پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ اخیرا دیده می شود فرهنگ دانشگاهی به حوزه های علمیه سرایت کرده است، به عنوان مثال مطرح شدن مسائلی چون ترم اول، ترم دوم، پاس کردن این درس و مسائل مادی برای نگاشتن علم در حوزه های علمیه دیده می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، در پیامی تصویری به دومین همایش ملی  "اخلاق حوزه های علمیه" در اصفهان اظهار کردند: همان طور که پیش از این مکرراً تاکید شده است مسائل اخلاقی برای حوزه های علمیه ضرورت دارد، ولی اهمیتی به اندازه شایسته به این امر داده نمی شود.

ایشان در ادامه با اشاره به وجود اساتید برجسته اخلاق در حوزه های علمیه گذشته چون شیخ انصاری ها، گفتند: سابق بر این هم استاد مزین به اخلاق بود و به عنوان الگویی برای طلاب شناخته می شد و هم طلاب خود را بیشتر نسبت به تهذیب و اخلاق مقید می دانستند.

این مرجع تقلید تصریح کردند: باید به موازاتی که مسائل اخلاقی فزونی پیدا می کنند، برنامه های اخلاقی نیز افزایش یابد، ولی متاسفانه این گونه نیست و برنامه های اخلاقی در حوزه های علمیه کمرنگ شده است.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: اخیرا دیده می شود فرهنگ دانشگاهی به حوزه های علمیه سرایت کرده است، به عنوان مثال مطرح شدن مسائلی چون ترم اول، ترم دوم، پاس کردن این درس و مسائل مادی برای نگاشتن علم در حوزه های علمیه دیده می شود.

ایشان یادآور شدند: معیارهای مادی نباید در حوزه های علمیه حاکم شود، باید علم برای علم باشد، اخلاص باید در حوزه های علمیه تقویت شود،  اگر شکل مادی در حوزه های علمیه حاکم شود، دیگر نباید انتظار تربیت و پرورش بزرگانی چون شیخ انصاری ها را داشت.

معظم له با تاکید بر اینکه اصفهان یکی از منابع تربیت و پرورش استعدادهای حوزوی است، بیان کردند: در حوزه های علمیه باید در کنار مسائل آموزشی، قطعا به مسائل اخلاقی و تهذیب توجه کرد، اساتید حوزوی باید اهتمام بیشتری به این مسائل داشته باشند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha