می‌شود.

وی در پایان با اشاره به سودمند بودن یادآوری نعمت‌های الهی در مسیر درک معارف، تصریح کرد: با یادآور شدن نعمت‌های الهی می‌توان به سودمندی آن نعمت‌ها پی برد، اما امروز ما انسان‌هایی همانند آل سعود را مشاهده می‌کنیم که با وجود دارا بودن نعمت‌های بزرگ الهی، خود را به کر و کوری زده‌اند و نعمات الهی را در راه‌های نادرست استفاده می‌کنند و البته که خداوند روزی این گروه را پس از آنکه به رسوایی خواهد کشید، نابود می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha