سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
داعش

حوزه / بر اساس یک نظرسنجی که بیش از ۵ هزار جوان مسلمان در آن شرکت کرده و روزنامه هافینگتون پست آن را منتتشر نموده است، گروه‌های افراط گرا و داعش، با کلماتی چون «فاسد» و «سرکوبگر» معرفی شده و جوانان مسلمان، داعش را به هیچ عنوان نماینده اسلام نمی‌دانند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» روزنامه آمریکایی هافینگتون پست، گزارشی از نظر جوانان مسلمان درباره پیوستن به داعش را منتشر کرد. این گزارش برآمده از نظرسنجی رو در رو است که توسط شرکت خدمات پژوهشی زاگبی در پایان سال 2015  روی 5 هزار و 374 جوان مسلمان با سنین 15 الی 34 ساله در 8 کشور عربی مراکش، مصر، عربستان سعودی؛ امارات، بحرین، کویت، اردن و فلسطین انجام شده است و در آن، دیدگاه جوانان مسلمان در خصوص مسائل دینی و نیز افراط‌گرایی مذهبی مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج تحقیقات نشان داد که جوانان مسلمان در کشور‌های عربی در کنار پایبندی به دین، معتقدند که زنان باید نقش بیشتری در زندگی مذهبی داشته باشند و اینکه مذهب جایگاه مهمی در آینده مذهبی آ‌ن‌ها دارد. بعلاوه در این نظرسنجی اکثریت جوانان عرب مسلمان، افراط‌گرایی در اسلام را نادرست دانستند.

آنچه در این نظرسنجی به وضوح مشاهده می‌شد این بود که اکثریت جوانان عرب گروه‌های افراط‌گرا را به شدت مردود دانسته و به آن‌ها به چشم انحراف کامل از اسلام نگاه می‌کنند. جوانان مسلمان در مصاحبه‌های خود گروه‌های افراط گرا و داعش را با کلماتی چون «فاسد» و «سرکوبگر» تعریف کرده و آن‌ها را به هیچ عنوان نماینده اسلام نمی‌دانستند. در این نظرسنجی جوانان مسلمان، پیوستن هم‌سن و سالان عرب خود به چنین گروه‌هایی را ناشی از آموزه‌های افراطی در کشورشان دانستند.

نتیجه این مطالعات نشان می‌دهد جوانان مسلمان نیز مانند هم‌سن و سالان خود در دیگر نقاط جهان، در حال مبارزه برای پیدا کردن جایگاه خود در این دنیای به سرعت در حال تغییر هستند. آنها یک نسل از دست رفته یا یک توده شکل نیافته و فاقد تفکر یا ایده‌ای قطعی درباره آینده خود نیستند.

مسئولین این نظرسنجی معتقدند که تنها با شناخت نسل‌های جوان می‌توانند درباره تحولات حال و آینده جهان عرب، جهان اسلام و دنیا آگاهی پیدا کنند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha