پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام سید احمد هاشمی /گناباد

حوزه/ در حوزه باید علومی بر اساس دین تولید شود که به انسان چگونه زیستن را یاد دهد، این مهم تنها با تربیت طلاب پژوهشگر محقق می شود.

حجت الاسلام سید احمد هاشمی، مسئول امور پژوهشی حوزه علمیه امام رضا(ع) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در گناباد با اشاره به جایگاه پژوهش در پیشرفت جامعه، گفت: حوزه علمیه مرکزی است که در آن باید زیبایی کلام اهل بیت(ع) برای ساخت دنیا و آخرت مورد مطالعه قرار گیرد و چگونگی همگانی کردن کلام بزرگواران و هماهنگ شده زندگی انسان با فرامین الهی تشریح شود.

وی ادامه داد: در حوزه باید علومی بر اساس دین تولید شود که به انسان چگونه زیستن را یاد دهند، این مهم تنها با تربیت طلاب پژوهشگر محقق می شود.

این محقق حوزوی در خصوص پر کردن خلاء ها و کاربردی سازی پژوهش ها، بیان داشت : مشکل عمومی شناخته شده در ساختار پژوهش های کشور این است که چون مقالات برتر که یک مسئله از مسائل علم و صنعت راحل می کنند، بیشتر ناظر به حل مشکلات صنعتی و علمی غرب است، لذا ساختارهای پژوهشی عملا پیش بَرنده نیست و مسائل و مشکلات جامعه در آنها دیده نمی شود و توانایی مسئله سازی و تفکیک مشکل از مسئله وجود ندارد و خلاءهای واقعی دیده نمی شود.

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به این که بیشتر پژوهش های انجام شده، فردی است و ساختار مطلوبی در عرصه پژوهش وجود ندارد، ابراز داشت: باید ابتدا پژوهش را در دو حوزه آموزش و مهارت پی بگیریم. فنون مدرن نقد و بررسی را به طلاب آموزش دهیم و در ذهن آنان ایجاد دغدغه کنیم، اگر موفق شویم که ذهن طلبه را سئوال محور کنیم، گام بزرگی برداشته ایم.

مسئول امور پژوهشی حوزه علمیه امام رضا(ع) گناباد در پایان با بیان این که پژوهش به معنای فنی کلمه وقتی محقق می شود که مرزهای دانش یک گام به جلوتر برده شود، تصریح کرد : طلاب به علم و استاد خود پسنده نکنند و سعی کنند با یادگیری روش های مطالعاتی درست و پژوهش، مرزهای دانش را بشکافند.

انتهای پیام

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha