جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 363317
۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
شیخ عادل مولایی

حوزه / وی از بنیانگذاران موزه مفاخر استان اردبیل بود و در سال‌های گذشته موفق شد تا کتاب ارزشمند و فاخر «آشنایان ره عشق» را که به معرفی ۵۰ تن از علما و مفاخر دینی آذربایجان پرداخته، در شمارگان هزار نسخه چاپ و در اختیار علاقمندان قرار دهد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» حجت‌الاسلام و المسلمین عادل مولایی در اردبیل و در محله میرزابخشعلی به دنیا آمد و بعد از تحصیلات ابتدایی برای تحصیل در حوزه علمیه به قم رفت تا سفرش سرآغازی برای انجام کارهای علمی، تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه دین و مسائل فرهنگی و ارزشی باشد.

وی از بنیانگذاران موزه مفاخر استان اردبیل بود و در سال‌های گذشته موفق شد تا کتاب ارزشمند و فاخر «آشنایان ره عشق» را که به معرفی ۵۰ تن از علما و مفاخر دینی آذربایجان پرداخته، در شمارگان هزار نسخه چاپ و در اختیار علاقمندان قرار دهد.

این کتاب که با تقریظ حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عالیقدر جهان تشیع زینت داده شده بود، در ۱۲۰ صفحه به تشریح زندگینامه اساتید، شاگردان و آثار علمای عامل منطقه آذربایجان و تبریز همراه با تصاویر آنها پرداخت است.

وی که در قم و از محضر اساتید و مدرسان برجسته حوزه علمیه قم به ویژه آیت‌الله العظمی بهجت بهره‌ها برده بود، شخصیتی محقق و برجسته بود که در سفرهای متعدد به جمهوری آذربایجان و مناطق دیگر، کارهای ارزشمند تحقیقاتی در حوزه علما، دانشمندان و مورخان را در قالب مجموعه‌های مختلف چاپ کرده و انتشار داده بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین مولایی، تحقیقات دامنه‌داری را نیز در حوزه نسب‌شناسی و همچنین امامزاده‌های موجود در استان اردبیل، تاریخچه و شجره‌نامه‌های آنها انجام داده و در تلاش بود تا در ابعاد مختلف از علل و عوامل حضور امامزاده‌ها در مناطق مختلف استان اردبیل سخن به میان آورده و مباحثی را مطرح کند.

 فقدان این چهره علمی، پژوهشی و تحقیقاتی مردم دارالارشاد اردبیل را به ویژه فعالان حوزه علمی، تحقیقاتی و پژوهشی را متالم کرده و سبب تاسف و تاثر محققین و پژوهشگران شده است.

وی صاحب کتاب های «جرعه ای از کوثر»، «رازدار خلوت نشین: شرح حال عارف بالله حضرت آیت الله شیخ مرتضی طالقانی قدس سره» و «شمع شبستان: یادنامه عالم ربانی و خطیب زاهد استاد حاج شیخ عبدالرحیم جعفری» و نیز از بنیانگذاران موزه مفاخر استان اردبیل بشمار می آید.

 گفتنی است، حجت الاسلام و المسلمین عادل مولایی ششم آبان ماه گذشته بر اثر سانحه رانندگی در محور قم به ساوه دارفانی را وداع گفت .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha