جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی بر لزوم مقابله با جریان های کاذب در عرصه مهدویت تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت  آیت الله مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار با مدیران موسسه آینده روشن، گفتند: در خصوص مسایل مربوط به مهدویت، دو سلسله بحث وجود دارد،  نخستین آن، تکمیل و بیان مدارک و دوم، مقابله با سوءاستفاده ها از این جریان است.

ایشان افزودند: از صدر اسلام، سواستفاده هایی از مهدویت صورت گرفته؛ افرادی در زمان ائمه(ع) چنین مساله ای را در خصوص اسماعیل فرزند امام صادق(ع) بیان کردند.

این مرجع تقلید بیان کردند: امروزه سیاست بازان حس کردند که مهدویت، ابزار مناسبی برای سو استفاده است و در همین زمینه فرقه ای را ایجاد کردند و توانستند حتی پیروانی را نیز برای این گروه ایجاد کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهارکردند: در تدوین قانون اساسی نیز همین مساله به وجود آمد و یک فرقه ضاله مدعی شد که ما را نیز باید در کنار سه مذهب اقلیت رسمیت بدهید که نشان می دهد که آنها چقدر جسور شده اند.

معظم له گفتند: نکته دیگر آن است که آنچه که مربوط به حضرت مهدی(عج) است، پیش از ظهور ،علائم و نشانه ها به صورت مسلم آمده، ولی در این خصوص که پس از ظهور چه اتفاقاتی رخ می دهد، هنوز پژوهش های زیادی در این زمینه انجام نشده است.

ایشان افزودند: زندگی عصر مهدوی و رجعت و عمر امام زمان(عج) و.. از مسایلی است که امروزه جزو مسایل مبهم است و در این زمینه باید بررسی های بیشتری انجام شود.

این مرجع تقلید بیان کردند: در این زمینه باید با احتیاط قدم برداشت، زیرا باید این راه کم نور را با احتیاط روشن کرد تا آسیبی متوجه این فرهنگ نشود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهارکردند: مسایل مهدویت، غیر از مدعیان کاذب، آمیخته با خرافاتی نیز شده و جداسازی خرافات کار آسانی نیست، زیرا برخی به این خرافات دل بسته اند و با آن فکرها زندگی می کنند.

معظم له گفتند: نکته دیگر آن است که متاسفانه فرهنگ دانشگاهی به فرهنگ حوزوی منتقل می شود؛ فرهنگ دانشگاهی از فرهنگ غرب گرفته شده و این فرهنگ به مسایل مادی متکی گردبده است؛ نباید اجازه دهیم که مسایل علمی در حوزه، از رنگ حوزوی فاصله بگیریم.

ایشان افزودند: تفسیر نمونه را طی 15 سال نوشتیم، ولی یک ریال نیز به یک طلبه ندادیم، ولی امروز برای چند صفحه پژوهش به شکل کلمه ای حساب و کتاب می کنند و پژوهشگران با این شکل می خواهند کار کنند که این نوع تفکر مشکلات بسیاری برای فعالان این عرصه ایجاد کرده است.

استقلال معنویت حوزه حفظ شود

این مرجع تقلید بیان کردند: باید کاری کنیم که استقلال معنویت حوزه حفظ شود؛ در عین تامین زندگی ها، باید مسایلی چون قصد قربت را به عنوان اصل در جامعه نهادینه کنیم؛ کارهایی که با قصد قربت انجام می شود سرعت و برکت گسترده ای دارد.

حضرت آیت الله  مکارم شیرازی اظهارکردند: فعالان حوزوی باید به دنبال کیفیت بیشتر باشند تا کمیت؛ باید در نشریات علمی حوزوی وسواس به خرج داد تا این کتاب با کیفیت عالی منتشر شود تا کسی نتواند از آن سواستفاده کند.

ایشان گفتند: برنامه های فاخر دینی باید در قم برگزار شود، در این صورت فضلا و مراجع در این همایش ها شرکت می کنند، لذا بهتر است همایش های بین المللی قرآنی و مهدوی و... هم در همین راستا در قم برگزار شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha