جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اقتصاد و فرهنگ

حوزه/ کتاب «اقتصاد و فرهنگ» درآمدی بر اقتصاد و فرهنگ بر اساس فقه و اخلاق اسلامی به قلم محمد صدیقی فرخ شهری، منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه» این کتاب که در دو فصل و یک کلیات تدوین یافته است، فصل نخست آن با عنوان «اقتصاد» 43 موضوع را ارائه می دهد.

در فصل دوم که با عنوان فرهنگ می باشد نیز 54 مبحث را مطرح کرده است.

برخی از ریز موضوعات دو فصل کتاب عبارتند از: «اقتصاد و فقه»، «تملک در نظام اسلامی»، «فرهنگ قانعت و اقتصاد اسلامی»، «اقتصاد قرآنی»، «طُرُق فسخ قرارداد»، «امنیت اقتصادی»، «ویژگی های مدیریت جهادی»، «اقتصاد مقاومتی و رشد»، «نقش کار در اقتصاد مقاومتی»، «معنای اصطلاحی فرهنگ»، «تحول پذیری فرهنگ»، «تهاجم فرهنگی»، «مکانیسم فرهنگ»، «فرهنگ نامۀ اهل بیت(ع)»، «رهیافت ها و توسعه فرهنگی»، «تفاوت فرهنگ غرب و فرهنگ اسلام»، «ویژگی های یک فرهنگ اسلامی»، «نقطه حرکت در مهندسی فرهنگی»، «انحطاط فرهنگی در آیینه قرآن»، «عوامل بازدارندۀ انحطاط فرهنگی» و... .

نویسنده در قسمتی از کتاب و در تعریف اقتصاد مقاومتی می نویسد: اقتصاد مقاومتی به اقتصادی گفته می شود که در آن، حوزه های فشار به اقتصاد در اثر تحریم ها شناسایی شده و نسبت به کنترل و بی اثرکردن آن فشارها از سوی مراکز تصمیم گیر اقدام لازم به عمل می آید.

در حقیقت اقتصاد مقاومتی، سدّی نفوذناپذیر در مقابله دشمن نسبت به تهدیدات و از میان بردن زیرساخت های اقتصادی است؛ در واقع می توان اقتصاد مقاومتی را همان اقتصاد مقتدر اسلامی دانست. یعنی اقتصادی که هم بر مبنای اسلام تأکید دارد و هم برای پیشرفت  و توسعه و رفاه تلاش می کند.

*تفاوت های نه گانه اقتصاد مقاومتی و ریاضتی

مؤلف کتاب در بیان تفاوت های اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی به 9 مورد اشاره کرده و می نویسد:

در اقتصاد مقاومتی، برخورد فعال است، ولی در اقتصاد ریاضتی انفعالی است؛

دولت در اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توانایی داخلی، بدون استقراض خارجی کار می کند، ولی در اقتصاد ریاضتی، دولت وام های خارجی دریافت می کند و از آن طرف مالیات زیاد بر جامعه تحمیل می شود و مردم قدرت خرید ندارند یا قدرت خرید کم می شود؛

در اقتصاد ریاضتی، مردم امیدی به آینده ندارند، ولی در اقتصاد مقاومتی مردم امیدوارند، روی پای خود بایستند؛

در اقتصاد ریاضتی باید سختی را تحمل کنند، بدون این که لذتی ببرند، ولی در اقتصاد مقاومتی به دنبال چیزهای باارزشی هستند که باید حفظ شود و آن؛ کشور، انقلاب، استقلال، دین و ... است و از حفظ آن احساس لذت می کنند.

کتاب «اقتصاد و فرهنگ» درآمدی بر اقتصاد و فرهنگ بر اساس فقه و اخلاق اسلامی به قلم محمد صدیقی فرخ شهری در 333 صفحه و با قیمت 16000 تومان منتشر شده است.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب با شماره تلفن ناشر (آصف): 32424491-038 شهرستان فرخ شهر(چهارمحال بختیاری)تماس بگیرند.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha