دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ دیدار جمعی از اساتید حوزه با آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ در حال حاضر و در جهان اسلام ابتکار عمل در دست حوزه علمیه تشیع است و این حوزه توانسته با قدرت کامل کنگره تکفیریها را در قم برگزار کند.

 به گزارش خبر گزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی عصر امروز در دیدارجمعی از  اساتید حوزه علمیه  قم  که در مدرسه امام سجاد(ع) برگزار شد، با بیان این که اسلام دین عقلانیت است و شیعه دارای اعتقادات قوی و مبانی فقهی است، گفتند: در اسلام مبانی ارزشی قوی مانند حدیث ثقلین و کتاب کافی وجود دارد و حتی بخشی از این کتاب از حجیت عقل سخن به میان آورده است.

این مرجع تقلید افزودند: جامعه اسلامی هر زمانی به مبانی ارزشی و دینی عمل کرده از مشکلات نجات پیدا کرد و جامعه اسلامی  همواره در پیرو سخنان گوهر بار اهل بیت(ع) قرار داشته است و این خود موفقیت بزرگی برای جامعه تشیع است و این در حالی است که مذاهب دیگر از این مبانی بی بهره اند حتی قائل به حجیت عقل نیستند؛ بلکه بر عکس شیعه،  قائل به جبر و منکر عدل الهی اند.

معظم له بیان داشتند: شیعه این همه عزت و عظمت را در سایه مکتب اهل بیت(ع) بدست آورده است  و این ها همه به خاطر ارشادات وجود مقدس و نازنین معصومین(ع) بوده است.

  این مرجع تقلید  با بیان اینکه  استقلال حوزه و روحانیت از افتخارت مهم حوزه است و به راحتی می توانند در مسائل مختلف  در کشور ارائه نظر کنند، بیان داشتند: حوزه علمیه  اهل سنت و الازهر از این افتخار عظیم بی بهره  است؛ زیرا  توسط دولت تعیین می شود و همین مسئله باعث شده توفیق چندانی در مسائل مختلف نداشته باشد؛ ولی حوزه  علمیه مقدس قم در نظام مقدس جمهوری اسلامی  به دلیل استقلالیت در موضوعات مختلف حضور جدی و پررنگ دارد.

  ایشان افزودند:  این  امر باعث شده اگر حوزه، خطری برای اسلام، احساس کند در مقابل خطر بایستد و در حال حاضر  هم خطر مهم دنیای اسلام،  جریان تکفیری ها است و  چون حوزه اهل سنت و الازهر وابسته به دولت عربستان اند و منابع مالی آنها از طریق این رژیم تعیین می شود،  نمی توانند در این قبیل موضوعات دخالت و مخالفتی کنند.

ابتکار عمل جهان اسلام در دست حوزه علمیه تشیع است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشتند:  در حال حاضر و در  اسلام ابتکار عمل در دست حوزه علمیه جهان تشیع  بوده  و  این حوزه  توانسته با قدرت کامل کنگره تکفیریها را در قم برگزار کند و امسال هم این مسئله بسیار مهم  را تکرار کند؛ ولی  امسال عکس العملی از الازهر در باره مسئله جریان تکفیری ندیدیم و حتی سال گذشته هم آنها ده روز بعد حوزه علمیه قم کنگره جریان تکفیری را برگزارکردند و این دلایل  بر عدم استقلالیت آن ها  و وابستگی به رژم آل سعودخبر می دهد.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: مستقل بودن حوزه موجب می شود  بعض ملاحظات را کنار بگذارد و سخنان خود را در مسائل مختلف که در کشور می بیند بگوید،  با اینکه در کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی هم زندگی می کند.

مبارزه با بدعت هزینه بردار است

معظم له با بیان این که همیشه مبارزه با بدعت هزینه بردار است گفتند: عقیده ما این است حوزه علمیه برنامه های خود را  در امر مبارزه، جهاد و اخلاص داشته باشد و هدایت به معنی ارائه طریق است؛  اگر شما «جاهدو» را  داشته باشید خدا دست شما را می گیرد و به مقصود می رساند چون ایصال الی المطلوب است.

حوزه از مواضع خود عقب نشینی نمی کند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: حوزه  باید در موضوعات مختلف  محکم و قوی عمل و حرکت کند و لحظه ای از برنامه های خود عقب نشینی نکند به خصوص در شرائط فعلی که هجمه دشمن هم به مبانی حقه شیعه بیشتر و بیشتر شده است.

 ایشان افزودند: هیچ زمانی دشمنان  به مبانی شیعه این قدر قوی حمله نکرده بودند و هیچ وقت مفاسد اخلاقی و شبهات به مانند الان زیاد نبوده و در حال حاضر همه آن هجمه ها را  دنبال می کند و نمونه آن هزاران سایتی است که  علیه مبانی شیعه به راه انداخته اند.

نباید در مقابل انبوه مشکلات حالت انفعالی به خود بگیریم

این مرجع تقلید ابراز داشتند: نباید در مقابل انبوه مشکلات حالت انفعالی به خود بگیریم، متاسفانه  با بعضی از بزرگان که درباره مفاسد صحبت می کردم می گفتند من مأیوسم، این یأس اگرچه مسئولیت را سبک می کند، اما یأس واقعیت ندارد.

 حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: خدا وعده هایش تخلف بردار نیست، تخلف یا زائیده جهل یا عجز است، اما عجز وجهل در خدا راه ندارد و خوشبختانه معارف حقه اهل بیت(ع)خیلی قوی است و می شود در مقابل آنها ایستاد و دلیل این مسئله این است دنیا این حقانیت را فهمیده و در حال باز گشت به مکتب اسلام اند.

حوزه پرچمدار مبارزه با تکفیر است

معظم له بیان داشتند: همه وظیفه دارند به رسالت  خود در اسلام عمل کنند، در جریان  تکفیریها حوزه مقدس قم پرچم مبارزه با تکفیریها را در دست گرفت و به دوش کشیدیم، حالا همه وظیفه دارند به قاعده «میسور» عمل کنند و در تمام مسائل این  قاعده را اجرا کنند.

 حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: به همان اندازه که مشکلات زیاد است اجر وپاداش هم زیاد است؛ اگر انسان به پا خیزد و به وظیفه خود عمل کند، عمل او کمتر از جهاد و مبارزه در راه خدا نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha