جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
حجت الاسلام عباس پسندیده

حوزه/ خداوند برای انسان سیستم روانی و برنامه و نظم مشخصی در نظر گرفته و روح و روان او را بر اساس مدلی خاص تنظیم کرده است و باید روانشناسی صحیح از آیات و روایات استخراج شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام عباس پسندیده، رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث در آستانه برگزاری سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، با تاکید بر لزوم تحول علم روان شناسی موجود، اظهار کرد: اگر چه دانش روان شناسی موجود در دانشگاه ها، تجربی و وارداتی است، اما باید توجه داشت که تمامی ابعاد یافته ها و روش های علوم غربی نادرست نیست.

وی تاکید کرد: در حقیقت نگاه صفر و یک به این موضوع صحیح نیست، باید نکات مثبت علم روانشناسی غرب را پذیرفت و جنبه های منفی آن را مورد تجدید نظر، نقد و بررسی قرار داد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به طور حتم باید در علوم غربی موجود تحول ایجاد کنیم؛ در یک جامعه اسلامی علم روان شناسی باید متناسب با فرهنگ و دین همان جامعه طراحی و تولید شود.

مولف کتاب «الگوی اسلامی شادکامی» در ادامه با بیان این که از علم روان شناسی به عنوان روان شناسی فرهنگی یاد می کنند و حتی غربی ها نیز معتقدند که علم روان شناسی باید متناسب با فرهنگ هر ملیتی شکل گیرد، تصریح کرد: اخیرا برخی کشورها نظریه شادکامی و روانشناسی غربی ها را به چالش کشیده اند؛ چینی ها معتقدند مولفه هایی که غربی ها برای شادکامی و احساس رضایت از زندگی مطرح می کنند، با فرهنگ شرقی ها سازگار نیست.

 وی اضافه کرد: وقتی مولفه های شادی در خصوص مردم شرقی و کشورهای اسلامی، با ابزار و معیارهای غربی مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرد، نتایج مایوس کننده ای به دست می آید، این در حالی است که ابزار سنجش شادی و احساس رضایت از زندگی و هر موضوع دیگری باید بنا بر اقتضائات و فرهنگ مردم هر کشور تعیین شود. قطعا احساس رضایت از زندگی در فرهنگ و کشوری متفاوت است، همان طور که شرقی ها به جنبه های درونی و باطنی و غربی ها بیشتر به ظواهر و بیرون توجه دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در ادامه در خصوص پایه های معرفت شناسی علم روانشناسی، افزود: معتقدیم که خداوند برای انسان سیستم روانی و برنامه و نظم مشخصی در نظر گرفته و روح و روان او را بر اساس مدلی خاص تنظیم کرده است. تنها خالق انسان است که از این برنامه خبر دارد و معصومین (ع) نیز به واسطه خداوند از بافت روانی انسان خبر دارند. به همین جهت متناسب با این موضوع، روان شناسی صحیح باید از آیات و روایات استخراج شود.

وی تاکید کرد: به عنوان مسلمان نه تنها باید از مبانی اسلامی پیروی کنیم، بلکه به دلیل آن که اساسا نظم روانی انسان ها را خداوند طراحی کرده است، این امر اقتضا می کند قواعد و آموزه های روان شناسی را از خودِ سازنده یعنی خدا و فرستاده های او دریافت کنیم.

حجت الاسلام پسندیده با اشاره به بحث معناداری زندگی با رویكرد اسلامی، بیان کرد: البته این بحثی نیست که به تازگی مطرح شده باشد، اما اخیرا توجه بیشتری به آن شده است؛ معناداری زندگی لایه های مختلفی دارد و به این مساله می پردازد که اساسا انسان برای چه زندگی می کند و این سئوال نقش مهمی در زندگی فرد و جهت دهی به آن و امید بخشی و سلامت روانی دارد. 

مولف کتاب «پژوهشی در فرهنگ حیا» عنوان کرد: آنچه در زندگی انسان نجات بخش است، معنای اصیل و واقعی حقیقت آفرینش است که از قرآن و حدیث به دست می آید؛ امروز زندگی در غرب بر اساس سکولار شکل می گیرد که معنای آن با ارزش ها و معیارهای اسلامی که بر پایه توحید استوار است، مغایرت دارد.  

رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث در پاسخ به این سئوال که آیا علم النفسی که عرفا و فلاسفه اسلامی بحث می کردند، می تواند طلیعه و مقدمه ای برای روانشناسی اسلامی باشد، خاطر نشان کرد: از آنجا که اندیشمندان اسلامی تحقیقاتی را در زمینه روانشناسی داشته اند می توان علم النفس را به عنوان پیشینه تاریخی برشمرد.

 وی ادامه داد: روانشناسی امروز، کاملا تجربی است. نکته مهم آن است که آیا روانشناسی می تواند بر اساس تجربه استوار باشد یا باید از مبانی اسلامی و نظرات اندیشمندان این حوزه استفاده کرد؟. علم النفس فلاسفه که با نگاه فلسفی تدوین شده، از مجموع تمامی ابعاد بوده است.

 حجت الاسلام پسندیده در پایان یادآور شد: مجموع این عوامل می تواند به تولید علم روان شناسی کمک کند . در این میان تنها نباید به عقل و نقل یا تجربه صرف بسنده کرد، بلکه از هر عامل متناسب با نیاز روان شناسی روز می توان استفاده کرد و تمامی عوامل یاد شده را با هم در نظر گرفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha