یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
علی آلبکل خوزستان

حوزه/رعایت اقتصاد به معنای قناعت و عدم اسراف در لایه های مختلف جامعه است اما متاسفانه امروزه ترویج مصرف گرایی با رنگ و بویی حیرت انگیز و اغفال کننده در حال احاطه جامعه ماست.

حجت الاسلام آلبکل، کارشناس حوزه علمیه خوزستان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، یکی از شاخصه های جامعه اسلامی و عامل پیشرفت بشر را تدبیر معیشت و رعایت اقتصاد دانست و اظهار داشت: رعایت اقتصاد به معنای قناعت و عدم اسراف در لایه های مختلف جامعه است اما متاسفانه امروزه ترویج مصرف گرایی با رنگ و بویی حیرت انگیز و اغفال کننده در حال احاطه جامعه ماست.

وی با اشاره به ترویج مصرف گرایی تحت قالب هایی همچون مشتری مداری، عنوان کرد: صاحبان حِرَف و سرمایه، سود خود را در تشویق خانواده ها و افراد به مصرف بیهوده می بینند و با طرح پیشنهادات متنوع و غالب تامین خواست مشتری، جامعه را به سوی مصرف گرایی سوق می دهند.

حجت الاسلام آلبکل، برانگیختن احساسات درونی افراد جهت مصرف و خرید بیشتر را از جمله اقدامات صاحبان سرمایه عنوان کرد و گفت: از جمله پیشنهادات مشهود و قابل لمس از سوی آحاد جامعه می توان به «یکی بخر، دوتا ببر»، «پیشنهاد شگفت انگیز مکالمه تلفن همراه»، «ترافیک رایگان اینترنت در ساعات خاص» و.. نام برد؛ که شخص را به استفاده بیشتر ترغیب می کند هرچند که این استفاده بیهوده و غیر ضروری باشد.

کارشناس حوزوی، با اشاره به اثرات سوء این اقدامت در الگوی رفتاری جامعه اذعان داشت: از آنجا که که شاخصه جامعه اسلامی قناعت در مصرف و عدم اسراف و تبذیر است، این نوع رفتار ها نوعی تزریق الگوی جامعه مصرف گرا خواهد بود و عواقب آن در آینده جامعه ای ناتوان در اجرای شاخصه های الگوی  مصرف را پدید خواهد آورد.

وی بر لزوم اصلاح رویکرد ترویج مصرف گرایی تاکید و خاطر نشان کرد: صاحبان سرمایه و مشاغل به جای تغییر عدات رفتاری مردم و ضربه زدن به پیکره جامعه اسلامی، با ارائه خدمات و محصولات با کیفیت و ارزان مردم را به استفاده بهینه تشویق کنند چرا که ترویج مصرف گرایی در نهایت مردم را به برندهای خارجی سوق داده و ضرر آن متوجه مشاغل داخلی خواهد شد.

حجت الاسلام آلبکل در پایان سخنان خود، بسیاری از تبلیغات جذاب در راستای مصرف و خرید بیشتر را به دور از اخلاق حرفه ای دانست و اذعان داشت: این نوع رفتارها در راستای خالی کردن جیب مشتریان صورت می گیرد، در حالی که بسیاری از کالاهایی که امروزه با رنگ و لعاب خاص تبلیغ می شوند، اهمیت چندانی برای برخورداری از آنان وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha