دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت‌الله واعظ زاده خراسانی

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان گفت: قرآن، ایجاد تفرقه بین مسلمانان را ممنوع کرده، مانند سمی مهلک در میان امت اسلامی است و با توجه به بروز مسائل جدید، هر چند اختلاف نظر وجود دارد، اما باید بروحدت مسلمانان تکیه کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله واعظ زاده خراسانی، امروز در نشست مشترک عالمان شیعه و سنی مناطق تلفیقی خراسان رضوی، در مشهد با اشاره به تفاوت مبحث مربوط به اختلاف نظر و تفرقه، ابراز داشت: قرآن، ایجاد تفرقه بین مسلمانان را ممنوع کرده، مانند سمی مهلک در میان امت اسلامی است، اما با توجه به بروز مسائل جدید، اختلاف نظر وجود دارد، با این حال نباید به این علت فرقه های مختلف به وجود بیاید.

وی با بیان این که پیشرفت علم روز به روز برای مسلمانان مسئله جدیدی ایجاد می کند و احتمال اختلاف نظرها وجود دارد، ابراز داشت: این اختلاف نظر در مذهب شیعه نیز دیده می شود که دو مرجع تقلید فتواهای گوناگونی دارند، ولی تفرقه ای ایجاد نمی شود. بنابراین، مسلمانان نباید تفرقه داشته باشند، هر چند اختلاف نظر وجود دارد.

استاد حوزه علمیه خراسان، «خلافت» و «مرجعیت علمی» بعد از رحلت پیامبر(ص) را دو نکته در بروز اختلاف نظر شیعه و سنی نام برد و گفت: نبی مکرم اسلام(ص) در حدیث ثقلین، کتاب و عترت را تا قیامت برای مراجعه به آنان مورد تاکید قرار دادند.

آیت الله واعظ زاده خراسانی با بیان اینکه روایت تحریف قرآن از سوی منافقان بیان شده، گفت: این مسئله اولین کار آنان بود و بعد از این نیز در زمینه ایجاد تفرقه بین مسلمانان نقش داشته و فعالیت کرده اند.

مولف کتاب مجمع البیان با بیان این که این اثر، کاری در جهت تقریب است، با اشاره به آیه «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُوا»  ابراز داشت: براساس آیه های قرآن، اگر در میان افراد، تقوا وجود داشته باشد، دعوایی نخواهد بود و به همدیگر اهانت و افترا نمی زنند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha