شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اخلاق

حوزه/ در پژوهشکده اخلاق و تربیت اسلامی، بیش از سی جلد کتاب نگارش و به انتشار رسیده است و اکنون مراحل پایانی انتشار پنج اثر اخلاقی در حال سپری شدن است.

 حجت الاسلام محسن ملاکاظمی، در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به پیشینه پژوهشکده اخلاق و تربیت اسلامی بنیاد علمی  فرهنگی هاد، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۳ش، "معاونت پژوهش مؤسسه فرهنگی دارالهدی" تأسیس شد و با شکل گیری بنیاد علمی- فرهنگی هاد در سال ۱۳۸۹ش، مؤسسه دارالهدی در ساختار صفی این بنیاد قرار گرفت و نظر به اهمیت مباحث پژوهشی در حوزه اخلاق و تربیت، در سال ۱۳۹۳ش به پژوهشکده بنیاد علمی- فرهنگی هاد تبدیل گردید تا مطالعه، تحقیق و ترویج در حوزه اخلاق اسلامی را رشد و تعمیق بخشد.

وی مخاطبان این پژوهشکده را به ترتیب اولویت، طلاب حوزه‌ های علمیه، فرهیختگان، سازمان‌ها و نهادها و عموم مردم یاد کرد و استخراج آموزه ‌های اخلاق از قرآن و سنت اهل بیت(علیهم السلام) و سیره علمای اخلاق برای جامعه هدف، مسأله ‌شناسی، موضوع‌ شناسی، نیاز سنجی و آسیب ‌شناسی در زمینه اخلاق و تربیت اسلامی را از وظایف این پژوهشکده دانست.

مدیر پژوهشکده اخلاق و تربیت اسلامی، اهتمام به رویکرد قرآنی و روایی در فعالیت‌ های پژوهشی و استفاده از آخرین نتایج تحقیقاتی و پیشرفت ‌های علمی در همه مراحل پژوهشی در جهت توسعه اهداف برنامه‌ های تحقیقاتی، تلاش در بهره ‌مندی از جدیدترین دستاوردهای سخت‌ افزاری و نرم‌ افزاری در راستای پژوهش و پرهیز از پژوهش‌ های تکراری و فعالیت‌ های موازی را از سیاست های پژوهشی این پژوهشکده برشمرد.

حجت الاسلام ملاکاظمی گروه های علمی این پژوهشکده را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: این پژوهشکده، پنج گروه علمی با عناوین «تربیت اخلاقی»، «علوم پیرا اخلاق»، «سیره با رویکرد اخلاقی»، «اخلاق صنفی» و «عرفان شیعی» دارد که سه گروه نخست آن، اکنون فعال هستند.

وی به حوزه پژوهشی سه گروه علمی فعال این پژوهشکده پرداخت و بیان نمود: هدف از تشکیل گروه سیره، پژوهش در سیره انبیای الهی و اهل بیت(علیهم السلام)، اصحاب این بزرگواران و علمای ربانی، با گرایش اخلاق و معنویت است و پژوهش در موضوع تربیت اخلاقی و بررسی نقش علومی مانند طب، روان شناسی و نجوم در تعالی علم اخلاق نیز به ترتیب اهداف شکل گیری گروه های تربیت اخلاقی و علوم پیرا اخلاق می باشد.

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: با توجه به تجربه چندین ساله این پژوهشکده در عرصه پژوهش مباحث اخلاقی و تربیتی و تربیت دانش آموختگان مجرب و متعهد در مراکز آموزشی بنیاد هاد در مراکز تخصصی اخلاق قم و اصفهان، درصدد همکاری و مشارکت با این دسته از طلاب در برنامه های تحقیقاتی و پژوهشی خود هستیم.

مدیر پژوهشکده اخلاق و تربیت اسلامی، با اشاره به آثار علمی این پژوهشکده، اظهار کرد: به همت معاونت پژوهش مؤسسه دارالهدی، بیش از سی جلد کتاب نگارش و به انتشار رسیده است و اکنون مراحل پایانی انتشار پنج اثر اخلاقی با عناوین «بررسی تشرف و دیدار با امام زمان(ع) در فرهنگ شیعه»، «جایگاه ریاضت در اسلام»، «جایگاه کرامات در رشد معنوی»، «کیمیای توسل» و «امامزاده سید محمد سامراء"زندگی‌نامه، فضائل و کرامات"» در حال سپری شدن است.

وی برگزاری مستمر کارگاه های پژوهشی را از عوامل موفقیت پژوهشگران مراکز پژوهشی دانست و یادآور نمود: «روش نگارش مقاله علمی پژوهشی»، «روش تحقیق در سیره»، «روش تحقیق در طب و اخلاق» و «مجموعه کارگاه های مهارتی با عنوان "روش فاخرنویسی"» از سلسله کارگاه هایی هستند که تاکنون در این پژهشکده برگزار شده است.

حجت الاسلام ملاکاظمی، در پایان، تأکید کرد: تأسیس شورای علمی، دیدار و گفتگو با مسئولین مراکز پژوهشی حوزوی و دانشگاهی همسو، تدوین پیش‌ نویس نظام موضوعات پژوهشی، تهیه و تدوین طرح بانک اطلاعات اخلاق با محوریت تجمیع اطلاعات مربوط به علمای مکتب نجف و کتاب ‌شناسی توصیفی در حوزه اخلاق و معنویت، تهیه پیش ‌نویس طرح جامع آموزشی- پژوهشی برای مراکز آموزشی بنیاد هاد در قم و اصفهان، آماده‌ سازی طرح سامان‌ دهی و تجهیز کتابخانه اخلاق و معنویت بنیاد هاد و بررسی طرح نظام موضوعات نشست ‌های علمی از دیگر فعالیت های متنوع پژوهشی این پژوهشکده به شمار می آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha