دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
حجت الاسلام محمد رضا مبلغی - لرستان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان لرستان از رشد ۱۰۰ درصدی مدارس علمیه در ۱۰ سال اخیر و برگزاری روزانه ۳۰۰ساعت درس در حوزه این استان خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا مبلغی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خرم آباد، به تاریخچه حوزه علمیه استان لرستان اشاره کرد و گفت: لرستان دیار عالمان و مفاخر حوزوی جهان اسلام و مکتب تشیع است که از آن جمله می توان آیت الله العظمی بروجردی(ره)، آیت الله روح الله کمالوند(ره)، مرحوم آقا شیخ محمد علی بروجردی، شیخ میرزای قمی و ... را نام برد که خدمات بزرگی را از خود برای جهان اسلام، مکتب تشیع و جمهوری اسلامی ایران به یادگار گذاشته اند.

*قدمت ۴۰۰ ساله حوزه لرستان

مدیر حوزه علمیه استان لرستان ادامه داد: قدمت برخی مدارس حوزوی لرستان نزدیک به ۴۰۰ سال تخمین زده شده، به گونه ای که مدرسه حجتیه شهرستان بروجرد این شرایط را داراست، البته هم اکنون بخشی از این فضا در اختیار میراث فرهنگی قرار دارد که بناست بزودی احیا شود.

وی، مدرسه امام جعفر صادق(ع) شهرستان بروجرد را نیز یکی دیگر از مدارس دارای قدمت استان برشمرد و ادامه داد: این مدرسه نیز نزدیک به ۲۰۰ سال قدمت دارد و بزرگانی همچون شیخ انصاری، بخشی از تحصیل خود را در این حوزه گذرانده اند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی، مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد را از جمله حوزه های قدیمی در منطقه مرکزی شهر خرم آباد دانست و یادآور شد: این حوزه نیز با همت مرحوم آیت الله کمالوند، حدود ۷۰ سال قبل بنیان نهاده شد و به مرکز علوم حوزوی این شهر می باشد.

وی با بیان این که مدیریت استانی حوزه لرستان در سال ۸۹ رسماَ فعالیت خود را آغاز کرده، جذب طلبه، برنامه ریزی برای مدارس، رفع کمبود کادحوزه لرستانر علمی، ارتقای سخت افزاری و نرم افزاری مدارس و همچنین نظارت بر نحوه عملکرد مدیران، کادر اجرایی و اساتید را از جمله اقدامات موثر بعد از تشکیل مدیریت حوزه استان بر شمرد.

مدیر حوزه علمیه لرستان با اشاره به فعالیت های حوزه استان، گفت: هم اکنون هزار و ۷۰۰ طلبه در ۱۳ مدرسه علمیه استان در سطوح ۱و ۲ به تحصیل علوم حوزوی مشغول می باشند و روزانه ۳۰۰ساعت درس در این مدارس برگزار می گردد.

*تدریس بیش از ۱۵۰ استاد در مدارس

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی همچنین از تدریس ۱۵۲ استاد در مدارس علمیه لرستان خبر داد و گفت: از این تعداد ۶۲ نفر مدرس تمام وقت و ۹۰ نفر نیز مدرس پاره وقت می باشند.

وی با اشاره به این که با برگزاری آزمون مجوز تدریس در استان، اساتیدی که بدون مجوز در مدارس تدریس داشتند، نیز تعیین تکلیف شده اند، افزود:هم اکنون مشکل کمبود استاد در مدارس علمیه لرستان تا حدودی مرتفع شده و از این نظر تقریبا مشکلی وجود ندارد.

*سابقه 50 ساله تدریس درس خارج در حوزه استان

مدیر حوزه علمیه استان لرستان با اعلام این که قریب به ۵۰ سال است درس خارج فقه توسط آیت الله صادقی، تولیت حوزه علمیه کمالیه خرم آباد، تدریس می شود، خاطر نشان کرد: طی دو سال گذشته تجلیل از مقام علمی _حوزوی آیت الله صادقی وهمچنین کنگره بزرگداشت خدمات مرحوم آیت الله کمالوند برگزار شد و امید می رود با مساعدت و همکاری سایر نهادهای دینی _فرهنگی، از سایر بزرگان استان نیز تجلیل شده و ایشان به نسل جوان معرفی شوند.

*رشد 100درصدی مدارس در ۱۰ سال اخیر

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در ادامه از رشد دو برابری تعداد مدارس علمیه استان لرستان در ۱۰ سال اخیر خبر داد و افزود: در گذشته تنها ۶ مدرسه علمیه در لرستان وجود داشت، به گونه ای که فقط برخی شهرستان ها صاحب مدرسه علمیه بودند، اما در 10 سال اخیر این تعداد به ۱۳مدرسه در اکثر شهرستان های استان رسید و این آمار رشد دو برابری را نشان می دهد.

*تدریس سطح ۲ در ۴ مدرسه

وی با اشاره به بتدریس دروس سطح ۲ در چهار مدرسه استان، ابراز داشت: هم اکنون مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد تنها در سطح ۲ و مدارس امام جعفر صادق(ع) بروجرد، بقیة الله الاعظم(عج) نورآباد و باقرالعلوم(ع) کوهدشت نیز در سطح ۱ و ۲فعالیت دارند و سایر مدارس استان هم در سطح یک مشغول فعالیت هستند.

مدیر حوزه علمیه استان لرستان با بیان اینکه این استان از استان های پیشرو در جذب افراد به حوزه علمیه است، خاطر نشان کرد: استقبال پرشور و گسترده جوانان لرستانی برای ورود به حوزه بسیار چشمگیر است، به طوری که هر ساله قریب به هزار نفر در این استان متقاضی ورود به حوزه هستند.

وی، محدودیت فضای فیزیکی حوزه استان را یکی از مشکلات جذب افراد متقاضی برشمرد و اظهار داشت: تعدادی از افراد متقاضی حوزه استان نیز برای تحصیل به برخی مدارس علمیه نقاط مختلف کشور منتقل می شوند.

*توسعه ۲۰ هزارمتر مربعی فضای مدارس در ۵ سال اخیرحوزه لرستان

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی همچنین از توسعه فضای فیزیکی حوزه لرستان از ۱۴ به ۲۰ هزار متر مربع در ۵ سال اخیر خبر داد و یادآور شد: علی رغم افزایش سرانه فضای فیزیکی مدارس، باز هم ساخت مدارس علمیه در استان ضروری است، چرا که در برخی شهرستان ها، ساختمان استیجاری و موقت برخی مدارس جوابگوی تحصیل مناسب طلاب نیست؛ لذا ساخت زیر ساخت های حوزه و رفع کمبود سرانه فضای فیزیکی باید با شتاب بیشتری برطرف گردد.

*کارگاه های دانش افزایی ویژه اساتید و طلاب

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در ادامه برگزاری کارگاه های  متعدد از جمله نحوه تدریس، شیوه ی کلاس داری و فن خطابه برای طلاب و مبلغان را در افزایش ارتقا دانش و اگاهی مبلغان و طلاب مفید برشمرد و تاکید کرد: با برگزاری مستمر این کارگاه ها در طول سال، مبلغان و طلاب با آخرین روش های تبلیغی و مطالب روز آشنا خواهند شد.

*توانمند سازی مدیران مدارس

وی با بیان این که مدیران مدارس علمیه باید همانند رؤسای دانشگاه ها و مدیران مراکز آموزش عالی  از توانمندی های لازم علمی و تدریس برخوردار باشند، افزود: مدیران مدارس علاوه بر شاخصه های مدیریتی از جمله توان اداره مدارس و قاطعیت، باید قدرت نفوذ معنوی در بین طلاب را نیز داشته و با ایجاد رابطه  ای صمیمی با اساتید و طلاب برای تربیت طلابی مهذب تلاش کنند.

*لزوم راه اندازی رشته تخصصی

مدیر حوزه علمیه استان لرستان در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون حوزه لرستان از وجود رشته های تخصصی حوزه بی بهره مانده، تصریح کرد: ایجاد یک رشته تخصصی در حوزه استان ضروری است و امیدواریم با پیگیری های لازم و مساعدت مسئولان حوزه، مجوز رشته تخصصی تفسیر قرآن برای طلاب لرستانی صادر شود.

*دوره های آموزشی طلاب جدیدالورود

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه هر ساله برای طلاب جدیدالورود دوره های آموزشی_ توجیهی برگزار می شود، خاطر نشان کرد:علاوه بر جلسات توجیهی_ آموزشی ، کارگاه های مختلفحوزه لرستانی از جمله آشنایی با ادیان و فرقه های مختلف و همچنین دوره های اخلاقی نیز برای طلاب برگزار می شود.

*توسعه کمی و کیفی مدارس امین لرستان

وی، تعامل حوزه و آموزش و پرورش را از جمله راه کارهای موثر در تربیت نیروی انسانی مومن و انقلابی بر شمرد و اظهار داشت:هم اکنون روحانیون و مبلغان در ۴۱مدرسه استان با عنوان "طرح امین" فعالیت دارند و علاوه بر اقامه نماز جماعت، بیان احکام شرعی و مسائل اخلاقی، پاسخگوی شبهات دینی دانش آموزان در زمینه های گوناگون هستند.

مدیر حوزه علمیه استان لرستان، برگزاری کارگاه های ویژه مبلغان خواهر و برادر در مدارس را از برنامه های ارتقای کیفیت مدارس امین ذکر کرد و افزود: به صورت مستمر فعالیت مبلغان در مدارس ارزیابی می شود و در تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف تبلیغی آنها اقدام خواهد شد.

*دانش افزایی روحانیون طرح هجرت

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی، برگزاری کارگاه های آموزشی مبلغان طرح هجرت و کوتاه مدت در نقاط مختلف استان را از جمله برنامه های راهبردی معاونت تبلیغ حوزه علمیه استان برشمرد و گفت: هم اکنون علاوه بر حضور مبلغان در ایام مناسبتی سال از جمله ماه مبارک رمضان، محرم و صفر، تعداد ۷۰ مبلغ به صورت مستمر و دائمی در روستاها و مناطق محروم استان لرستان مشغول تبلیغ و ترویج آموزه های دین مبین اسلام هستند.

*لزوم تربیت طلاب با رویکرد بین المللیحوزه لرستان

وی با اشاره به تربیت طلاب با رویکرد بین المللی، از برگزاری دوره های آموزش زبان عربی به صورت مستمر برای طلاب لرستان خبر داد و بیان داشت: آشنایی سازی طلاب با فضای مجازی نیز با برگزاری کارگاه های آموزشی در مدارس انجام شده است.

*ساخت استاد سرا

مدیر حوزه علمیه استان لرستان همچنین از ساخت استاد سرا در شهرستان الیگودرز با دارا بودن ۸ واحد ساختمانی و پیشرفت فیزیکی نزدیک به ۹۰ درصد خبر داد و یادآور شد: تاکنون نزدیک به یک میلیارد تومان برای ساخت استاد سرای شهرستان الیگودرز هزینه شده که بزودی ساخت این استادسرا به اتمام خواهد رسید.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه حوزه های علمیه در اشاعه فرهنگ دینی نقش بسزایی دارند، گفت:ساخت مدارس و گسترش حوزه های علمیه علاوه بر تعمیق باورهای دینی جامعه، موجبات کاهش آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی را فراهم آورده و به تامین امنیت جامعه کمک می کند.

*خیران به یاری حوزه بشتابند

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی نقش خیران نیک اندیش را در توسعه فضاهای آموزشی حوزوی مهم ارزیابی کرد و افزود: بی شک توجه بیشتر خیران به سمت مدرسه علمیه سازی می تواند در تعمیق باورهای دینی و اخلاقی مردم جامعه موثر واقع شود.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha