یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام  یزدانی

حوزه/ سخنران حرم مطهر، اجتناب از محرمات را ویژگی انسان خوش اخلاق معرفی کرد و گفت: خلقیات حرام مانند حسادت، عُجب، تکبر، ریا، خودبرتر بینی، جز رذایل اخلاقی و حرام است و انسان را از رسیدن به اخلاق اسلامی دور می سازد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام  یزدانی پیش از نماز ظهر و عصر در شبستان امام خمینی(ره) به تبیین ویژگی های انسان خوش اخلاق بر اساس تعالیم اسلامی پرداخت.
وی با بیان این که نبی مکرم اسلام(ص) همواره تبسم بر چهره داشتند و با مردم خوشرفتار بودند، گفت: نبی مکرم اسلام(ص) از خدا می خواستند که اخلاق ایشان را نیکو قرار دهند؛ بنابراین خوش اخلاقی بر اساس آموزه های دینی، غیر ای چهره گشاده و تبسم است.
این سخنران با اشاره به روایتی از امام علی (علیه السلام) گفت: بر اساس روایت این امام همام، خوش اخلاق به کسی می گویند که در خانواده بر زن و بچه اش سخت نگیرد؛ انسان باید تا جایی که از نظر مالی در توان دارد، رفاه نسبی برای خانواده خود فراهم کند و عرصه را بر آنها تنگ نکند.
وی دومین ویژگی خوش اخلاقی در کلام امام علی (علیه السلام) را کسب روزی حلال عنوان کرد و گفت: ممکن است انسانی خوش برخورد باشد و بر خانواده اش سخت نگیرد، ولی مال حرام کسب کند، خانواده انسان گناهی ندارند که مال حرام بر سر سفره شان باشد.
حجت الاسلام  یزدانی افزود: مال حرام تنها به معنی دزدیدن اموال مردم نیست، بلکه  کم کاری و کم فروشی نیز مصداق مال حرام است. انسان باید بر اساس تکلیف و وظیفه ای که بر دوش دارد، کار کند و با کم گذاشتن در کار خود موجب حرام شدن دارایی هایش نشود.
وی اجتناب از محرمات را دیگر ویژگی انسان خوش اخلاق بر اساس سخن امام علی (علیه السلام) معرفی کرد و گفت: خلقیات حرام مانند حسادت، عُجب، تکبر، ریا، خودبرتر بینی جزء رذایل اخلاقی و حرام است، چراکه این رذایل مخالفت با خدا و موافقت با شیطان است.
این سخنران خاطرنشان کرد: خوش اخلاقی،  موجب افزایش روزی، کم شدن فشار قبر، همنشینی با اولیای الهی، دور شدن جهنم از انسان و واجب شدن بهشت می شود.
وی افزود: جای تأسف دارد انسان، در بیرون از خانه خوش برخورد و خوشرفتار است، ولی در داخل خانه، با بدرفتاری خود اهل خانه را آزار می دهد.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha