جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024
مرکز نور

حوزه/ دکتر ابوالحسن فیروزآبادی با حضور در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از نزدیک با فعالیت های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی این مرکز حوزوی آشنا شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، رئیس مرکز ملی فضای مجازی در راس هیئتی با استقبال حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری و معاونین از مجموعه نور بازدید کرد.

معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی با اشاره به تاریخچه تاسیس این مرکز گفت: مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری علوم اسلامی وابسته به دفتر مقام معظم رهبری به طور رسمی از سال 1368 با ماموریت تجمیع علوم اسلامی به صورت موضوع بندی و عرضه آنها به صورت نرم افزار و کتابخانه‌های دیجیتال راه اندازی شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدباقرخوانساری به موفقیت‌های این مرکز در کسب رتبه‌های مختلف بین المللی و ارتقای جایگاه ایران اسلامی در زمینه تولیدات نرم افزاری اشاره کرد و افزود: این مرکز توانسته در طول 25سال فعالیت به عنوان بزرگترین تولید کننده نرم افزارهای اسلامی جهان اسلام شناخته شود؛ به طوری که در سال 2009 از سوی همایش جایزه اجلاس جهانی سازمان ملل متحد(w s a) به عنوان برترین تولید کننده نرم افزار در منطقه خاورمیانه معرفی و مورد تشویق قرار گرفت.

وی با بیان این که نرم افزار جامع التفاسیر، برترین نرم افزار خاورمیانه معرفی شده است، ادامه داد: این نرم افزاری که نرم افزاری قرآنی و تفسیری است، از لحاظ پژوهش‌های صورت گرفته، به عنوان برترین نرم افزار شناخته شده است.

حجت الاسلام خوانساری ادامه داد: این مرکز در25 سال فعالیت خود، 50 سال عقب ماندگی نرم افزاری ایران را جبران نموده و امروز همطراز با کشور‌های پیشرفته همچون فرانسه، ژاپن، آمریکا و انگلیس پیش می‌رویم و از کشور‌های اسلامی جلوتر هستیم.

وی اضافه کرد: هم اکنون با توجه به رهنمودها و تاکیدات مقام معظم رهبری، این مرکز با قوت هر چه تمام‌تر به کار خود ادامه می‌دهد و امروز به موفقیتی بزرگ برای ایران اسلامی رسیده و به یکی از بزرگترین تولید کنندگان نرم افزار جهان اسلام تبدیل شده است.

معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز نور با بیان این که کار اصلی این مرکز تولید نرم افزارهای علوم اسلامی است، تصریح کرد: این مرکز توانسته در تمام مدخل‌های علوم اسلامی؛ عقاید، فلسفه، کلام، جغرافیا، طب اسلامی، ادبیات و شعر، اصول و فقه بیش از 400 نرم افزار همراه با آثار اندیشمندان و بزرگان دین اسلام تولید و در اختیار علاقمندان علوم اسلامی قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: تولید نرم افزار‌هایی از آثار علمای بزرگ جهان اسلام، با بیش از50 اثر از بزرگانی همچون مجلسیین، محدث قمی، ابن سینا، مجموعه آثار شیخ بهایی، فاضلین نراقی، کلینی، مجموعه آثار شیخ مفید، شیخ طوسی، آیت الله خوئی و آیت الله بهجت و آیت الله فاضل لنکرانی و نیز آثاری از آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی در دست اقدام است.

وی با اشاره به این که بسیاری از نهادهای فرهنگی در خواست خدمات نرم افزاری از این مرکز را دارند گفت: کنگره آخوند خراسانی و کنگره بزرگداشت مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی درخواست تولید نرم افزارهای کاربردی را داشتند که در حال تولید است؛ البته نرم افزار‌هایی برای کنگره شرف الدین، نراقیین و نیز مجلسیین تولید شده است.

وی با اشاره به تاسیس پایگاه‌های مختلف این مرکز در شبکه اینترنت، اضافه کرد: تاکنون بیش از20 پایگاه اطلاع رسانی اسلامی و مجلات اسلامی در سه فاز فارسی، عربی، انگلیسی ایجاد شده است.

انتهای پیام   313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha