شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
روزنامه تلگراف

حوزه / انتخابات شوراها در عربستان با اما و اگرهای فراوانی برگزار شد و حاشیه هایی زیادی داشت؛ در جدیدترین مورد، روزنامه تلگراف، از ممانعت سعودی از شرکت زنان شیعه در این انتخابات پرده برداشت که هر کدام به بهانه های صورت گرفته بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از روزنامه تلگراف، (telegraph.co.uk) مقامات سعودی از شرکت « الهذلول» و «نسیم اسده» در انتخابات شوراها ممانعت به عمل آورده اند.

خانمها الهذلول و اسده از جمله فعالان اجتماعی هستند که از انتخابات شوراها کنار گذاشته شدند.

الهذلول که سال گذشته به بهانه شرکت در کمپین رانندگی زنان، دچار محدودیت شده بود، درخواست برداشتن ممنوعیت از کاندیداتوری خود را داده بود و با درخواست او موافقت شد. اما وقتی روز شنبه  برای شرکت در انتخابات به ریاض مراجعه کرد متوجه شد که نام او از لیست صندوق‌های رای گیری حذف شده است.

او در این باره می‌گوید: من دست از مبارزه برنمی‌دارم.

نسیم اسده، نیز یکی دیگر از فعالین اجتماعی اهل قطیف، از کاندیداتوری در انتخابات محروم شد و با مراجعه به دادگستری، از محرومیت غیرقانونی خود در انتخابات شکایت کرد. او در پیشگاه قاضی از مسئولین برگزاری انتخابات خواست تا مدارک مستدل مبنی بر ممنوعیت او برای کاندیداتوری ارائه دهند، و آن‌ها هیچ سند یا مدرکی نداشتند.

او در این باره می‌گوید: الان دیگر فرصت شرکت در انتخابات را از دست دادم. لااقل توانستم به حق بودن خود را ثابت کرده و اگر لازم باشد مجبورشان می‌کنم قانون را تغییر دهند.

بانو اسده از شیعیان و ساکن شهر شیعه نشین عربستان سعودی بوده و دلیل کنارگذاری او از انتخابات، رابطه او با فعالان شیعه بوده است.

با این وجود او از انتخابات حمایت کرده و دراین باره می‌گوید: این حرکت، قدم خوبی برای مشارکت زنان است. هرچند این انتخابات تاثیرات زیادی در جامعه نداشت اما اینکه زنان برای مردان و مردان برای زنان رای بدهند،یک قدم به جلو است.

محدودیتهای زنان عربستانی برای شرکت در انتخابات

با این حال، زنان در عربستان سعودی برای شرکت در انتخابات با محدودیت‌های زیادی روبرو بودند. آن‌ها تنها  با اجازه شوهر، پدر یا برادرشان می‌توانستند از منزل خارج شوند. و حتی برای حضور در صندوق‌های رای  به اجازه نیاز داشته و خودشان نیز حق رانندگی نداشتند.

در شهر قطیف 26 مکان رای گیری برای مردان و تنها 4 مکان برای زنان در نظر گرفته شده بود و همین امر دسترسی زنان برای شرکت در انتخابات را محدود می‌ساخت. خصوصا برای زنان بدون راننده رسیدن به محل‌های رای‌گیری دشوار بود.

از سال 2005، بیش از 900 زن در انتخابات شوراهای عربستان سعودی شرکت کردند. پیش از آن تمامی امور دولتی و امور ملت توسط خانواده سلطنتی اداره می‌شد و هنوز هم اوضاع تفاوت زیادی نکرده است. در شوراهای شهری زنان نیز می‌توانند مشارکت داشته باشند، اما تمامی اعضای این شوراها انتصابی بوده و قدرت عملکردی زیادی نیز ندارند. دوشنبه شب 20 زن به عنوان اعضای شورا انتخاب انتخاب شدند. این شوراها مسئولیت نظارت بر امور محلی مانند برنامه ریزی یا جمع آوری زباله را دارند.

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha