دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام سید صادق محمدی/ گزارشی از انجمن اصول فقه حوزه

حوزه/ استاد حوزه گفت: فعالیت های بین المللی و حضور جدی حوزویان در فضای مجازی از دیگر اولویت هایی است که مدیر جدید حوزه های علمیه می تواند بر روی آن برنامه داشته باشد و بسیار مهم و مؤثر می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، ضمن تبریک به آیت الله اعرافی و تقدیر از زحمات آیت الله حسینی بوشهری و مدیران پیشین حوزه، توجه به اولویت های مهم از سوی مدیر جدید را ضروری دانست و گفت: یکی از این اولویت ها، تدوین چشم انداز حوزوی نسبت به تولید علم، برپایی کرسی های نظریه پردازی و نوآوری های علمی در تمام زمینه های علوم حوزوی است؛ به خصوص در موضوع اصول و فقه که نظام جمهوری اسلامی ایران در مباحث گوناگون به آن احتیاج دارد.

وی اظهار داشت: ارتباط کارساز و کاربردی با جهان تشیع، حوزه علمیه نجف اشرف و حوزه های علمیه تشیع در سراسر جهان از دیگر اولویت هایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

*تأکید بر ارتباط کاربردی با حوزه های علمیه اهل سنت

رئیس انجمن اصول فقه حوزه ادامه داد: همچنین ارتباط مستقیم و کاربردی با حوزه های علمیه اهل سنت و تعامل کارساز و مؤثر با واتیکان و ادیان الهی از دیگر ضروریات می باشد؛ چراکه توجه به این مسائل برای تقویت و شناساندن عالم تشیع مؤثر می باشد.

این استاد حوزه آموزش پژوهش محور را از دیگر اولویت های حوزه دانست و گفت: حوزه های علمیه از دیرباز در موضوع آموزش فعال بوده؛ اما در مباحث پژوهشی کارهایی بر زمین مانده است که باید توجه بیشتری نسبت به آن صورت بپذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ابراز داشت: امروز اساتید حوزه های علمیه بیشتر در بخش آموزش فعالیت دارند؛ به همین دلیل باید تمهیداتی اندیشیده شود تا اساتید برجسته حوزوی در موضوع پژوهش؛ خصوصا پژوهش مسأله محور و گروهی برنامه ریزی بهتری داشته باشند.

*حضور جدی روحانیون در فضای مجازی از اولویت های حوزه باشد

وی خاطرنشان ساخت: فعالیت های بین المللی و حضور جدی حوزویان در فضای مجازی از دیگر اولویت هایی است که مدیر جدید حوزه های علمیه می تواند بر روی آن برنامه داشته باشد و بسیار مهم و مؤثر می باشد.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه تصریح کرد: حضور حوزویان در رسانه و صدا و سیما باید با برنامه ریزی تخصصی انجام می گیرد و تحقق این محور مهم می طلبد که تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود.

این استاد حوزه بیان داشت: برنامه ریزی دقیق و تخصصی در بخش تدوین متون درسی با توجه به اصول سنتی و با نظارت مراجع عظام تقلید و همچنین ایجاد گروه های تخصصی ویژه در این خصوص از دیگر اولویت هایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی اظهار داشت: تبلیغ و هجرت روحانیون، اساتید و پژوهشگران در سراسر ایران و جهان از دیگر نکات بسیار مهم است که باید مطابق با نیازهای امروز جهان اسلام ضرورت دارد.

وی ابراز داشت: ارتباط ویژه حوزه های علمیه با دانشگاه الازهر مصر از دیگر نکات مهم است تا بتوانیم میراث غنی علما، فقها و بزرگان عالم تشیع را معرفی نماییم.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه یادآور شد: یکی از اساتید الازهر مصر سه سال گذشته در این انجمن حضور پیدا کرد و گفت که اصول فقه شیعه بسیار غنی و قوی است؛ اما شیعه در عرضه دقائق اصولی ضعیف است و دنیای اهل سنت با دستاوردهای علمی علمای تشیع ناآشناست.

این استاد حوزه تأکید کرد: باید برای شناساندن علوم حوزوی عالمان تشیع، برنامه ریزی دقیق و مدون صورت بگیرد تا بتوان این علوم را به جهان اسلام شناساند.

*استقلال حوزه؛ مطالبه ای همگانی از سوی بزرگان

حجت الاسلام والمسلمین محمدی استقلال حوزه را از دیگر نکات مهم دانست و خاطرنشان ساخت: این نکته مورد توجه مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید است و مدیر جدید حوزه های علمیه نیز باید بر روی آن دقت نظر داشته باشند؛ چراکه از دیرباز مورد توجه بزرگان بوده است.

وی ارتباط حوزه های علمیه با مجامع علمی داخلی، دانشگاهی و مراکز علمی و تخصصی را ضروری دانست و تصریح کرد: همچنین تقویت انجمن های علمی حوزه و بازبینی جایگاه آنان از دیگر نکات مهم به شمار می رود.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه بیان داشت: تقویت ارتباط حوزه های علمیه با مردم از دیگر ضروریات است؛ چراکه این سنت بسیار اصیل حوزوی که مردم دار بوده و حضور مستقیم در میان آنان داشته باشند، بسیار مهم است که مورد توجه مراجع عظام تقلید نیز می باشد.

این استاد حوزه یادآور شد: به نظر می رسد باید ارتباط حوزه و حوزویان با مردم بیش از این مقدار دقت شود.

انقلابی ماندن  حوزه از مطالبات رهبری است

حجت الاسلام والمسلمین محمدی، انقلابی ماندن حوزه را از دیگر اولویت ها عنوان و اظهار کرد: باید در کنار تقویت  و تخصصی نمودن علوم و ساختار حوزوی، مسئله انقلابی بودن حوزه که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: باید اصول اصیل حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و بزرگان حوزه به صورت علمی پیگیری شده و از حالت شعار در آید تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه ابراز داشت: انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران از مرحله حدوث و تثبیت گذشته و در حال حاضر باید این تثبیت بیش از پیش توجه داشته باشیم.

تلفیق اصول سنتی حوزه و حفظ تمامی آنها با مسائل جدید و نوین

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: همچنین باید در کنار حفظ اصول سنتی حوزه های علمیه  به مسائل جدید و نوین جهانی و تلفیق روش های نوین با سنت اهمیت بیشتری داده شود؛ چراکه برای رشد حوزه های علمیه بسیار مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در پایان تصریح کرد: البته مسائل مهم دیگری نیز وجود دارد که مجالی برای بیان آن نیست و امیدواریم آیت الله اعرافی با توجه به سابقه درخشان خود بتوانند مشکلات موجود را مرتفع نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha