سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر منتشر نشده از استاد قلی پور در لبنان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین مسلم قلی پور، محقق شهیر حوزوی از جمله جانباختگان فاجعه منا می باشد که تنی چند از طلاب و فضلای حوزه به بیان نظر و خاطرات خویش از آثار این محقق شهیر حوزوی پرداخته اند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» در همان آغازین ساعات بروز فاجعه تلخ منا ، اخباری در برخی سایت ها و نیز شبکه های اجتماعی به وفور انعکاس می یافت مبنی بر این که دو تن از اساتید مطرح حوزه علمیه قم، یعنی آیت الله مویدی قمی و نیز حجت الاسلام و المسلمین مسلم قلی پور جزو جان باختگان هستند.

با این حال، گرچه چند روز بعد، پیکر مرحوم آیت الله مویدی شناسایی و به ایران اسلامی انتقال یافت؛ اما گمانه زنی ها درباره وضعیت استاد قلی پور کماکان ادامه داشت تا این که بالاخره همین چند روز پیش ، برادر ایشان در گفتگویی از شناسایی پیکر این روحانی فرهیخته آن هم ۸۰ روز پس از فاجعه منا خبر داد.استاد مسلم قلی پور گیلانی

درباره شناخت طلاب و روحانیون از این محقق حوزوی به ویژه آثار و تلخیص های معروف وی ، گپ و گفتی با تنی چند از حوزویان داشته ایم که در ادامه ملاحظه می کنید؛

جای خالی اساتید و محققان حوزوی را پُر می کنیم

حسین شعبانی ، طلبه پایه ششم حوزه با بیان این که امسال ما متاسفانه در فاجعه منا برخی از محققان و اساتید خوب حوزه را از دست دادیم، گفت: بی شک پُر کردن جای خالی هر کدام از این اساتید بسیار دشوار است اما با این حال ما راه علمی و فرهنگی این عزیزان را ادامه خواهیم داد و از علم آموزی و تبلیغ معارف ناب اهل بیت(ع) در هر جایگاه و مکانی که باشیم به هیچ وجه دریغ نخواهیم کرد.

علاقه طلاب به استاد قلی پور مشهود بود

وی با اشاره به این که مرحوم استاد قلی پور در عین این که چندان چهره رسانه ای نبود اما در بین طلاب شخصیت شناخته شده ای به شمار می رود، گفت: واقعیت آن است که بسیاری از طلاب با کمک تلخیص‌های ایشان امتحانات خود را پشت سر می‏گذاشتند و می گذارند به طوری که به شخصه خوب به یاد دارم حتی گاه در جلسه امتحان برای سلامتی شان صلوات می‏فرستادند.

شعبانی یادآور شد: این که برخی می گویند طلاب با خواندن تلخیص های ایشان از جهت علمی ضعیف می شوند این مساله به استاد قلی پور برنمی گردد بلکه خود طلبه ها باید بدانند که برای عمیق تر شدن باید کتاب ها و منابع علمی را به صورت کامل و جامع بخوانند و به ملاحظه جزوات و خلاصه نویسی ها اکتفا نکنند.

اگر زنده می ماند...استاد مسلم قلی پور گیلانی

حجت الاسلام رضا رضایی، محصل پایه دهم حوزه نیز با اشاره به این که تا حدودی با کتاب ها و جزوات استاد قلی پور آشنایی دارد، ابراز داشت: ایشان الحق و الانصاف شرح های خوب و جمع و جوری داشتند که قطعاً اگر زنده می ماندند بی شک یکی از اساتید تراز اول حوزه می شدند ، هر چند که تا آن جا که خبر دارم تا پیش از آخرین سفر از کنار خانه وحی به تدریس نهایه‌الحکمه و خارج فقه اشتغال داشتند.

تاکید ویژه بر مطالعه و مباحثه

وی همچنین افزود: چندی پیش مصاحبه ایشان با یکی از سایت های حوزوی را می خواندم که خود آن مرحوم می گفت سفارش اکید بنده به طلاب و فضلا این است که همواره به مباحثه و مطالعه اهتمام ویژه داشته باشند و خود ایشان هم در دوران جوانی به صورت ویژه این دو نکته را رعایت می کرده که بعدها به این خاطر توانسته جزوات آموزشی خوبی را تهیه و ارایه کند.

پاسخ به یک سوال و شبهه رایج

علی فتحی، طلبه پایه نهم حوزه نیز با بیان این که کمتر طلبه ای در حوزه علمیه قم و دیگر شهرستان هاست که با جزوات مرحوم حجت الاسلام قلی پور ، ناآشنا باشد، گفت:. به نظر من کار این مرحوم با انگیزه خوبی رخ داده و یادداشت برداری ها و نکته یابی ایشان واقعاً دقیق و ارزشمند است منتهای مراتب خود طلاب باید بدانند که صرف کتب و جزوات ایشان برای ملا شدن کافی نیست و طبعاً برای دست یابی به گوهر علم والای حوزوی، به تلاش و مجاهدت علمی بیشتری نیاز است

پیگیری فاجعه منا؛ انتظار همه از مسئولانآثار تالیفی استاد مسلم قلی پور گیلانی

وی با تاکید بر این که فاجعه مراسم حج امسال به خصوص قضیه منا ، واقعاً قلب هر مسلمان با وجدان به خصوص ملت عزیز ما را به درد آورد، ابراز امیدواری کرد: با تلاش و پیگیری مسئولان حج و زیارت و وزارت خارجه بتوان تا حدی حقوق مظلومان این فاجعه را جبران کرد و مایه تسلی خاطر بازماندگان و خانواده این عزیزان شد.

البته شنیده ایم که گویا قرار است با همت قوه قضاییه کشورمان کمیته حقیقت یاب بین المللی تشکیل شود اما باید این مساله را تا رسیدن به نتیجه مورد نظر دنبال کرد تا در آینده شاهد این فجایع تلخ آن هم در محدوده حرم امن الهی نباشیم.

گویا یکی از نزدیکان خودم را از دست داده ام

حجت الاسلام مهدی رستم کلایی از فضلای درس خارج حوزه نیز بیان داشت: ما سال هاست که از کتب و مطالب ایشان بسیار استفاده کرده ایم و واقعاً وقتی خبر شهادت ایشان را شنیدم بسیار تاسف خوردم گو این که یکی از نزدیکان خود را از دست داده ام.

وی گفت: همان طور که بزرگان و مراجع عظام و در راس آن ها رهبر معظم انقلاب فرمودند مساله منا نباید فراموش شود بلکه ما باید برای رسوایی هر چه بیشتر آل سعود که با برنامه ریزی باعث کشته شدن این همه انسان مظلوم شد تلاش کنیم.

یاد عزیزان سفرکرده را گرامی بداریم

این پژوهشگر حوزوی افزود: از این رو به اعتقاد بنده بسیار خوب و بجاست که مرکز مدیریت حوزه و دیگر نهادهای حوزوی برای این قبیل اساتید و روحانیون جان باخته در آینده نیز کنگره و همایش هایی برگزار کند تا ضمن زنده نگه داشتن یاد و خاطره این عزیزان ، طلاب و مردم با آثار و خدمات و برکات ماندگار علمی و فرهنگی آن ها بیشتر و بهتر آشنا شوند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha