چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
کنفرانس

حوزه / یک نظرسنجی نشان می‌دهد، دو سوم مسلمانان استرالیا در طول زندگی خود با برخوردهای نژادپرستی روبرو شده‌اند و از هر ده نفر، یک نفر بیش از یک بار مورد آزار و اذیت نژادپرستی قرار گرفته‌ است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از «اس.بی.اس»،  دومین کنفرانس اسلامی در استرالیا با موضوع: «افراط گرایی و اسلام هراسی» در شهر سیدنی برگزار شد.

در این کنفرانس، هیات‌های علمی دانشگاه وسترن سیدنی، آکادمی تحقیقات و علوم اسلامی استرالیا و دانشگاه چارلز استوارت به همراه 600 تن از مسلمانان سیدنی شرکت کردند.

«مهمت اوزالپ» مدیر مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه چارلز استوارت در این کنفرانس گفت: تصور خیلی‌ها  بر این است که هر چه مسلمانان مذهبی‌تر باشند، گرایش آن‌ها به افراط‌گرایی یا مخالفت آن‌ها با استرالیا بیشتر است. درحالی که ما خلاف این مسئله را یافته‌ایم. مسلمانان هر چه بیشتر از مسائل مذهبی مطلع باشند، بیشتر از افراط‌گرایی پرهیز خواهند کرد.

نظرسنجی درباره مواجهه مسلمانان با نژادپرستی

مطالعات انجام شده نشان داد: با وجود اینکه اسلام هراسی و نژادپرستی در استرالیا آمار بالایی دارد. شواهد اندکی دال بر بیگانگی در میان مسلمانان هست. نزدیک به دو سوم مسلمانانی که در این آمارگیری شرکت کردند، در طول زندگی خود با برخوردهای نژادپرستی روبرو شده‌اند و از هر ده نفر، یک نفر بیشتر از یک بار یا چندین بار مورد آزار و اذیت نژادپرستی قرار گرفته‌ است.

به گفته پرفسور اوزالپ: علارغم میزان بالای نژادپرستی آشکارا در سیدنی، مسلمانان همچنان خودشان را مسلمانان کشور استرالیا می‌دانند و مهمترین دغدغه آن‌ها مانند دیگر اعضای جامعه استرالیا، شغل و تحصیلات است. آن‌ها خودشان را هم مسلمان و هم شهروند استرالیا می‌دانند.

جرج بارتون، متخصص مقابله با ترور در دانشگاه دیکان نیز گفت: عوامل دیگری غیر از اسلام هستند که منجر به برخوردهای افراط‌گرایانه می‌شوند. کسانی که دچار شکست شخصیتی بوده و با جامعه  بیگانگی احساس می‌کنند، به این نتیجه می‌رسند که زندگی‌شان به هیچ سمتی نمی‌رود. همان قصه تکراری که آدم‌ها می‌خواهند یک شبه ره صد ساله را بروند و برای خودشان آدم مهمی شوند. این طرزفکر کودکانه، اما خوشایند است.

پروفسور کوین دون، نویسنده استرالیایی نیز گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهند مسلمانان به استرالیا حس تعلق دارند. و اینکه با وجود سطوح بالای نژادپرستی مسلمانان همچنین با شرایط استرالیا کنار می‌آیند، نشانه خوبی برای آینده است. به نظر می‌رسد که ارزش‌های زیربنایی ما در رابطه با تنوع جمعیتی و چندفرهنگی، مسلمانان را در  استرالیا امیدوار نگه داشته تا فشارهای اسلام‌ستیزان و نژادپرستان را تحمل کنند.

ارزش مطالعه انجام شده و بی‌نظیری آن به دلیل مقیاس وسیع، نمونه‌های تصادفی و تمرکز اختصاصی آن روی جمعیت مسلمانان سیدنی است. برای این تحقیقات در حدود 350 مسلمان در نشست‌های رو در رو مورد مصاحبه قرار گرفته و از 240 نفر مصاحبه تلفنی به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha