شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
طب اسلامی

حوزه/ كشورهايي مثل چين و هند طب خود را رها نكرده، اما متأسفانه در كشور ما طب سنتي ايراني رها شد و امروز از آن فقط يك اسم باقي مانده و از طب اسلامي اسمي نيامده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دكتر كريمي، در نخستين جلسه طب اسلامي در مدرسه علميه عباسقلي خان مشهد، گفت: در دويست، سيصد سال اخير تمدن غرب با در دست گرفتن نظام سلامت جامعه، ضربه‌هاي عميقي به جامعة بشري وارد كرده است اگرچه در ظاهر خدماتي هم به بشر داشته است.

 وي با طرح اين سئوال كه چرا بايد به سراغ طب اسلامي رفت،‌ اظهار كرد: علم طب بنا به تقسيمي كه از گذشته انجام مي‌شده، جزء علوم عاليه است و طب اسلامي نیز منشأ آسماني دارد كه انسان در نظام هستي ديده مي‌شود و مرتبط با بعد مادي و معنوي است، در حالي كه طب امروز، فقط بعد مادي آن ديده شده و توجهي به جايگاه انسان در نظام هستي نمي‌شود.

 استاد طب سنتي، تعريف سلامتي را از ديدگاه سنتي، تعادل روحي، جسمي و رواني دانست و خاطر نشان كرد: انسان سالم، محور توسعه است و به مدارج عالي دست مي‌ يابد.

 دكتر كريمي با بيان اينكه در سدة اخير تنها يك روش طبي در جهان وجود داشت و براي هر مريض، داروي واحدي نسخه‌پيچي مي‌شد، ادامه داد: بشر پس از دوره‌اي، دوري از طب كل‌نگر به اين نتيجه رسيد كه طب رايج، جوابگوي نيازهاي او نيست.

 وي ادامه داد: سازمان‌هاي بين‌المللي تصميم گرفتند كه كشورهاي مختلف از طب خودشان استفاده كنند و كشورهايي مثل چين و هند طب خودشان را رها نكرده بودند، اما متأسفانه در كشور ما طب سنتي ايراني رها شد و امروز از آن فقط يك اسم باقي مانده و از طب اسلامي اسمي نيامده است.

كريمي با اشاره به اينكه فراگيري طب اسلامي علاوه بر اين كه مزاياي فردي دارد، مزاياي اجتماعي مي‌تواند داشته باشد، خاطر نشان كرد: فراگيري كليات طب اسلامي و فرهنگ‌سازي براي جامعه اسلامي ضرورت دارد، اما فراگيري جزئيات طب اسلامي براي طلاب علوم ديني يك ضرورت است.

 وي در پايان با اشاره به اينكه  امروز تعداد عمل‌هاي قلب در كشور ما نزديك به آمار كشور چين است و سن ابتلاء به برخي از بيماري‌ها پايين آمده است، عنوان كرد: طب اسلامي و سنتي معتقد به تئوري مزاج هستند و اگر این تئوري به درستي درك شود، كمك شاياني به ما مي‌كند، لذا بايد به جهان پيش روي خودمان نگاه مزاج‌شناسانه داشته باشيم تا بسياري از مشكلات درماني آسان ‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha