جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر منتشر نشده از استاد قلی پور در لبنان

اختصاصی حوزه/ با مشخص شدن سرنوشت حجت الاسلام و المسلمین قلی پور از قربانیان فاجعه منا، خبرگزاری «حوزه» تصاویری منتشر نشده به همراه زندگی نامه این استاد حوزه از زبان خود را منتشر می کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری  «حوزه» باگذشت نزدیک به سه ماه از فاجعه غم بار منا بالاخره امروز سرنوشت حجت الاسلام مسلم قلی پور مؤلف معروف حوزوی مشخص شد.

پیکر این عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در فاجعه جانسوز منا مفقود شده بود توسط خانواده آن مرحوم شناسایی و طی روزهای آینده به ایران انتقال داده می شود.

شهرت این استاد حوزه بیشتر مربوط به خلاصه هایی است که وی از کتاب های درسی حوزه نوشته و به شکل نموداری و دسته بندی، فهمیدن مطالب سخت را برای طلاب آسان کرده است.

آنچه در ادامه می آید زندگی نامه مرحوم قلی پور از زبان خودش به همراه فایل صوتی مربوطه است که در سفر علمی اساتید حوزه به لبنان در سال 1389 بیان کرده است.

همچنین خبرگزاری حوزه تصاویری از آن مرحوم را که مربوط به همین سفر است برای اولین بار منتشر می کند.

* زندگی نامه مرحوم حجت الاسلام مسلم قلی پور از زبان خودش + صوت :

بسم الله الرحمن الرحیم

من مسلم قلی‌پور هستم. حدود سال 62 به حوزه آمدم. در دانشگاه لیسانس حقوق گرفتم بعد به دلیل اینکه همکلاسی‌های ما می‌گفتند فلانی لیسانس حقوق گرفته، آن دیگری وکیل شده و ماهی چقدر درآمد دارد!! زده شدم و در دروس حوزه ممحض شدم. بیست و چهار پنج سال است مشغول درس‌های حوزه هستم. بیش از پانزده است که مشغول تدریس رسائل، مکاسب و کفایه هستم.

با آموزش و پرورش همکاری زیادی داشتم. کلاس‌های آموزش ضمن خدمت داشتم و به تقاضای خودشان چهار جلد راجع به بعضی مباحث نهج‌البلاغه نوشتیم که بیش از ده سال است در مسابقات دانش‌آموزی استفاده می شود. همین امر سبب شد در نهج‌البلاغه خیلی کار کردیم. در تفسیر هم تقریباً خیلی کار کردم. در تفسیر اهل سنت عمده کارم روی تفسیر کشاف بوده؛ در تفسیر شیعه هم تفسیر المیزان. مقداری موفق به شرکت در درس آقای جوادی آملی شدیم. چهار پنج ماهی هم هست از ما در یکی از فروعات کمیسیون‌های حوزوی شورای انقلاب فرهنگی دعوت کردند که هنوز یک جلسه هم موفق نشدم بروم.

** عنوان بندی کتب درسی

طرحی راجع به کتاب‌های درسی داشتیم چون خیلی امیدی به تغییر این کتب نیست اصلش هم حضرت آیت‌الله العظمی سبحانی انگیزه را در من ایجاد کردند و من انجام دادم. ایشان کتاب‌های ما را که دیده بودند فرمودند در کتاب‌های عربی کاری بکن که این‌ها به کتاب درسی نزدیک‌تر شود. حدود پنج سال، شش سال پیش طرحی به ذهن من رسید که تاجایی که توانستیم به مطالب کتاب عنوان دادیم. تا جایی که تکثیر عناوین نشود، مخلّ نشود عنوان دادیم و تا توانستیم مطالب را تفکیک کردیم. در شرح لمعه،‌ اصول فقه و کفایه این کار را انجام دادیم و چاپ شدند.

** تالیف کتاب اصول فقه امام خمینی

در اصول و فقه امام [خمینی] خیلی کار کردم شاید سه دور اصول امام را از اول تا آخر کار کردم. بهترین کتاب در این زمینه جواهر الاصول است، بعدش تنقیح الاصول است، بعدش تهذیب الاصول آقای سبحانی هست که خیلی اغلاق و صعوبت عبارت دارد. انوار الهدایة و مناهج الوصول را هم دیدم.

چهار پنج سال پیش آقای‌ سید حسن خمینی پیغامی دادند که من در کتاب تلخیص کفایه که تحت عنوان تدوین نموداری کفایة الاصول نوشتم؛ آراء امام را هم بیاوریم. من جلد 2 را ننوشته بودم و با نظرات امام چاپ شد. جایزه‌ای هم پژوهشگاه انقلاب اسلامی و امام خمینی به ما دادند. کتاب ما شد نفر اول و جلد یک را هم با نظرات امام تطبیقی با نظرات مرحوم آخوند نوشتیم چاپ نشده. یک کتابی هم الان مشغول هستیم، قراردادش را چند سال پیش بستیم تحت عنوان اصول فقه امام خمینی که فعلاً به بحث علائم حقیقت و مجاز رسیدم که یک کتاب اصولیِ تقریباً مستقل براساس آراء حضرت امام هست برای دوره کارشناسی ارشد و دکترای پژوهشگاه امام خمینی.

** شیوه نوین در تدوین رساله های عملیه

طرح دیگری را هم [انجام دادم] که وقتی که مرحوم آیت الله فاضل زنده بود انگیزه‌اش را آقای شیخ جواد فاضل در ما ایجاد کرد. ایشان به من گفتند که شما یک طرحی بدهید برای رساله‌های عملیه که از این حالت خیلی قدیمی بیرون بیاید. من بعد از یک هفته یا ده روز فکر کردم [و طرحی ارائه کردم و] آن طرح را در رساله مرحوم آقای فاضل اجرا کردیم و چاپ شد. خیلی آقای فاضل مشعوف شدند، استقبال کردند.

ما برای هر مسأله‌ای یک عنوان دو سه کلمه‌ای دادیم که کسی که حکم چیزی را نمی‌داند از روی عناوین مقصود خودش را پیدا کند و مطالب تحت عنوان هر مسأله‌‌ای را تا توانستیم تفکیک کردیم. نگذاشتیم -بلا تشبیه- فله‌ای ارائه بشود. یک، دو، سه کردیم. الف، ب کردیم و به ایشان دادیم. بعضی مسائل را در هم ادغام کردیم، بعضی‌ها را فکّ ادغام کردیم. تقدیم و تأخیر مسائل را [انجام دادیم]. یک مقداری هم عبارت را تغییر دادیم چون اول کار ما بود می‌ترسیدیم خود آقای فاضل موضع‌گیری کند [بیشتر تغییر ندادیم]. این هم چاپ شد و آن موقع آقای فاضل خیلی استقبال کردند و آقای شیخ جواد می‌گفت نماینده‌های آقا در شهرستان‌ها استقبال کردند. منتها نمی‌دانم بعضی از اسباب دست به دست هم داد این طرح خوب نگرفت، خوب ادامه پیدا نکرد. رساله حضرت امام را هم به تقاضای آقای انصاری به این صورت درآوردیم و آن هم مرتب چاپ می شود.

انتهای پیام/

20/313

صوت/ زندگی نامه مرحوم حجت الاسلام مسلم قلی پور از زبان خودش

 

 

 

 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha