یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
حرم حضرت معصومه/مسجد جمکران

حوزه/ معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران از اعلام آمادگی معاونین فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران در هم‌افزایی فعالیت‌های فرهنگی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام عباس ابراهیمی با اعلام این خبر گفت: درنشست مشترک معاونین و مدیران فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(سلام الله علیها) و مسجد مقدس جمکران، معاونت‌های فرهنگی این دو مکان مقدس، آمادگی خود را برای هم‌افزایی، تعامل در برنامه‌ها و همچنین فعالیت‌های فرهنگی مشترک اعلام کردند.

وی در خصوص برگزاری این نشست‌ها عنوان کرد: در این نشست ضمن این که هر یک از مدیریت‌ها از شرح خدمات، برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی خود گزارشی ارائه دادند، محورهایی در راستای هم افزایی و اقدامات مشترک مورد بررسی قرار گرفت.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران اظهار داشت: در این نشست مقرر شد که آستان مقدس حضرت معصومه (سلام الله علیها) و مسجد مقدس جمکران از ظرفیت‌های مشترک یکدیگر استفاده کنند که از جمله آن، استفاده کمیته محتوایی مراسم مسجد مقدس جمکران، از کارگروه و اتاق فکر مراسم آستان مقدس حضرت معصومه (سلام الله علیها) در محور نیازسنجی، نظام موضوعات و سایر محورهای مرتبط و همچنین استفاده متقابل می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی ابراز داشت: در صورت امکان، ظرفیت‌های فرهنگی در محور برنامه‌ریزی و تولید محتوا که بهره‌مندی آن به صورت مشترک است، تلفیق می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: مقرر شد با هم‌افزایی مسجد مقدس جمکران و آستان مقدس حضرت معصومه (سلام الله علیها) در بحث نظام موضوعات،  از مدل و الگویی استفاده شود که زائران و مخاطبان بتوانند در یک برنامه طولی از فعالیت‌های فرهنگی مسجد و یا آستان مقدس با استفاده از ظرفیت‌های این دو مکان مقدس بهره‌مند شوند.

*همکاری 3 آستان مقدس در تکریم زائران غیرایرانی

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران خاطرنشان ساخت: در حوزه تکریم زائران غیرایرانی مذاکراتی صورت گرفت، مبنی بر این که آستان قدس رضوی، آستان مقدس حضرت معصومه (سلام الله علیها) و مسجد مقدس جمکران به صورت مشترک، فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی را برای زائران غیرایرانی ارائه کرده و هر یک از اماکن مقدس، در ابعاد معرفتی، آموزشی و سایر خدمات فرهنگی با تقسیم کار متناسب با الگویی برنامه‌ریزی شده فضایی را فراهم کنند تا تمامی علاقمندان به معارف ناب قرآن و عترت بتوانند مطابق با برنامه‌ریزی مشخص از حضور در این اماکن مقدس بهره لازم و مطلوب را ببرند.

*ایجاد بانک‌های اطلاعاتی برای زائران

 حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با اشاره به ایجاد بانک‌های متعدد در حوزه زائران گفت: مسجد مقدس جمکران و آستان مقدس حضرت معصومه (سلام الله علیها)، بانک‌های مختلف از جمله بانک خطبا، بانک مداحان، بانک اساتید پاسخگو و مشاور خود را به اشتراک خواهند گذاشت تا هر یک از این اماکن مقدس از این ظرفیت‌ها استفاده کنند؛ همچنین آمادگی و زمینه لازم جهت بهره‌مندی از تجارب و دوره‌های آموزشی و توانمندسازی خادمان فرهنگی در دو مکان مقدس وجود دارد.

وی عنوان کرد: مقرر شد مسجد مقدس جمکران و همچنین آستان مقدس حضرت معصومه (سلام الله علیها) در بخش تدوین فرآیندها و محتواهای برنامه‌ای، محتواها، فرآیندها و همچنین تجربیات خود را در حوزه‌های گوناگون در اختیار یکدیگر قرار دهند.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران افزود: از موضوعات مطرح شده در این نشست، بیان احکام بین‌الصلاتین بود که مقرر شد بر اساس نیاز زائران، کارگروه‌های مشترک تشکیل و تقسیم کار صورت بگیرد؛ همچنین محتوای تدوین شده در اختیار یگدیگر قرار گرفته و در صورت نیاز به روزرسانی و بومی گردد.

 حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی تصریح کرد: مسجد مقدس جمکران و آستان مقدس حضرت معصومه (سلام الله علیها) جلساتی تشکیل می‌دهند تا موازی‌کاری‌ها در مدیریت‌ها و واحدهای دو آستان را به حداقل برسانند؛ همچنین از تجارب هم در اجرای فعالیت‌های فرهنگی استفاده کنند.

وی یادآور شد: مسجد مقدس جمکران و آستان مقدس حضرت معصومه (سلام الله علیها) در حوزه منشورات متناسب با نیاز زائر، در نظر دارند که کارهای مشترکی انجام داده و از منشورات یکدیگر در برنامه‌های گوناگون استفاده کنند.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران ابراز داشت: از دیگر مصوبات این نشست، اطلاع رسانی از فعالیت‌های فرهنگی مسجد مقدس جمکران و آستان مقدس حضرت معصومه (سلام الله علیها) در هر دو مکان مقدس بود تا مشتاقان و زائران بتوانند از فعالیت‌های فرهنگی هر دو آستان بهره‌مند شوند.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی اظهار داشت: به منظور هم افزایی بیشتر، جلسات مشترک و سه جانبه‌ای بین آستان قدس رضوی، آستان مقدس حضرت معصومه (سلام الله علیها) و همچنین مسجد مقدس جمکران به صورت مستمر دنبال می‌شود تا بتوان بسته‌های فرهنگی  متنوع متناسب با نیاز مخاطبان با بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی و هنری در حوزه‌های مختلف فرهنگی تهیه و تولید شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌ها نیازمند تأمین هزینه و اعتبارات نیست؛ بلکه با هماهنگی و هم افزایی، تفکیک مسئولیت‌ها و تفکیک شرح خدمات می‌توان قدم‌های موثری در حوزه خدمت‌رسانی به زائر برداشت.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران تصریح کرد: سه آستان قدس رضوی، آستان مقدس حضرت معصومه (سلام الله علیها) و مسجد مقدس جمکران با برنامه‌ریزی و هم‌افزایی می‌توانند خدمات بهتری به زائران ارائه دهند؛ همچنین زائران و علاقمندان به معارف اهل بیت (علیهم السلام) می‌توانند بهره معرفتی بیشتری در هنگام حضور در هر یک از این اماکن مقدس داشته باشند.

*اعلام آمادگی معاونین در هم‌افزایی فعالیت‌های فرهنگی مشترک دو آستان

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی تأکید کرد: مسجد مقدس جمکران و آستان مقدس حضرت معصومه (سلام الله علیها) در این مدت تعامل خوبی با یکدیگر داشته‌ و این نشست رسمیت بیشتری به این تعاملات بخشیده است؛ به طوری که معاونت‌های فرهنگی مسجد مقدس جمکران و آستان مقدس حضرت معصومه (سلام الله علیها) آمادگی خود را برای هم‌افزایی، تعامل در برنامه‌ها و همچنین فعالیت‌های فرهنگی مشترک اعلام کردند.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران در پایان خاطرنشان ساخت: هم‌افزایی، استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و همچنین نظام برنامه‌ای مشخص برای مخاطبان از جمله دستاوردهای مهم این نشست بود.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha