جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی

حوزه/ استاد حوزه گفت: منّویات و سخنان مراجع معظم تقلید به ویژه رهبر معظم انقلاب، نصب العین و چراغی برای انجام فعالیت های انجمن اصول فقه حوزه می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین سیدصادق محمدی در دیدار هیئت مدیره انجمن اصول فقه و اعضای ستاد نکوداشت آیت الله العظمی بروجردی با مدیر حوزه های علمیه اظهارداشت: حرکت این انجمن در مسیر مراجع عظام تقلید  به ویژه مقام معظم رهبری است؛ این انجمن از همان آغاز کار، بسیاری از اساتید خارج فقه و اصول و سطوح عالی را به شکل رسمی و غیر رسمی جذب کرد.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه اظهارکرد: مجوز این انجمن از سوی شورای عالی حوزه های علمیه صادر و ثبت رسمی شده است؛ فعالیت انجمن در 5 بخش انجام می گیرد که شامل نقد و بررسی مسایل علم اصول، کاربرد قواعد اصولی، تاریخ و تبارشناسی مسایل علم اصول، اصول فقه مقارن و فلسفه علم اصول است.

حجتالاسلام والمسلمین محمدی عنوان کرد: دو بخش از پنج بخش مذکور، نوع آوری محسوب می شود که نخستین آن، پژوهش در حوزه تاریخ علم اصول و دوم فلسفه علم اصول است که جزو نوآوری های علمی محسوب می شود.

رئیس  انجمن علم اصول تصریح کرد: توسعه علم اصول با حفظ سنت ها و دستاوردهای سلف صالح، بسط کاربرد علم اصول در فقه و بررسی علوم مرتبط با اصول از دیگر وظایف این انجمن است.

وی گفت: نشر دانش اصول شیعه به مجامع داخلی و خارجی، ایجاد زمینه های فعالیت اساتید، محققان و پژوهشگران حوزوی و برنامه ریزی جهت ارتباط دانش اصول فقه با علوم بینارشته ای چون کلام، تفسیر، علوم تربیتی و انسانی از دیگر اهداف این انجمن به شمار می رود.

حجتالاسلام والمسلمین محمدی عنوان کرد: این اهداف در چند قلمرو محقق می شود که از جمله آنها می توان به برگزاری نشست های علمی نقد و مناظره ونظریه پردازی است که اولین کرسی نظریه پردازی اصول فقه با مجوز حوزه در سال 1394 توسط این انجمن برگزار شد.

وی گفت: مجوز 3 کرسی نظریه پردازی دریافت شده  که برگزار خواهد شد؛ همچنین 35 نشست علمی به همت انجمن اصول حوزه برگزار شده؛ در همین راستا میزگردهای متعددی با حضور اساتید خارج علم اصول برگزار گردیده است.

حجتالاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به فعالیت در زمینه داوری کتاب سال و همچنین ارزیابی کتب حوزوی عنوان کرد: این انجمن، دارای یک مجله اصول فقه حوزه است که در این مجله مقالات اساتید و فضلا و محققان منتشر می شود.

وی گفت: اتاق مشاوره علمی این انجمن در کتابخانه آیت الله العظمی حائری در مدرسه فیضیه تاسیس شده است که مشکلات علمی طلاب را مد نظر قرارداده و بررسی می کند و به آنها پاسخ می دهد؛ ارتباط های فعال با موسسات و نهادها و شخصیت های علمی از دیگر فعالیت این انجمن است که در این راستا 6 نشست با دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شده است؛ همچنین جلساتی با حوزه علمیه اصفهان برگزار شده است و در آینده ارتباطاتی با دانشگاه هایی که با این علم مرتبط است برگزار می شود.

حجتالاسلام والمسلمین محمدی بیان کرد: از دیگر برنامه های آتی این انجمن، ارتباط با مجامع علمی اهل سنت است که در آینده این ارتباطات افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha