شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مرحوم قلی پور

حوزه/ مراسم بزرگداشت چهلمین روز ارتحال مهاجرالی الله مرحوم حجت الاسلام و المسلمین مسلم قلی پور گیلانی از اساتید حوزه علمیه قم و از جانباختگان حادثه منا در حسینه شهدای قم برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، مراسم چهلم استاد حوزه علمیه قم، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین مسلم قلی پور گیلانی که در فاجعه اسفناک منا، به دیدار معبود شتافت، روز  پنجشنبه 22 بهمن ماه بعد از نماز مغرب و عشاء در حسنیه شهدای قم واقع در خیابان صفائیه با حضور مراجع معظم تقلید، اساتید و طلاب حوزه های علمیه و عموم شهروندان برگزار می شود.

پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت  درگذشت حجت الاسلام والمسلمین  مسلم قلی پور گیلانی

بسمه تعالی

رحلت جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ مسلم قلی پور رضوان الله علیه را که در شما جان باختگان حادثه ی فاجعه بار منا می باشند، به خاندان گرامی ایشان و نیز به همه ی شاگردان و بهره برندگان از تألیفات سودمند آن عالم سخت کوش و به عموم همشهریان ایشان تسلیت عرض می کنم. از خداوند متعال علو درجات آن مرحوم و صبر و اجر بازماندگان را مسألت می نمایم.

زندگینامه شهید منا حاج شیخ مسلم قلی پور گیلانی

مسلم قلی پور گیلانی، در سوم شهریور 1343 ه.ش مصادف با 17 ربیع الثانی 1384 ه.ق در شهرستان رودسر استان گیلان به دنیا آمدند. پیش از انقلاب اسلامی بخشی از دوران کودکی و نوجوانی خود را در استان های گیلان و اصفهان سپری نمودند و در کنار تحصیلات مقطع متوسطه، در تظاهرات علیه رژیم پهلوی شرکت فعال داشتند. ایشان سپس برای ادامه تحصیلات عازم شهر مقدس قم شدند و پس از اتمام تحصیلات مقطع متوسطه و اخذ مدرک دیپلم تجربی، در سال 1360 تحصیلات علوم دینی را در این شهر مقدس و نزد اساتید برجسته آن زمان آغاز نمودند و در سال 1366 دروس سطح را به پایان رساندند. ایشان همزمان با تحصیل درس خارج و تدریس، تحصیل در رشته حقوق دانشگاه مفید را نیز آغاز نمودند و پس از اتمام آن نیز سطح 4 فقه و اصول را أخذ نمودند.

ایشان دروس سطح و خارج را نزد اساتید برجسته زمان فراگرفتند؛ ادبیات را نزد علامه مدرس افغانی، شرح لمعه را نزد آیت الله شیخ علی پناه اشتهاردی، قوانین را نزد آیت الله راستی کاشانی، رسائل را نزد آیت الله میلانی، مکاسب را نزد آیت الله ستوده و آیت الله محفوظی، کفایه الاصول را خدمت آیت الله ستودده و آیت الله موسوی تهرانی، منظومه را خدمت آیت الله شیخ یحیی انصاری، بدایه الحکمه و نهایه الحکمه را نزد آیت الله فیاضی، تفسیر را نزد آیت الله جوادی آملی، و اسفار و هیأت را نیز نزد علامه حسن زاده آملی فرا گرفتند و پس از آن نیز به دروس خارج فقه و اصول حضرات آیات عظام فاضل لنکرانی، جواد تبریزی و وحید خراسانی حاضر شدند. ایشان در کنار تحصیل، به تدریس مکرر کلیه سطوح حوزوی اعم از سطح و سطوح عالیه (رسائل، مکاسب، کفایه الاصول و حلقات شهید صدر) و خارج فقه و اصول و فلسفه (بدایه الحکمه و نهایه الحکمه) و کلام و تفسیر و رجال و همچنین تألیف و تبلیغ دین پرداختند. ایشان در میان اساتید و طلاب حوزه های علمیه به استاد و مؤلفی مشهور و برجسته شناخته می شدند و موفق به تألیف قریب به 70 جلد اثر سودمند می باشند.

این استاد حوزه علمیه، علاوه بر تمرکز بر تدریس و تحقیق و تألیف، در طول سال های دفاع مقدس، در فاصله سال های 1360 تا 1367 در عملیات های مختلف در جبهه های جنوب و غرب کشور حضور فعال داشتند.

سرانجام ایشان، در سن 51 سالگی و در صبح عید سعید قربان سال 1394 در لباس احرام و در سرزمین منا-یکی از بهترین زمان ها و مکان ها- در حالی که زبانشان به ذکر خداوند متعال مترنم بود، لبیک گویان به ندای کروبیان، روح ملکوتی شان به بهشت برین پرواز کرد و در کنگره عرش خدا جای گرفت.

پیکر مطهر این استاد  حوزه علمیه قم پس از قریب به 100 روز از فاجعه منا، در روز جمعه 11 دیماه 1394 در مراسمی باشکوهی با حضور حضرات مراجع عظام تقلید، علماء اعلام، بزرگان حوزه، شاگردان و آحاد مردم شریف کشورمان تشییع شد و در بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) آرام گرفت.

آثار ایشان عبارتند از:

1. در چشمه سار نهج البلاغه (4 جلد)

2. تدوین نموداری کفایه الاصول همراه با آرای فقهاء عظام از جمله شیخ انصاری ره و حضرت امام خمینی ره (2جلد)

3. اصول فقه حضرت امام خمینی(ره) (2 جلد)

4. تحقیق و تنظیم کفایه الاصول (با حاشیه مرحوم ایروانی) (3 جلد)

5. تحقیق و تنظیم مکاسب (با حاشیه مرحوم میرزا فتاح شهیدی) (6 جلد)

6. تحقیق و تنظیم مکاسب (با حاشیه مرحوم سید محمد کاظم یزدی) (5 جلد)

7. تحقیق و تنظیم مکاسب (3 جلد)

8. تحقیق و تنظیم شرح لمعه (با حاشیه مرحوم کلانتر) (8 جلد)

9. تحقیق و تنظیم شرح لمعه (با حاشیه مرحوم سلطان العلماء) (3 جلد)

10. تحقیق و تنظیم شرح لمعه (با حاشیه مرحوم خوانساری) (6 جلد)

11. تحقیق و تنظیم اصول الفقه (2 جلد)

12. تحقیق و تنظیم بدایه الحکمه

13. تحقیق و تنظیم نهایه الحکمه

14. تلخیص فرائد الاصول (3 جلد)

15. تلخیص مکاسب (3 جلد)

16. تلخیص کتاب البیع

17. تلخیص کتاب الخیارات

18. تلخیص جواهر البلاغه

19. شرح الموجز فی اصول الفقه (تألیف: حضرت آیت الله سبحانی)

20. ترجمه کلیات فی علم الرجال (تألیف: حضرت آیت الله سبحانی)

21. تلخیص المحاضرات فی الالهیات (تألیف: حضرت آیت الله سبحانی)

22. تلخیص الغدیر (2 جلد)

23. تلخیص شب های پیشاور

24. نگارش نوین رساله حضرت امام خمینی(ره)

25. نگارش نوین رساله آیت الله فاضل لنکرانی (ره)

انتهای پیام   313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha