یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سعیدی

حوزه/ امام جمعه قم با اشاره به اینکه شناختن دلایل عزادرای برای امام حسین(ع) یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای تأمین اهداف عاشورا است گفت: اگر انسان روی حکمت و فهم عزاداری کند فلسفه قیام امام و دلایلی که قیام به خاطر آن شکل گرفت در پرتو این معرفت تحقق پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»حجت الاسلام والمسلمین سعیدی صبح امروز در جمع کارمندان مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با بیان اینکه بدون شک انسان عاقل و فهیم هیچ کاری را بدون حساب انجام نمی‌دهد گفت: عزاداری کار بسیار رایجی بین انسان‌ها است، ولی باید دید حکمت عزاداری برای امام حسین(ع) چیست.

وی بیان کرد: امام علی(ع) فرمودند، هیچ حرکتی از انسان صادر نمی‌شود جز اینکه در مورد آن معرفتی داشته باشد و حرکت بدون شناخت و معرفت حرکت مورد پسندی نیست.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه شناختن دلایل عزاداری برای امام حسین(ع) یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای تأمین اهداف عاشورا است گفت: اگر انسان روی حکمت و فهم عزاداری کند فلسفه قیام امام و دلایلی که قیام به خاطر آن شکل گرفت در پرتو این معرفت تحقق پیدا خواهد کرد و عزاداری بدون معرفت نه تنها ارزشی ندارد بلکه زیان‌های بسیاری نیز دارد.

وی با بیان اینکه باید دقت کنیم که در عزاداری برای امام حسین(ع) راه غلط نرویم افزود: باید مراقب باشیم وقتی مجلس داری می‌کنیم از واژه‌هایی که مردم را به سوی غم‌های خودشان می‌برد پرهیز کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین  سعیدی تصریح کرد: عده‌ای در عزاداری‌ها برای غم‌های خود گریه می‌کنند و نه برای امام حسین(ع)، و زمانی که مشکلشان حل شود دیگر نمی‌توانند گریه کنند.

وی ابراز داشت: همانطور که امیرالمؤمنین(ع) فرمود در هر حرکتی شما نیازمند به شناخت هستید باید سعی شود که مردم را به اصل عزا و مصیبت متوجه کنیم.

امام جمعه قم با بیان این که ادای مزد رسالت یکی از دلایل عزاداری برای امام حسین(ع) است گفت: وقتی انسان اقامه عزا می‌کند این عزاداری اظهار مودت به اهل بیت(ع) است.

وی با اشاره به دلیل دیگر عزاداری برای امام حسین(ع) ادامه داد: جهل زدایی یکی از اصلی‌ترین دلایل قیام امام حسین بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین  سعیدی بیان کرد: در قرآن کریم بسیار از جهل زدایی یاد شده است و در رسالت پیامبر(ص) نیز داریم که مردم را از ظلمات به سوی نور خارج کند.

وی اذعان داشت: علت اینکه جهل زدایی یکی از علل قیام انبیا و امام حسین(ع) است این است که جهل ریشه و عمق بسیاری از شرارت‌ها است.

امام جمعه قم گفت: اگر انسان معرفت به خدا و عذاب الهی داشته باشد و عواقب گناه را بداند دچار گناه نمی‌شود ولی جهل نسبت به این موارد موجب می‌شود که انسان‌ها دچار گناه شوند.

وی ادامه داد: امروز جریان تکفیری به دلیل جهالتی که دارد مرتکب این اعمال می‌شود و به دلیل خط کثیفی که از سقیفه آغاز شده و تا امروز ادامه داد بغض اهل بیت(ع) را به این افراد منتقل کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی گفت: امام حسین(ع) به دلیل امر به معروف و نهی از منکر و امر به عبادت قیام کرد و سیدالشهدا(ع) وارث کسانی است که همین سیره را داشته‌اند.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha