یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ همایش ملی فلسفه اخلاق

حوزه/ جای اساتید اخلاق همچون آیت الله العظمی بهجت و دیگر اساتید نباید در حوزه خالی باشد، باید تمامی طلاب متخلق به اخلاق باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حسن رمضانی در همایش ملی فلسفه اخلاق که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: در عظمت اخلاق همین بس که پیامبر خاتم، حضرت محمد صلی الله علیه و آله هدف از بعثت خود را اتمام مکارم اخلاق عنوان کرده اند.

وی با بیان این که انسان علی رغم تخصص، فنون، علمیت، مهارت و صنعت، نیازمند اخلاق است، گفت: اگر تمامی این ها در انسان وجود داشته باشد، ولی اخلاق به صورت فضائل یا مکارم  در او نباشد، چیزی که باید باشد، نیست.

رئیس انجمن علمی اخلاق اسلامی حوزه علمیه قم، فصل زندگی انسان را اخلاق دانست و اظهار داشت: انسان ها با اخلاق، انسان می شوند؛ خَلق انسان موجب تمایز او از سایر موجودات نیست، بلکه خُلق آنهاست که انسانیت آنها را نشان می دهد؛ تا اخلاق به افراد ضمیمه نشود، انسانیت آنها تکمیل نمی گردد.

وی خاطرنشان کرد: نقشی که اخلاق درباره انسانیت افراد ایفا می کنند، نقش محوری است؛ همانطور که ما اگر هزاران صفر را در کنار هم قرار دهیم، عدد شکل نمی گیرد، مگر این که یک عدد صحیح در کنار آن قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی ادامه داد: اگر اخلاق ضمیمه طلبه ای نباشد، هرچه هم که از نظر علمی و سواد در سطح بالایی باشد، نمی توان نام او را طلبه گذاشت. برخی علم را به دست می آورند ولی با توجه به این که متخلق نشده اند، نه تنها خود را، بلکه موجبات جهنمی شدن دیگران را نیز سبب می شوند.

وی با تأکید بر این که جای اساتید اخلاق همچون آیت الله العظمی بهجت و دیگر اساتید نباید در حوزه خالی باشد، گفت: حوزه باید سمت و سوی خود را با این تنظیم کند که تمامی طلاب آن متخلق به اخلاق باشند. باید شخصیت هایی که فخر عالم بشریت هستند را تربیت نماید و اخلاق را با تمام شاخه ها و فروعات ترویج کند.

رئیس انجمن علمی اخلاق اسلامی حوزه علمیه قم در پایان افزود: اگر اخلاقیات در میان ما از بین برود، با تمام علم و توانایی ها، از صحنه و دایره تکامل حذف خواهیم شد.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha