چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند دست های در حوزه است که می خواهدنفوذ کند، دشمن برای حوزه برنامه دارد باید مراقب باشیم وسایل مباحث ضد اخلاقی زیاد شده، باید ایستاد و خدا هم وعده یاری داده است، نگویید فساد از سر گذشته است باید تلاش کرد.

 به گزارش خبر گزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار رئیس مجمع و نمایندگان و فضلای حوزه علمیه که در مدرسه امیر المؤمنین(ع) در قم برگزارشد گفتند: یکی از افتخاراتی که پیروان مکتب اهل بیت(ع) دارند مسئله حجیت عقل است ما به پیروی از از مکتب معتقدیم عقل حجت خدا است.

این مرجع تقلید افزودند: دو حجیت  وجود دارد که یکی ظاهری و  دیگری باطنی، باطنی عقل است و در کتاب کافی  مهمترین بحث  هم عقل است در این کتاب حدیث هشامیه است که درباره پیروی از عقل بیان شده  چون می بیند جماعتی از مسیر قرآن منحرف شدند و  صریحا می گویند عقل حجیت نیست و احکام تابع مفاسد و مصالح نیست.

معظم له بیان داشتند: وقتی انسان به این مسائل می رسد به یاد کلام رسول الله(ص) می افتاد که می فرماید دو ثقل بین شما گذاشته ایم به آنها تمسک کنید تمسک نکنید گمراه خواهید شد. همه اینها حجیت عقل را می رساند و 70 آیه درباه همین مسئله است و امام کاظم (ع) با بیان حدیث  تثیبت کردند که اسلام حجیت عقل را قبول دارد و تاکید فراوانی بر آن دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی  گفتند: هارون به امام کاظم(ع) گفت، موعظه کوتاه کنید امام فرمودند، هر چه در دنیا می بینی موعظه است. نگاه به آسمان خلقت و زمین می کنید اینها موعظه است. ای هارون گوش شنوا می خواهی همه چیز موعظه است.

 معظم له بیان داشتند: نمایندگان طلاب می توانند در حوزه تاثیر گذار باشند و این نمایندگی یکی از برکات انقلاب است در گذشته طلاب از همدیگر خبر نداشتند الان وضع فرق کرده و مشکلات طلاب هم مطرح و از بین می رود.

 ایشان افزودند: در گذشته نظمی نبود  هر کسی برای خود درسی می خواند این بی نظمی باعث عقب ماندگی است، وظیفه نمایندگان طلاب در مسائل مختلف درسی و اخلاقی و زندگی بسیار سنگین است چون طلاب به شما اعتماد دارند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کردند: تفاوت حوزه با دانشگاه این است که در حوزه ،علم را برای علم می خواهیم، نباید  فرهنگ حوزه تغییر پیدا کند و تبدیل به فرهنگ دانشگاه شود چون فرهنگ آن از غرب آمده است.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: نباید علم در حوزه رنگ مادیت پیدا کند، 27 جلد تفسیر نوشتیم یک ریال به کسی ندادیم، ولی الان شکل مسئله فرق کرده همه چیز بوی مادی پیدا کرده است.

باید فرهنگ حوزه را حفظ کرد

معظم له عنوان کردند: باید فرهنگ حوزه را حفظ کرد؛ همه چیز باید برای خدا بوده، هر چیزی برای خدا باشد رشد می کند خلوص نیّت باید اصل در همه مسائل شود.

ایشان بیان داشتند: از افتخارات حوزه این است که وابسته به دولت نیست، اگرچه دولت اسلامی باشد اگر وابستگی و انحرافی باشد نمی توانیم حرفی بزنیم.

حضرت آیت الله مکارم  شیرازی گفتند: همیشه حوزه از طریق مردم اداره می شد، امام (ره)توانست انقلاب کند چون حوزه مستقل بود اگر این استقلال ازبین برود نمی شود به هیچ چیزی نقد کرد.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: اگر کسی و یا مرکز حوزوی از دولت کمک می گیرد به همه احترام می گذاریم، ولی من نگرانم.

معظم له: از تعطیلات در حوزه هم  انتقاد کردند و عنوان نمودند: کاری کنیم در ایام تحصیلی از وقت استفاده بیشتر شود، باید از جوانی بیشتر استفاده کنند تعطیلات به معنای تغییرات باشد نه تعطیلی مطلق، باید مطالعات مستمر باشد.

ایشان بیان داشتند: دست های در حوزه است که می خواهدنفوذ کند دشمن برای حوزه برنامه دارد باید مراقب باشیم وسایل مباحث ضد اخلاقی زیاد شده، باید ایستاد و خدا هم وعده یاری داده است،  نگویید فساد از سر گذشته است باید تلاش کرد.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: نمایندگان طلاب می توانندحلقه واسطی بین حوزه و مراجع باشند باید هر سال گزارش دهید و می توانید نقشی داشته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha