شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ |۱۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 25, 2024
حجت الاسلام سید محمد محسن دعایی

حوزه/ مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، تولید وب سایت، پژوهش و پاسخ به شبهات را از رسالت های حوزویان برشمرد، گفت: اگر خدای ناکرده فضلای حوزه در این وظیفه کوتاهی کنند، باید در قیامت پاسخگو باشند زیرا خلاء مردم توسط نویسندگان دیگر با هر تفکری پر می شود.

حجت الاسلام سید محمد محسن دعایی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در مشهد درباره ضرورت پژوهش و تالیف از سوی حوزویان، گفت: قلم و نوشتن مقدس است و باید در امری مقدس استفاده شود؛ بنابراین، حوزویان که سر سفره ائمه اطهار(ع) به عنوان «خلفاء الله» نشسته اند، باید و نظام تکوینی و تشریعی، نظام حقوقی، فرهنگی، جامعه ساز، رفتار ساز و باید و نباید اسلام را با نگارش به بندگان خدا منتقل کنند.

وی با اشاره به آیه «نون و القلم و مایسطرون» افزود: خداوند در قرآن کریم به نوشتن و قلم، قسم یاد کرده است، زیرا قلم جریان اندیشه ها را بر روی صفحه های کاغذ جاری می کند.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در ادامه با بیان این که دو نوع قلم وجود دارد که یکی قلم تکوینی است که اراده خداوند می باشد و علم خدا را در نظام احسن خلقت جاری می کند، اظهار داشت: قلم دیگر، تشریعی است که تفکرها، بینش ها، عقیده ها، آموزه ها و ... را از ذهن های نویسنده به کاغذ و ادراک مخاطب منتقل می کند.

وی ادامه داد: حوزویان امانت دار معارف الهی هستند و نظر اسلام را در حوزه های مختلف فرا گرفته اند، بنابراین باید به عنوان یک رسالت و ماموریت در عرصه فن نگارش، مهارت ادیبانه و وزین را فرا بگیرند.

حجت الاسلام دعایی با تاکید بر اینکه طلاب باید به صورت مرتب دست به قلم باشند، اظهار داشت: اگر خدای ناکرده فضلای حوزه در این وظیفه کوتاهی کنند، باید در قیامت پاسخگو باشند زیرا خلاء مردم توسط نویسندگان دیگر با هر تفکری پر می شود.

مدیرموسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام خاطرنشان کرد: نویسندگی فضلا از اوجب واجبات ذاتی تبلیغی است و منبر رفتن، تبلیغ، تدریس و تحصیل جای خود را دارد اما هیچ چیز جای نوشتن را نخواهد گرفت.

وی در ادامه عنوان کرد: عرصه هایی در جامعه فعال هستند که اگر محتوی لازم از جهت نوشتن برایشان فراهم نشود از جای دیگر تغذیه می شوند و در روح و روان جامعه تاثیرات خود را خواهد گذاشت.

*تاکید بر نیازسنجی پژوهش

حجت الاسلام دعایی با تاکید بر نیازسنجی پژوهشی، خاطر نشان کرد: درخواست با نیاز متفاوت است؛ نویسندگان باید با مدیریت واقعی نیاز سنجی کنند و آنچه جامعه فعلی مانند کارگزاران، فرهیختگان، جوانان و عموم جامعه به آن نیاز دارند را نگارش و در اختیار مخاطبان قرار دهند.

مدیرموسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در پایان گفت: در نیمه دوم سال جاری موضوعاتی از جمله سازه های تمدن اسلامی، رفاه و تامین اجتماعی اسلام، امر به معروف، مسائل علوم انسانی و تفکر و تصمیم گیری از نظر اسلام توسط این موسسه در دست اقدام است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha