سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آلزایمر

حوزه/ آيا مى توان كسى كه به بيمارى دمانس عروقى، آلزايمر كه به تدريج پيشرفت نموده و فرد، توانايى به خاطر آوردن را از دست مى دهد را محجور دانسته و تمامى معاملات وى را باطل دانست؟

خبرگزاری «حوزه»، پاسخ حضرت آیت الله سبحانی در خصوص حکم  خرید و فروش بیماران مبتلا به "آلزایمر" و نیز نحوه تصرف والدین به اموال کودکان را منتشر می کند.

 سؤال: آيا مى توان كسى كه به بيمارى دمانس عروقى، آلزايمر كه به تدريج پيشرفت نموده و فرد، توانايى به خاطر آوردن را از دست مى دهد را محجور دانسته و تمامى معاملات وى را باطل دانست؟

پاسخ معظم‌له: هرگاه بيمارى تا آن مقدار پيشرفت كرد كه با فرد سفيه ذاتى يكسان مى باشد و مصالح و مفاسد خود را تشخيص ندهد، محجور است.

والله العالم

* حدود ولایت پدر بر فرزند

سؤال: آيا پس از رسيدن فرزند به سن بلوغ، پدر يا جد مى تواند در اموال فرزند تصرف كند؟.

پاسخ: ولايت پدر، با بلوغ همراه با رشد پايان مى پذيرد.

والله العالم

* تصرف والدین بر درآمد کودک

سؤال: استفاده از وسايل برادر كوچك چه حكمى دارد و اگر آن ها با پول خودشان چيزى تهيه و مثلاً به برادر بزرگشان بدهند چه حكمى دارد؟ معمولا افراد نابالغ كه كار مى كنند در آمد خود را به پدر و مادر مى دهند. آيا والدين مى توانند براى خود يا ديگران تصرف كنند؟.

پاسخ: در حدى كه در خانواده ها متعارف است، اشكال ندارد ولى فزون تر نياز به اجازه ولىّ برادر كوچك دارد. والله العالم

* تملیک اموال کودک به دیگران

سؤال: در مراسم تولد كودك كه معمولاً لباس هاى كودكانه يا چيزهاى ديگر از ناحيه خانواده هاى مربوط به عنوان تحفه آورده. آيا پدر و يا مادر كودك مى توانند لباس هاى جمع آورى شده و يا غير لباس را به ديگران تمليك كنند؟.

پاسخ: بايد در مورد كودك و در جهت مصالح او استفاده شود.

والله العالم

* تصرف در اندوخته های کودک نابالغ

پرسش: والدين كودك نابالغى او را در سنين كودكى به كارى مى گمارند و كودك از اين طريق عايداتی كسب مى كند آيا والدين مى توانند در اندوخته هاى او تصرف نمايند يا نه؟.

پاسخ: اگر فقير باشند مى توانند استفاده كنند.

والله العالم

منبع: توضیح المسائل آیت الله العظمی سبحانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha