یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
آیت الله سید محمد غروی

حوزه/ دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: بی شک بروز بداخلاقی انتخاباتی باعث ایجاد نکبت و نیز تشدید اختلاف و تنش در سطح جامعه می شود.

آیت الله سید محمد غروی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که کاندیداهایی که برای عرصه رقابت انتخاباتی حاضر می شوند، از نظر شورای نگهبان کف صلاحیت ها را حایز هستند، اظهار داشت: وقتی این حداقل ها را نامزدهای انتخابات دارند و از سویی شاهد وسواس و دقت بسیار زیاد و ارزنده شورای محترم نگهبان هستیم لذا دیگر تخریب کاندیدها چه به طور صریح و چه به صورت تعریضی و کنایه ای، هیچ وجه شرعی و اخلاقی ندارد و خودش مصداق بارز بداخلاقی و بی تقوایی است.

کاندیداها تنها به بیان قابلیت های خود بپردازند

وی همچنین افزود: اساساً اخلاق اسلامی ایجاب می کند چه خود کاندیداها و چه علاقه مندان و طرفداران آن ها در تبلیغات و برنامه های خود ، به دنبال نفی و تخریب دیگران نبوده و تنها به بیان دستاوردهای و توانمندی های خود بپردازند ، چه آن که فرض بر این است شورای نگهبان با همه دقت هایش تشخیص داده که افراد باقی مانده در کوران انتخابات همگی صالح بوده و حداقل شرایط لازم را دارند.

با بداخلاقی و بی تقوایی، جامعه دچار نکتب و گرفتاری می شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: کسانی که خدای ناکرده در وادی بداخلاقی و تهمت و افترا زدن به دیگران می اُفتند باید بدانند که این کار غیرشرعی و غیراخلاقی شان در همین دنیا آثار و عوارضی به همراه دارد و گرفتاری ها و مشکلاتی برای خودشان ایجاد می کند، چه آن که بی تردید جامعه ای که آلوده شود به این تعریض ها و غیبت ها ، آثار بد اجتماعی و آثار تکوینی و وضعی برایش به همراه دارد و دچار نکتب می شود.

وی خاطرنشان کرد: امروزه متاسفانه در جامعه گرفتار مسایلی هستیم که برخلاف تعهد و اخلاق اسلامی است و حال آن که همه کارهای ما چه در شئون فردی و چه شئون اجتماعی و سیاسی همه باید منطبق بر موازین اسلام و شرع مقدس باشد و نباید خدای ناکرده به بهانه رای آوردن و جلب توجه کردن برای مردم به دنبال توهین و تخریب دیگران باشیم.

لزوم تخصص در کنار تعهد دینی و انقلابی

این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم همچنین با بیان این که داشتن تعهد دینی، تخصص و روحیه انقلابی از جمله ویژگی های کاندیدای اصلح به شمار می رود، گفت: کارایی و تخصص و تعهد در کنار سابقه خوب و روشن و دیگر ویژگی های شخصیتی به مردم کمک می کند تا در میان همه نامزدهای انتخاباتی بهترین ها را گزینش کرده و به مجلس بفرستند.

وی تصریح کرد: عقل و منطق و واقعیت های موجود اقتضاد می کند که کسانی را به خانه ملت فرستاد که بیشتر و بهتر از بقیه به شاخصه های انقلاب و دیدگاه های امام و رهبری نزدیک هستند و از سویی تدین و تعهد آن ها و دلبستگی شان به نظام اسلامی و به خصوص ولایت فقیه محرز است، چرا که این ها به اصول و آرمان های والای انقلاب اسلامی نزدیک تر هستند و طبعاً شایستگی و صلاحیت بیشتری دارند.

متملقین و نان به نرخ روز خورها به فکر مردم نیستند

آیت الله غروی ادامه داد: همچنین باید کسانی را برگزید که در انقلاب ریشه و اصالت دارند چرا که عملاً این ها تعادل بیشتری داشته و کمتر دچار انحراف و اعوجاج شده و تحت تاثیر جو و فضا قرار می گیرند.

وی افزود: تجربه نشان داده این طیف از افراد به دنبال نان به نرخ روز خوری و تملق و حفظ سمت و جایگاه به هر بهانه و قیمتی نبوده و از کرامت و عزت نفس بیشتری بهره مند هستند که آن ها را در انجام مسئولیت ها بر اساس موازین دینی و انقلابی یاری می دهد.

لزوم پرهیز جدی از افراط و تفریط

عضو شورای عالی حوزه های علمیه همچنین بیان داشت: نکته مهم دیگر این است که مردم کسانی را انتخاب کنند که در عین دوری از افراط و تفریط ، بتوانند تاثیرگذاری لازم را در مجلس شورای اسلامی داشته و در عرصه مناسبات منطقه ای و استانی نیز منشا آثار و برکاتی در راستای خدمت به جامعه و کشور باشند.

وی بیان داشت: گاهی دیده می شود که یک فرد در مجلس دارای شخصیتی است که دیگران این را درک کرده و چنین شخصی می تواند ضمن تاثیرگذاری یک بالانس و اعتدالی در مجلس و نیز روابط میان قوای دیگر برقرار کند و از سویی سعی می کند که جلوی تشدید شکاف ها را بگیرد.

این استاد حوزه همچنین گفت: بی شک حضور و فعالیت برخی افراد فهیم وتوانمند و معتدل در مجلس می تواند به کارآیی و موفقیت آن بیشتر کمک کند چه در حوزه ملی و چه حوزه استانی؛ به ویژه کسانی که دارای جایگاه قوی اجتماعی و بین المللی باشند.

وی اضافه کرد: بنابر این انسان باید سبک و سنگین کند در ارتباط با انتخاب افرادی که می خواهد برای نمایندگی آن ها را راهی خانه ملت کند.

انقلابی تر ها را به مجلس شورای اسلامی بفرستیم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: از سویی بینی و بین الله باید دید و رصد کرد که کدام کاندیداها بهتر و بیشتر به شاخصه های انقلاب نزدیک تر هستند ، همچنین متدین تر بوده و دلبستگی بیشتری به انقلاب و نظام دارند.

وی افزود: مهم این است که افراد واقعاً تابع باشند نه این که شعار بدهند اما در عمل طور دیگری رفتار کنند؛ متاسفانه گاهی ما در کشور دچار شعار هستیم و به همین خاطر جامعه شعار زده شده و حال آن که نیازمند واقعیت ها و عمل کردن ها هستیم.

آیت الله غروی در خاتمه سخنان خود گفت: در این میان طبعاً کسانی که در عمل آزمون خود را به خوبی پس داده باشند و به مقاصد و اهداف نظام نزدیک تر باشند و نیز در کوران حوادث آبدیده تر بوده و تجربه خوبی داشته باشند بهتر می توانند منشا اثر و برکات بوده و به مردم و نظام خدمت کنند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha