پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نمایشگاه هنر اسلامی در سان‌فرانسیسکو

حوزه / نمایشگاه هنر اسلامی در شهر سان‌فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیای آمریکا برگزار شد؛ در این نمایشگاه بیش از ۵۰ اثر هنری-قرآنی از هنرمندان معاصر به نمایش در آمده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از sfexaminer.com، نمایشگاه هنر اسلامی با عنوان «عربی: زبان قرآن» در کتابخانه اصلی شهر سان‌فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیای آمریکا برای عموم به نمایش گذاشته شده که شامل بیش از 50 اثر هنری-قرآنی از هنرمندان معاصر از منطقه خلیج سان‌فرانسیسکو، شمال آمریکا و همچنین خاورمیانه در قالب نقاشی، سرامیک، رنگ آمیزی شیشه، بافت، هنر دیجیتال و رسانه‌های دیگر می‌باشد

سازمان نمایشگاه هنر اسلامی مسئول برگزاری و نمایش این آثار است و هدف این سازمان ایجاد رابطه میان جوامع به واسطه هنرهای بصری است. هنر اسلامی اغلب در نمایشگاه‌های آمریکا دیده نمی‌شود و از آن جهت که اغلب موزه‌ها و گالری‌های آمریکا هنر اسلامی را نادیده می‌گیرند، برگزارکنندگان تصمیم گرفتند در فضای کتابخانه عمومی این نمایشگاه را برپا کنند.

بخش ویژه ای از هنر اسلامی در قرن هفتم با الهام از قرآن ایجاد شده است. برخلاف هنر مسیحیت که بیشتر به نقاشی‌ها و مجسمه‌ها و برگرفته از موضوعات انجیلی تعلق دارد، هنر اسلامی درباره به تصویر درآوردن شخصیت‌های مذهبی نبوده، بلکه بیشتر در خوشنویسی‌های اسلامی و متون دینی تجلی یافته است و شامل اشکال زیبای رنگارنگ، گل بوته‌ها و طرح‌های درهم پیچیده بوده و در کل ساختار متفاوتی از فرهنگ غربی دارد.

اهمیت زبان عربی در هنر اسلامی

اهمیت زبان عربی در هنر اسلامی در این آثار به وضوح دیده شده، چرا که زبان عربی زبان قرآن است و هنرمندان از تمامی ملل اسلامی از خوشنویسی عربی در آثارشان استفاده می‌کنند و استفاده از هر زبان و گویش دیگری منجر به از دست رفتن ظرافت‌های متن اصلی می‌شود.

این کتابخانه همچنین قرار است آثار خوش‌نویسی آرش شیرین باب، هنرمند جوان ایرانی را نیز در 13 مارس به نمایش بگذارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha